gedrag van mijn parkieten

Gestart door sander90, juli 08, 2007, 16:21:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sander90

hallo allemaal,

sinds afgelopen vrijdag heb ik 2 parkieten. de een is ruim een jaar en de andere is een stuk jonger.
ik weet dat ze  altijd met ze 8e hebben gezeten.
ik probeer sinds de 2e dag ze beetje tam te maken ondanks ze alle 2 in een kooi , maar nu viel me net op toen ik me hand in de kooi deed en ze niet aanraakte dat de  rechtervleugel van de oudste helemaal aan het trillen was. ik merk aan mijn vogeltjes dat ze nog heel angstig zijn  dus misschien dat het trillen ook uit angst is. ook heb ik ze nog geen voer zien eten alleen de oudste eet soms wat trosgier.
nou zijn mijn vraagjes
kan ik ze allebei nog tam maken ??
dat de rechter vleugel zo trilt kan dit komen door angst  ??
de jongste heeft ondertussen wel al 2x op mijn vinger even gestaan in de kooi is dit een teken dat de jongste wat sneller tam is te maken dan de ander die gaat steeds als ik met mijn hand in de kooi gaat en ik raak ze niet aan klimt hij naar boven en blijft daar zitten?
moet ik nu gewoon nog wat geduld hebben ;) en dat ze dan vanzelf wel wennen

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

groetjes sander

Safrena

Hey Sander

Welkom op het forum.

Je hebt je parkietjes nu drie dagen, dus om te zeggen dat ze wel of niet tam zouden worden is nog veel te vroeg ;)
Sommige parkietjes worden sneller tam dan andere parkietjes, dit hangt van hun karaktertje af.
Gewoon iedere dag rustig blijven oefenen, en tegen hen spreken, samen met veel geduld en beloning als ze iets doen wat jij wilt, kunnen je parkietjes tam worden. ;)

Je verteld dat je parkietjes nog niet eten. Kunnen ze gemakkelijk aan de bakjes eten en drinken? Je kan ook voorlopig eten op de bodem strooien tot ze hun eetbakjes gevonden hebben.

Het trillen van de vleugel wijst vaak op ziekte en/of pijn, maar het kan inderdaad ook van angst en stress komen. Het beste hou je je pakrietje even goed in het oog. Als het vleugeltje altijd trilt kun je het beter even laten nakijken. Is dat alleen als jij met je hand in de kooi of buurt komt is het van angst en stress.
Naarmate hij je zal gaan vertrouwen zal dit ook verdwijnen. ;)

Vele groetjes


sander90

hallo

dank u voor de snelle reactie
ja ze kunnen makkelijk bij het eten en er ligt ook eten op de grond
als ik gewoon kijk bij ze trilt ie ook en zij hem ook vaak zijn vleugels uitstrekken
ik zal het de komende dagen in de gaten houden.
en over het tam maken had ik gelezen dat het niet makkelijk gaat als je er 2 heb en ze niet niet zo jong meer zijn de 1 is ruim een jaar
daarom vroeg ik het   :)

groetjes

kimmy89

hay,

ik ben nu ook een week bezig met 2 dieren tam maken. de een is 8 weken en de ander ruim volwassen. bij mij gaat het best goed. ik had ook het idee dat ik de volwassene niet tam zou krijgen vanwege de leeftijd. toch willen ze heel graag bij elkaar zijn (2 mannen maarja) en wil de oudere dus kijken wat de jongere eet. het gaat wel een stukje langzamer maar dat verschilt denk ik per vogel.
ik oefen veel met trosgierst op mijn hand en voorzichtig schuif ik mijn hand onder de pootjes. de oudere gaat ook stresserig doen (heen en weer lopen op het stokje) in het begin maar samen gaat het goed.

heeft iemand nog tips voor mij of voor sander? we zijn vast niet de enige op deze manier.. ik ben ook veel aan het zoeken naar informatie.

groetjes kim

Caradow

Of je nu 1 of meerdere parkietjes tam wilt maken, je gebuikt er dezelfde methodes voor. Ook maakt leeftijd geen verschil. Het enige wat je tegen kunt komen is dat het je wat meer tijd kost, omdat ze elkaar opnaaien, maar juist ook weer stimuleren. Het kan helpen als je 1 parkietje even apart neemt in een andere ruimte, maar die mogelijkheid heeft lang niet iedereen.

De allerbelangrijkste factor is geduld... maar dat was ook al bekend

nick

Waarschijnlijk moeten je parkietjes nog gewoon wennen.
Het kan een tijd duren het tam maken.
Bij mij duurde 1 parkietje een half jaar terwijl ik
er toch genoeg aandacht aan bestede.
Dus succes.

Gr nick