Klein jong vogeltje gevonden. Hoe vaak eten?

Gestart door Idske, juli 08, 2007, 11:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Hallo allen.

We hebben hier een klein jong vogeltje gevonden, mijn moeder heeft hem uit de bek van een kat gehaald.
Hij is niet gewond en we hebben hem in een doosje gedaan.

Hij zit al in de veren (dons) en nu heb ik een papje gemaakt van beschuit en de insectenpate van Coco. Dit geven we met een pipetje en dat gaat hardstikke goed, hij eet het.

Nu is mijn vraag hoe vaak een jong vogeltje gevoed moet worden? Moet dit ook snachts? Hij heeft al een paar keer gepoept, het was zwart maar wel nat. Een aantal van jullie hebben wel eens een nestje gehad en misschien dat jullie dit weten?

Ik weet het, het is een parkietenforum  ::) maar ik wil dit heel graag even weten. Ook tips zijn welkom.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Caradow

wat is het voor vogeltje...

En kijk je uit met eventuele parasieten die de kleine bij zich draagt ;)

wat betreft voeden.. geen idee eerlijk gezegt...

Mars

Het beste kun je even contact opnemen met de lokale vogelopvang, die kunnen je goed adviseren.
Overigens heb je weinig kans dat het vogeltje het gaat halen.

Weet je toevallig ook wat voor vogeltje het is?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Idske,

Hoe vaak je een jong vogeltje moet voeren is helemaal afhankelijk van hoe oud het diertje is.
Universeelvoer, met water vermengd tot een papje, is goed. Het papje mag niet te dik of te dun zijn. Maak het zo, dat het net niet van het lepeltje afvalt, dan heb je precies de goede dikte.

Toch kun je het allerbeste de vogelopvang inschakelen, omdat zij veel ervaring hebben en het diertje ook nog eens helemaal goed kunnen nakijken of het echt nergens gewond is geraakt. Door een kat gepakt worden geeft vaak nare verwondingen die behandeld moeten worden.

Verder zorgen zij er ook voor dat het diertje, als hij weer is opgeknapt, weer geleidelijk kan wennen in een voliere en pas daarna de natuur weer ingaat.

Ik vermoed dat het om een jong mereltje gaat, die scharrelen vaak op de bodem en worden zo nog een poos door hun vader en moeder bijgevoerd.
Of is dit vogeltje nog zo klein dat hij wellicht uit het nest is gevallen?

Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, Sonja.

Idske

Bedankt voor de reacties!

Ik heb geen idee wat voor soort vogeltje het is maar ik denk een mereltje.

We zijn al in de buurt wezen kijken, want hij zit wel steeds te roepen kan ook al wat fladderen.

Ik ga even zoeken naar een vogelopvang hier in de buurt.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Ik heb nog foto's van jonge mereltjes, zal er eentje toevoegen zodat je kunt kijken of het echt een mereltje is.

Het kan goed zijn dat de ouders in de buurt zijn en op zoek naar hun jong.
Ze herkennen de roep van hun eigen kleintjes altijd.
Maar het is wel belangrijk dat je zeker weet dat het kleintje geen verwondingen heeft, ik kan het me toch een beetje moeilijk voorstellen als je moeder hem echt uit de bek van een kat heeft gehaald. Vandaar toch mijn advies om hem in ieder geval even na te laten kijken bij de vogelopvang.

Groetjes, Sonja.



[verwijderd door de beheerder]

Annika

inderdaad niet zelf gaan 'vogelen' met jongen anders dan parkietjes. Vogels uit de vrije natuur kunnen wij volgens mij vrijwel niet met de hand grootbrengen, zeker niet vanaf het moment dat ze wurmen gaan eten.
Een merel bijv heeft p/d zijn eigen gewicht aan wurmen nodig werd ons ooit verteld door vogelbescherming.

Groetjes Annika

Sonja

Citaat van: Annika op juli 08, 2007, 13:07:25
inderdaad niet zelf gaan 'vogelen' met jongen anders dan parkietjes. Vogels uit de vrije natuur kunnen wij volgens mij vrijwel niet met de hand grootbrengen, zeker niet vanaf het moment dat ze wurmen gaan eten.
Een merel bijv heeft p/d zijn eigen gewicht aan wurmen nodig werd ons ooit verteld door vogelbescherming.

Groetjes Annika

Nou....dat kan wel, als je weet waar je mee bezig bent. ;)
Ik heb allerlei vogels, groot en kleiner, uit de natuur groot gebracht. Van winterkoninkje tot kauw...
Maar dat heb ik wel geleerd tijdens mijn werk bij de vogelopvang. ;)
Vandaar ook mijn advies om toch daar contact mee op te nemen.

Groetjes, Sonja.

Josephine

Hoi,
Wij hebben laatst op 1 dag 4 musjes gered, ze waren uit het nest gehaald door een kat maar waren niet echt gewond. Dit hebben we vorig jaar ook een keer gehad, toen wisten we echt niet wat we ermee moesten, toen hebben we ze naar de vogelopvang in Soest gebracht, daar zorgen ze er heel goed voor tot ze voor zich zelf kunnen zorgen. Toen hebben we ook gezien wat ze daar te eten kregen, ze kregen daar van die kattebrokken uit blik, en tartaar. Dus dit hebben we die 4 musjes ook gegeven in het begin. Alleen twee dagen daarna hebben we toch besloten ze weg te brengen omdat de kans op overleven voor de jongen dan veel groter is.

Dus ik zou ze echt naar een vogelopvang brengen...

Idske

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben een paar keer wezen kijken hier in de straat, naar nesten. Dit had ik nog vergeten te melden.

Ook had ik al een papje gemaakt van beschuit wat water en wat insectenpate van Coco.
Na jullie reacties gelezen te hebben ben ik het internet op gegaan en het telefoonboek erbij gepakt en kon niet direct een vogelopvang hier in de omgeving vinden. Ik heb hem nog een paar keer gevoerd met het papje en toen de dierenambulance opgebeld om advies te vragen. De dierenambulance vertelde dat ze hem op wilden halen en dat ze hem naar de vogelopvang in Enschede zouden brengen.

Ze waren al snel ter plekke en ik had Mus (volgens de heren van de dierenambu was het een musje.) nog voor die tijd wat te eten gegeven (mijn ervaring, ga nooit met een lege maag op stap en eet sowiezo nog wat voor je weg gaat, dus zeker voor zo'n klein ding).

Ik heb Mus nog wel nagekeken, heb geen parasieten kunnen ontdekken, tevens ook geen bloed of verwondingen. Hij hipte rond in de doos waar ik hem had ingedaan en er zat ook ontlasting in. Ikzelf vond hem erg levendig overkomen.


Bij de vogelopvang gaan ze hem nakijken en voeren, zoals jullie ook al zeiden.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Goed dat je besloten hebt om Mus naar de vogelopvang te laten brengen. ;D

Dat hij zo levendig is, is alleen maar goed. ;)

Het komt vast allemaal weer goed met die kleine dreumes. :-*

Bedankt dat je het even hebt laten weten.

Groetjes, Sonja.

Idske

Hier een fotootje van Mus. :-*

[verwijderd door de beheerder]
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Annika

Citaat van: Sonja op juli 08, 2007, 13:13:01
Nou....dat kan wel, als je weet waar je mee bezig bent. ;)
Ik heb allerlei vogels, groot en kleiner, uit de natuur groot gebracht. Van winterkoninkje tot kauw...
Maar dat heb ik wel geleerd tijdens mijn werk bij de vogelopvang. ;)
Vandaar ook mijn advies om toch daar contact mee op te nemen.

Groetjes, Sonja.

Ja da's dan natuurlijk weer een ander verhaal, als je er ervaring mee hebt vanuit werk/stage oid.
Ik zat me later ook te bedenken of ik dat verhaal over wormen eigen lichaamsgewicht p/d wel juist onthouden had, want het kan ook zijn dat ik dat heb verward voor een egel (aangezien we vroeger een aantal dagen/weken een egel waar mee gevoetbald was >: (hebben opgevangen en later naar opvang hebben gebracht.) Die gaven we echter in eerste instantie kattenvoer, dus kan me haast niet voorstellen dat dat het was, maar het zou kunnen.


In ieder geval vind ik dat je het hartstikke goed hebt gedaan Idske en wat een schetige foto  :-*

Joske

Ik heb ook eens een musje gered uit de vijver, waar een kikker op de loer lag, echt zielig. De dierenambulance is hem toen komen halen, waarop een kennis daarna doodleuk zei "Och, erg nobel van je, maar zo'n musje wordt gewoon slangenvoer!"

??? :o Is dat zo? :(

Mars

Fijn om te lezen dat het zo goed met hem ging en dat je je moedersinstinkt gevolgd hebt door hemneit met een lege maag te laten vertrekken ;)

Hoe lief en vertederend zo'n kleintje ook is: het is beter dat er echt goed voor hem gezorgd wordt. Je zou het jezelf nooit vergeven als je hem met de beste bedoelingen toch zelf verzorgd zou hebben en hij zou het niet redden. Hij is zo in goede handen!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..