Staart hangt laag en slijm

Gestart door Kahlan, juni 11, 2007, 23:56:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kahlan

Hallo,

1 van mijn parkietjes heeft vandaag slijm opgegeven en nu hangt zijn staart helemaal naar beneden. Ook was hij zijn evenwicht een beetje kwijt. Het is al een beetje ons zorgenkindje, want we zijn de afgelopen 2 maanden al 2x naar een dierenarts geweest met hem. 1x met een verkoudheid en 1x met een abces op zijn neusdop (wat overigens nu helemaal weg is). Hij heeft in totaal al 5 weken antibiotica gekregen.

Hij was vandaag wat stiller en toen mijn vriend ze een beetje lekkers gaf ging hij ineens slijm opgeven. Zijn kopje en buikje zaten onder. Mijn vriend heeft hem (redelijk makkelijk ondanks dat hij niet tam is) gevangen en we hebben Gabbana weer een beetje schoongemaakt.

Nu hangt hij met zijn staart naar beneden, maar buiten die paar minuten eerder vanavond heeft hij geen slijm meer opgegeven. Wel heeft hij gewoon gegeten en gedronken. Trosgierst is ook nog lekker.

Heeft iemand enig idee of dit gewoon een kwestie van 'even niet lekker zijn'  is?

Voor de duidelijkheid: Ze krijgen bij ons Xtra vital en veel groente en fruit. Voor het lekkere geven we ze uit de hand wat snoepzaadjes waar geen suiker/honing of andere toevoegingen in zit, of trosgierst.

Alvast bedankt!

Safrena

Hey Kahlan

Hoe zat je parkietje verder in zijn veren? Zat hij strak of zat hij bol?
Hoe roken de slijmpjes? Stonken ze of hadden ze eerder een zoetere geur, of geen geur?

slijmpjes braken, en hem laten vast nemen wat je parkietje anders niet doet, en het stiller zijn, wijst erop dat je parkietje toch ziek is

Het beste lijkt me om toch morgen even zijn kropje en poepjes te laten onderzoeken bij een vogelarts of dierenarts met kennis van vogeltjes


Vele groetjes

Kahlan

Hoi Safrena,

Bedankt voor je antwoord.

Volgens mijn vriend rook het slijm niet fris, ik heb het zelf niet geroken overigens. Hij zit gewoon strak (normaal, niet extreem glad) en nu met zijn koppie tussen zijn veertjes te slapen.

Ik zal even een doekje onder hem leggen om te zien hoe de poepjes eruit zien, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.
En morgen de dierenarts maar even bellen. er zitten er 2 in die praktijk en de een weet meer van vogeltjes af dan de ander (voor zo ver ik dat kan beoordelen) dus hopelijk tref ik de juiste.

Hoe kan het toch dat een parkiet zo vaak in korte tijd ziek wordt... (meer een retorische vraag)

We hebben hem wel witlof gegeven vanavond na het gebeuren, ik dacht zo krijgt hij wat meer vocht naar binnen om het schoon te maken. Is dat wel goed, het extra laten drinken etc (we bieden altijd een slokje water aan na wat lekkers etc, meestal nemen ze dan ook een slokje)?

groetjes

Kahlan

Het is weer een maand goed gegaan en vandaag gebeurde het weer, alleen nu was het slijm niet helemaal helder. Hij verliest ook zijn evenwicht en ziet er erg slecht uit nu. Helaas gebeurt het weer op zondag dus kan nu niets anders dan wachten tot morgen.

Ik ga hem laten onderzoeken bij een andere dierenarts (een met veel ervaring met vogeltjes, adres gekregen van het vogelhospitaal) En hopelijk komt daar iets uit. Dat hij gewoon niet helemaal gezond is, is volgens mij wel zeker. 3x in pakweg een half jaar tijd naar de dierenarts is natuurlijk geen goed teken.

Gelukkig heeft onze andere parkiet schijnbaar nergens last van. Voel me helemaal niet lekker dat ik niets kan doen om hem te helpen op dit moment.  :(

Webfreak

Hallo Kahlan,

Heb je je parkietje iets gegeven, of heeft hij zelf ergens aan zitten knagen cq van zitten eten waar hij niet tegen kan.

Kahlan

#5
Nee, er is niets anders dan anders. Hij knaagt aan een lavasteen en houtjes, maar dit geeft verder geen problemen. Ze hebben ook geen andere voeding gekregen of iets dergelijks.

Hij zit nu weer over te geven, kan ik iets doen om dat nu te stoppen?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Safrena

hey Kahlan

Ik vrees dat je op dit moment zelf niks tegen het braken kan doen, omdat je best niet zelf begint met medicijnen
hou je parkietje goed warm en rustig tot je bij een vogelarts kan gaan

Daarnaast zou ik toch horen of je vandaag niet bij een vogelarts terecht kan.
Vraag dan meteen even aan de vogelarts of hij de poepjes wil onderzoeken op megabacterie.

Veel sterkte

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Kahlan, geef je vogeltje in elk geval geen suikerhoudend voedsel zoals snoepzaad of snoepstokken want dit wil nog wel eens problemen geven.
Laat het vogeltje gewoon maar wat trosgierst of XtraVital eten.
Sterkte!


Kahlan

Hij zit gelukkig al een uur rustig op een stokje nu en heeft zich net zelfs even uitgerekt. Hopelijk was dit het voor vandaag. we hebben hem even gevangen om zijn oogjes schoon te maken en hij was totaal niet gewillig. Dat is wel een goed teken hoop ik.

Ik heb de spoed dierenarts gebeld hier in de buurt, maar zij vond dat we morgen ook wel naar onze eigen dierenarts konden gaan. We mochten evt wel langskomen, maar ze weten maar een beetje van parkietjes.

Kan ik hem nou vanavond wat trosgierst aanbieden (makkelijker te pellen dan gewone zaadjes?) zodat hij weer wat in zijn maagje heeft of kan ik maar beter wachten tot hij zelf gaat eten en drinken?

Ik zal zeker de poepjes laten onderzoeken op megabacterie, want hoe goed hij morgen misschien ook weer uit, ik vertrouw het niet.

p.s. ze krijgen na alle waarschuwingen die ik op het forum heb gelezen nooit meer snoepstokken, alleen snoepzaad van beaphar maar volgens de ingredienten zit daar geen suiker/honing in.

Parkieten-Freak

Laten we hopen dat het braken nu stopt, en als je vogeltje trek heeft, zal hij zeker wat trosgierst of XtraVital pakken.
Heel verstandig dat je naar de dierenarts gaat morgen, want dit is zeker een reden voor nader onderzoek.
Sterkte en beterschap met je parkietje!


Kahlan

We zijn net met hem naar Amsterdam geweest en hij heeft ws een ontsteking in maag/darm kanaal. Zijn poepjes zijn gelijk onderzocht en het is geen parasiet. Hij heeft een prikje gekregen tegen de misselijkheid en glucose in zijn krop omdat hij gisteren eigenlijk niets gegeten heeft. Verder hebben we antibiotica en primperan meegekregen wat we in zijn bekje moeten spuiten.

De arts heeft hem verder onderzocht en er zijn geen vreemde bulten of iets dergelijks. Hij weegt 33 gram :)
De arts gaat de poepjes nog even verder onderzoeken en volgende week moeten we even bellen hoe het gaat.

Net weer in zijn eigen kooi gezet, alleen nu pikt ons andere parkietje hem constant dus ik speel een beetje voor scheidsrechter.

Als het goed is moet het weer helemaal goed komen met hem, gelukkig!