agressief kereltje

Gestart door sanne-s, juli 10, 2007, 19:34:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanne-s

Wij zijn sinds 4 weken de trotse verzorgers van grasparkiet Speedy. Speedy is al aardig tam, kijkt niet op of om als mijn hand in de kooi komt. Maar....als ik mijn vinger aanbied om hem uit de kooi te halen, dan komt het vaak voor dat hij deze als het ware aanvalt. Hij bijt hard en maakt scheurende bewegingen. Hij gedraagd zich dan echt gestoord. Ik reageer er niet op, laat het op geen enkele wijze merken en haal rustig uit de kooi, kijk boos en laat hem een paar keer "trap lopen" op mijn vinger, zoals door jullie wordt geadviseerd. Alleen heeft dit tot nu toe niets uitgehaald. Kan dit nog veranderen?. Welke tips hebben jullie nog meer, blazen o.i.d.?.  Ik heb zijn speelgoed al uit de kooi gehaald, want daar heeft hij eigenlijk de laatste tijd alleen maar oog voor. Kan het zijn dat dit een storende factor is qua binding naar mij toe?. Ik weet het niet meer....
Groet, Sanne

DarkWolf

Al het speelgoed zou ik niet uit zijn kooi hangen, zo zul je hem niet rustiger maken.
Ik zou er enkel de dingen uithalen waar hij echt aanhangt, bij de meeste parkieten is dat het spiegeltje, maar het kan ook een belletje of iets totaal anders zijn.

sanne-s

Spiegeltjes en belletjes had hij niet. Wel een schommeltje met daaronder allemaal ringen. En een mini-reuzerat. Maar vooral met de schommel was hij heel druk, acrobatische oefeningen, maar ook met zijn wangetje langs de zijkant wrijven. Bijterig was hij al, maar vanaf dat hij voor mijn gevoel goed tam was, kreeg hij ook speelgoed. En volgens mij is het agressieve gedrag toen echt begonnen..... Beeld ik mij dit in of kan het ook echt zo zijn?. Wel zielig om een Speedy zijn enige speelgoed af te pakken....

mick

hij kan je ook aan het uitproberen zijn (puberteit) dat krijgen alle vogels als jong zijn.

speedy

Hé! Parkieten-naam genoot! Haha. Ja, Speedy bijt heel soms, ik ging toem met mijn ahnd schudden! Werkte bij mij actief. Hij is meteen gestopt met bijten

sanne-s

Maar hebt u nog tips hoe ik moet reageren als hij zo agressief reageerd?. Anders wat al op de site vermeld is?. Blazen??. Schudden heb ik net als reactie binnegekregen...dat ga ik dan maar eens proberen!.

sanne-s

speelgoed weer in de kooi??? Wat denken jullie...wel zielig zo....

DarkWolf

Je moet het speelgoed er van voor hij in de kooi zit er al inhangen, zo kan hij wennen aan het speelgoed.
Het kan goed zijn dat hij nu moet wennen aan het speelgoed, en zich daardoor weer 'angstig' naar jullie toe gaat gedragen.
Ik weet niet wat je nu het best kan doen.
Misschien hem even een weekje gerust laten, zodat hij kan wennen aan zijn speelgoed en kooi
Misschien zijn schommeltje eruit halen
Ik weet het niet, ik zou het advies van de anderen afwachten.

En op je andere reactie: JA, speelgoed in de kooi!

sanne-s

Dank voor jullie reacties!.  ;DIk begin maar eens met schudden met mijn hand als hij weer als een gestoorde te keer gaat. Enne...speelgoed weer in de kooi... ;)

Safrena

Citaat van: speedy op juli 10, 2007, 20:17:17
Hé! Parkieten-naam genoot! Haha. Ja, Speedy bijt heel soms, ik ging toem met mijn ahnd schudden! Werkte bij mij actief. Hij is meteen gestopt met bijten

Schudden van je  hand  :o

Schudden van je hand is geen goede oplossing, dat kan alleen maar je parkietje banger gaan maken.

Hey Sanne

Is het bijten dat je parkietje doet naar je vinger, of is het eerder met zijn snaveltje tegen tikken, want dat is een groot verschil
Het bijten kun je afleren. Tips daarvoor vind je op onderstaande link.

http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Als het met zijn koppie slaan en headbangen is en met zijn snaveltje oàp je vinger tikt, is dit balts gedrag.
en balts gedrag kun je moeilijker afleren.

Vele groetjes

DarkWolf

Citaat van: Safrena op juli 10, 2007, 20:53:04
Schudden van je  hand  :o
Bedoelt ze niet eerder lichtjes met je pols schudden? Heb ik hier nl. ook ooit op het forum gelezen:)

sanne-s

Haai.
Nee, het is geen tikken op mijn vinger. Hij valt de vinger echt aan. Kopveren opgezet, echt agressief hard bijten en scheuren. Sinds vanochtend blaas ik dan een x heel hard en zeg Speedy NEE!. Ik heb dan heel even zijn aandacht, maar hij begint gewoon opnieuw. Ik heb zijn speeltje uit de kooi gehaald. Kijken of dat in samehang met NEE! goed uitpakt. Vind het wel moeilijk om hem te straffen door zijn speelgoed af te nemen. Je hart smelt als je naar hem kijkt...Hij kan heel leuk met je spelen met een balletje o.i.d......

-joepiie-

hee sanne-s

ik heb eigenlijk een beetje het zelfde probleem!!
joepie gaat er wel uit, maar bij mijn zus en mijn moeder gaat hij altijd zo aggresief bijten echt ''aanvallen'' hoe jij dat noemt :P
bij mij doet hij het niet ik zeg nee, nee mag niet joep en naar mij luistert die wel!
hoe oud is Speedy nu?
het kan ook de puberteit zijn!! dat begint, zo rond 3 maanden.. (hihi net gelezen:P)
maar je moet wel laten merken dat hij het niet mag!! en anders hem eens zelf op onderzoek uit laten gaan, zijn kooitje open zetten! na een poosje is hij dan toch wel zo nieuwsgierig om te gaan kijken denk ik, want misschien maak je hem wel aan het schrikken als je met je hand de kooi in gaat!? en hem zoveel mogelijk met rust laten misschien??

groetjes stephanie

Sonja

Hoi Sanne,

Ik zou je parkietje zeer zeker zijn speeltjes niet afnemen.
Hij raakt zo alleen maar in de war en gefrustreerd, wat juist weer kan resulteren in meer bijten.
Dus laat maar liever zijn huisje gewoon zoals het is, met alle speeltjes die daarbij horen.
Het is belangrijk dat dat zijn vertrouwde plekje is en blijft, waar hij zich veilig voelt, en dan moet niet steeds dat plekje veranderd worden.

Sterker nog: Ik zou hem om te beginnen juist speeltjes geven waar hij zijn bijt/knaagbehoefte lekker op kan botvieren, zodat hij jouw vinger wellicht eerder met rust zal laten.
Denk aan bv. wilgentakken (wel heel goed afboenen met heet water van tevoren), lege eierdoosjes, blanco papier, etc.

Verder weet ik niet hoe oud je parkietje nu is?
Zoals al geschreven een paar berichtjes hierboven, komen parkietjes met ca. 3 maanden in de puberteit en proberen dan, o.a. door te bijten, hun grenzen te verleggen.
Veel nuttige informatie over hoe je het bijten af kunt leren staat in de link die Safrena je meegaf.

Heel belangrijk bij alles wat je je parkietje aan- of juist af wilt leren, is dat je altijd consequent bent, zodat je parkietje weet waar hij aan toe is.

Ik weet ook niet hoelang je nu bezig bent om je parkietje het bijten af te leren?
Want dat kan best even duren.

Een van mijn parkietjes heeft vroeger ook gebeten, en niet zo weinig....Nu doet ze het niet meer, maar dat duurde best een poos.

Succes!

Groetjes, Sonja.

sanne-s

Sonja,
Bedankt voor je nuttige tips. Ik heb inmiddels (met zijn speelgoed) een leeg eierdoosje in de kooi gelegd met daarin weer zijn balletjes. Nou, dat is feest voor hem!. Helemaal goed. Ik hoop dat hij zijn knaagbehoefte ook op het doosje gaat botvieren. Verder i.d.d. maar consequent zijn. Speedy is inmiddels ongeveer 3 maanden oud. Het kan dus goed pubertijd zijn en dat in combinatie met zijn temperament..... Gewoon een pittige vogel dus!.
Groetjes, Sanne