Is Paco ziek?

Gestart door tries, juli 07, 2007, 17:04:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tries


Beste forumleden,
Wij hebben voor een vriend op zijn parkietje gepast.
Maar wij zijn zo gehecht aan hem geraakt  :-*en vonden ook dat als hij weer terug ging hij misschien weer geen aandacht zou krijgen en dus weer eenzaam zou gaan worden :(.
We mochten Paco gelukkig houden! :P
Sinds Paco bij ons is,is hij heel erg opgeleeft,alleen zit hij nu af en toe wat bollig!
Ook als Paco met zijn belletje speelt,dit doet hij namelijk nog wel.
Komt dit omdat ik hem probeer tam te maken door mijn hand in de kooi te doen ( stress )?
Hij eet goed,ik deed net nog vers zaad in zijn bakje en Paco at er gelijk van. :-X
Ook zag ik hem wat water drinken en van zijn honingsnoepje eten.
We hebben er ook een ander parkietje bij,Pinky.
Misschien vind Paco dit niet leuk?
Als Paco slaapt gaat hij een beetje heen en weer op zijn stokje ( ademen? )
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren,Groetjes van Tries.

Sonja

Hoi Tries,

Een parkietje gaat niet bol zitten door stress.

Bol zitten, in combinatie met het bewegen tijdens het ademen, duiden er naar mijn idee toch op dat Paco niet helemaal lekker in zijn velletje zit.

Het lijkt me daarom goed om na het weekend even naar een vogelarts met hem te gaan. Deze zal je kleine vriendje goed onderzoeken en zonodig de juiste behandeling voorschrijven.
Parkietjes proberen zolang mogelijk weg te stoppen dat ze iets mankeren, dus je kunt er nooit snel genoeg bij zijn.

Met honingsnoepstokjes kun je het beste wat voorzichtig zijn.  Er zit veel suiker in wat kan zorgen voor verzuring van de krop, met kropontsteking tot gevolg.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

roha

Hallo Tries,

Zit Paco de hele tijd bollig, of soms? Als hij de hele tijd zo zit, voelt Paco zich niet zo heel erg lekker.
Geef je Paco alleen zaadjes als voedsel, of krijgt hij ook wel groente en fruit aangeboden?
Het kan zijn dat Paco een tekort heeft aan bepaalde vitamines en/of mineralen en dat hij daarom niet lekker in z'n velletje zit.
Maar het kan misschien ook zo zijn dat hij in de rui is?
Het is ook wel een hele verandering voor Paco, nieuwe omgeving, andere verzorgers en een ander parkietje, daar moet hij natuurlijk ook aan wennen.
Hou het in ieder geval goed in de gaten. Blijft hij zo, dan zou ik hem voor de zekerheid laten nakijken door een vogelarts.

tries

Hallo allemaal,
Paco zit sinds vanmorgen heel af en toe bol.
Daarbij speelt hij wel met zijn lievelingsbelletje,en eet hij gewoon zijn zaadjes,en reageerd hij af en toe op ons als we fluiten en zijn naam roepen.
Hij slaapt nu ook wel meer dan normaal,tenminste dat denk ik.
Paco heeft jammer genoeg geen interesse in groente en/of fruit.
Ik ga maandag als de dierenwinkel weer open is eivoer en vitamines halen en ook misschien roosvicee
( weet iemand welke? )
Wat mij ook opviel is dat hij constant tussen zijn veertjes "jeukt".
Daarna schudt hij zichzelf uit.
Volgens mij is Paco niet in de rui.
Hij heeft misschien vier of vijf stekels op zijn kopje,maar hij verliest geen veertjes.
Paco en het nieuwe parkietje Pinky zet ik bijna elke dag even naast elkaar op de bar,en dit gaat goed.
Nu ik dit schrijf speelt Paco met zijn lievelingsbelletje,en klimt door zijn kooitje.
En inderdaad,als het zo blijft ben ik maandag bij de dierenarts!
Ik geef Paco de honingsnoepje een keer in de week,is dit raadzaam of moet ik ermee stoppen?
Trosgierst vind meneer namelijk te min en eet hij niet!
Bedankt voor jullie reacties,groetjes Tries.

Sonja

Hoi Tries,

Wat je opnoemt: meer slapen, af en toe bolzitten, jeuk...dat zijn toch dingen die erop duiden dat er iets niet helemaal is zoals het hoort te zijn.
De rui veroorzaakt ook jeuk, dus verzeker je ervan dat Paco niet in de rui is.
De kopveertjes ruien het laatst, dus misschien is hij net in de rui geweest?

De roosvicee die je moet hebben is de vruchtenmix (fles met gele dop). Je moet dan wel tijdig het water verversen.

Wat bedoel je precies met honingsnoepje? Ik neem aan dat je niet zo'n snoepstok bedoelt, maar iets kleiners? Als je dat heel af en toe geeft is het niet zo erg.

Ik denk dat je beter eerst naar de dierenarts kunt gaan om Paco te laten onderzoeken, en nog geen vitaminepreparaat kunt halen bij de dierenwinkel. Belangrijk is om je er eerst van te verzekeren of en zo ja wat, er aan de hand is met Paco. De dierenarts kan dan zonodig de juiste behandeling voorschrijven.

Voor groenvoer en fruit geldt: De aanhouder wint. ;)
Gewoon aan blijven bieden, en niet te snel denken dat hij het niet lust. Het is ook iets nieuws voor hem en daar moet hij even aan wennen.

Groetjes, Sonja.

tries

Hallo allemaal,
Even een update over Paco.
We zijn net terug van de dierenarts,en Paco is gelukkig gezond ;D
Volgens de dierenarts ( Paco heeft hem in zijn hand gebeten! ) was Paco heel levendig en beet hij goed van zich af,hij maakte geen zieke indruk volgens de dierenarts.
We hebben de dierenarts verteld dat Paco afgelopen zaterdag wat bollig ging zitten,en dat hij "jeukte"
De dierenarts zag dat Paco in de rui is geweest en dat hij daardoor wat jeuk had.
Volgens de dierenarts kan Paco ook last hebben gehad van een "koudje" en dat hij daardoor ook wat bollig ging zitten omdat hij zich dan niet lekker voelt.
Vanaf gisterenavond is Paco eigenlijk weer de oude,maar zijn toch voor de zekerheid naar de dierenarts gegaan en de dierenarts zei ook tegen ons dat als een parkietje bol gaat zitten dat je dan altijd naar de dierenarts moet omdat dit aangeeft dat je parkietje zich dan niet goed voelt.
Ik heb dit ook van jullie meegekregen dus vandaag toch naar de dierenarts.
Wij zijn echt blij! :D
Ik wil jullie ook graag bedanken voor het advies,en ook dat de aanhouder wint wat groente en fruit betreft dit zei de dierenarts ook!
Groetjes en nogmaals heel erg bedankt ook namens Paco,Tries.

Idske

Wat goed dat jullie naar de dierenarts zijn geweest!!! ;D

Veel plezier met Paco!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Tries,

Wat fijn om te lezen dat het toch meevalt met Paco. :)

Ruien geeft inderdaad ook jeuk, en daardoor zitten ze soms ook niet helemaal lekker in hun velletje.

Maar als het om een verkoudheid gaat, doe je er goed aan om Paco toch goed in de gaten te houden, of er geen vocht uit zijn neusje komt e.d.
Als dat wel zo is, moet je even opnieuw contact opnemen met de dierenarts, want dan heeft Paco antibiotica nodig.

Maar hopelijk is dat niet nodig en blijft Paco lekker gezond. ;)

Groetjes, Sonja.