2e Vogel

Gestart door jeroen, juli 15, 2005, 19:28:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen

hooi zoals ik al ergens hier op het forum heb verteld heb ik een tweede vogel erbij voor mijn vogel die nu bijna 1 jaar is.... mijn nieuwe vogeltje pluis is erg bijdehand en druk naar mijn andere vogel....deze namelijk erg rustig en tam.
ik heb pluis nu 3 weken en vraag me af wanneer ik hem bij mijn andere vogel kan...deze is namelijk nogal 'bang' voor pluis, als ze samen los zijn ontstaat er paniek.. pluis is ook moeilijk tam te krijgen (wat niet  zo heel erg is) maar ik krijg hem hierdoor moeilijk in zijn eigen kooi....wanneer moet ik ze bij elkaar zetten als het echt klikt??? of kan het nu al??

Andrea

Hoi.

Ik zou denken dat ze na drie weken wel aan elkaar gewend moeten zijn. In ieder geval is je nieuwe parkiet nu voldoende aan de nieuwe omgeving gewend.
Je schrijft dat er een paniek situatie ontstaat als ze samen vliegen, echter misschien wordt dit ook juist beter als ze bij elkaar in de kooi zitten, doordat ze dan pas echt aan elkaar wennen.
Naar mijn idee kun je het rustig uitproberen hoe het gaat in 1 kooi. Het is toch altijd lastig. Sommigen adviseren om ze direct bij elkaar te zetten, anderen laten ze eerst een paar weken apart. Ik zelf houdt nieuwe parkieten ook altijd een poos apart, en zet ze bij elkaar als ik gevoelsmatig denk dat het goed zit tussen elkaar. Ik zou het gewoon proberen, goed kijken hoe ze op elkaar reageren, en hoe ze met elkaar omgaan. Je hebt kans dat de nieuweling  het gedrag van de oudere parkiet gaat volgen, en bijv. ook sneller bij je komt.
Werkt het niet, dan kun je de nieuweling alsnog een tijdje in een andere kooi houden.
Succes, Andrea.

Sonja

Hoi Jeroen,

Mocht je het gaan proberen, beide parkietjes samen in 1 kooi te zetten, en het gaat niet zo goed, verander dan eens de inrichting van de kooi.
Zo ziet die er voor allebei je parkietjes weer een beetje "nieuw" uit, en hebben ze het daar zo 'druk' mee, dat ze geen tijd hebben om te kibbelen. :P
Vaak trekken ze hierdoor juist naar elkaar toe.
Probeer het maar eens! ;)

Succes.

Groetjes, Sonja.

jeroen

oke bedankt voor de tips...toen ik ze samen los liet kwamen ze allebei heel even op mijn hand zitten.....de nieuwe volgt hem dus op de voet!!
alleen tot irritaties van mijn parkiet. ik was van plan een grote kooi te kopen om ze samen in te doen nu dacht laat ik daar maar even mee wachten tot het klikt aangezien deze kooien niet echt goedkoop zijn....misschien dat ik hem van de week haal en ze er allebei inzet.?

Andrea

Als de kooien nu niet al te groot zijn, kun je inderdaad misschien goed wachten tot je de nieuwe kooi hebt.  Die kooi is dan ook voor beiden vreemd, en zitten ze in de zelfde situatie waaraan ze moeten wennen. (zoals Sonja ook al schreef bij eventueel anders inrichten van de kooi)
Leuk dat ze nu allebei op je hand kwamen zitten, er zit dus al vooruitgang in. Je ziet het wel vaker hoor, dat ze de "oudere"vogel na gaan doen. Doeg.

jeroen

ja alleen als ik met mijn hand in de kooi kom komt hij er niet opzitten hij doet het echt alleen met de andere vogel erbij haha

Sonja

Hoi Jeroen,

Wat goed, dat je parkieten nu allebei op je hand komen zitten! :P
Het begin is er, je kunt proberen met een stukje trosgierst, of hij dan in de kooi op je hand wil zitten.
De aanhouder wint. ;)

Veel succes, met het verder tam maken!

Groetjes, Sonja.

Robin

#7
hey

jah je kan trosgierst geruiken om hem op je hand te lokken maar dit gaat ook met zijn favoriete speeltje een spiegel heeft wel het meeste succes
nog veel plezier

grtz

Carla

Als je je parkieten bjieen zet in een nieuwe kooi zal je 'oude' parkietje z'n nieuwe vriendje mss beter 'aanvaarden'. Hij zal het niet als 'indringer ' in zijn kooi zien aangezien deze voor beide nieuw is .Veel geluk met je 2 vriendjes

Jorijn

Waar ik net aan zit te denken is dat als je nieuwe parkiet erbij komt (in de kooi dus) dat je de kooi indeling kan verandanderen. zo zal je huidige parkietje dit niet zien als zijn terein ;)

het werkt niet altijd maar wel vaak :D
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Anita & Marisa

#10
Dat is inderdaad een goede tip van Jorijn.
Of je doet je parkietje eerst een paar dagen in een andere kooi en dan tegelijk in hun eigen (veranderde) kooitje terug!
Dan moet hij namelijk opnieuw wennen.
Je hebt namelijk veel kans dat je parkietje het andere parkietje gaat domineren, omdat hij er het eerst was en het eerste in deze kooi zat.

Het is wel belangrijk dat je parkieten eerst goed aan elkaar wennen. Laat ze vaak samen vliegen en laat ze elkaars kooitjes bekijken en besnuffelen  ;)

Het beste is dan inderdaad dat je een nieuwe kooi hebt, waar ze beiden tegelijk in kunnen. Of je kunt ze apart in 2 kooien houden  ;)

Veel liefs,
Anita en Marisa.