eivoer aanbieden

Gestart door Peter62, juni 21, 2007, 19:29:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Hallo allemaal,
Sinds kort geef ik mijn parkietjes een zaadmengsel van Vitakraft nl. Premium menu vital. Daarnaast geef ik iedere dag een paar schepjes ei-krachtvoer van Beaphar. Hebben ze hier voldoende aan?

P.S. Voorheen gaf ik Xtravital als hoofdvoer. Maar omdat ze de stukjes eivoer niet op aten probeer ik het nu op deze manier.




   

Caradow

Zeker niet iederen dag eivoer geven.. te veel eivoer werkt nieraandoeningen in de hand. een paar keer per week een klein beetje is ruim voldoende

karin v h

Hallo Peter,
Je mag ze maar 2 x in de week eikrachtvoer geven omdat ze daar nierproblemen van kunnen krijgen. Dus geef het alsjeblieft niet teveel.
Groetjes karin

Safrena

Hey Peter

Als je je parkietje gewone zaadjes wil geven is prestige premium(van versele laga) veel beter dan die vitakraft
Daarnaast kun je inderdaad eivoer geven aan je parkietje. Ook daar is het eivoer van versele laga beter.

Het eivoer mag je een drie keer per week in een klein bakje, geven

Vele groetjes

Peter62

CiteerHet eivoer mag je een drie keer per week in een klein bakje, geven

Hmm..op de verpakking staat iedere dag een theelepel per vogel. Ik vond dat al verdacht veel, dus ga de dosering aanpassen. Is drie keer per week een eetlepel (5 g) dan nog teveel? Het is trouwens best prijzig.


CiteerAls je je parkietje gewone zaadjes wil geven is prestige premium(van versele laga) veel beter dan die vitakraft

Ik had nog nooit gehoord van dit merk. Ik denk niet dat de Macro het verkoopt  ;)
 

majkie

Ik geef tijdens het broedseizoen 1 hardgekookt ei in de week....

pietje parkietje

ik meg eivoer van het merk witte molen gewoon door het voer heen (1 kilo eivoer door 5 kilo staandaard parkietenzaad) en verder krijgen ze dagelijks vers fruit

6Ollie

Mijn parkietjes krijgen eivoer en brinta, dat meng ik dan door elkaar heen met een beetje water

speedy

Speedy heeft altijd een soort cilootje(je weet wel, wat aan de kooi hangt) met eivoer, het hangt er altijd... En soms pikt hij er wel eens eentje uit

Sarina

hoi Speedy,

Eivoer mag niet elke dag geven worden.Het mag niet altijd ter beschikking staan.
Zo kan je de nieren van het parkietje beschadigen.

Bovendien moet eivoer iedere dag vers gegeven worden,dit ongeveer 3 keer per week.

mgv sarina


speedy

Dat wist ik niet... Het hangt er al een hele tijd! Ik ga het maar weghalen

pietje parkietje

ik meng gewoon 1 kilo eivoer door 5 kilo parkietenzaad....en het staat altijd op die manier in een grote bak in de voliere (ongeveer halve kilo totaal doen ze week mee)

Safrena

Hey Pietje parkietje

Het advies wat mij gegeven is door mijn vogelarts is het volgende

grasparkietjes die broeden hebben dagelijk eivoer nodig omdat ze heel veel kracht en energie nodig hebben
Parkietjes die niet broeden, die regelmatig of af en toe mogen vliegen, in voilere zitten, enz hebben maar drie keer per week eivoer nodig.

Daarnaast moet eivoer iedere keer opnieuw vers gegeven worden. Als dan niet in het eten gemengd.
Als je het eivoer tussen de zaadjes gemengd wil, kun je dit het beste doen op het moment dat ze verse zaadjes krijgen, en daar dan pas het eivoer inmengen.

De manier waarop jij het aangeeft (is jouw eigen keuze natuurlijk) is eigenlijk niet zo een goede manier. Het eivoer moet goed afgesloten zijn om  (kwaliteits)vitamine verlies tegen te gaan.
Daarnaast is het een feit dat op deze maniier meer kans is voor bedorven voeding, gisting, bacterien enz

Vele groetjes


pietje parkietje

ik geef het ze ook alleen mar tijdens het broedseizoen iedere dag, naast het broedseizoen iedere dag...ik heb zelf nog geen enkele zieke parkiet gehad door het eivoer...maar ik zal het eens in overweging nemen...
is het een manier om dan gewoon op het moment dat ik de grote bak vol gooi dan het eivoer erbij te doen en de rest luchtdicht te bewaren?
in principe is dat ook niet zoveel extra moeite voor mij

ik bedoelde naast het broedseizoen NIEt elke dag natuurlijk;)

Safrena

Citaat van: pietje parkietje op juli 09, 2007, 21:55:47
...
is het een manier om dan gewoon op het moment dat ik de grote bak vol gooi dan het eivoer erbij te doen en de rest luchtdicht te bewaren?
...

Hey Pietje parkietje

Ben blij te lezen dat je nog nooit zieke parkietjes hebt gehad ;)
Maar zoals ze hier zeggen, het is altijd beter voorkomen dan genezen ;)

De keuze blijft natuurlijk altijd bij jezelf maar,...
Deze manier die je hier aangeeft is inderdaad ,om eerlijk te zijn, al veel beter. ;)
zou krijg je veel minder risico's en behoud je ook beter de kwaliteit en vitaminen van het eivoer.

Vele groetjes

pietje parkietje

ik zal het int vervolg op die manier doen aangezien het niet veel problemen geeft voor mij!
zo leer je nog es wat he :P