agressief gedrag

Gestart door sonjalesley, juni 30, 2007, 22:40:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonjalesley

Hallo allemaal,

ik heb een aantal weken geleden een berichtje geplaatst over de aanschaf van een tweede vogeltje. Nicky is nu een aantal weken bij ons thuis. Hij heeft ook een vriendje, Noey, alleen zijn het nog niet echt vriendjes. Noey en Nicky hebben al wel samen gevlogen, maar Nicky is nog steeds niet tam. Noey valt Nicky soms aan en bijt hem voortdurend in de poten. Hij maakt hem helemaal wild. Nicky laat zich wel aanhalen, hij vindt het heerlijk om even te kroelen. Hij reageert ook sterk als wij thuiskomen van het werk. Maar hij wil niet op de vinger.
Heeft dit te maken met het gedrag van Noey? Noey kan namelijk nogal agressief reageren, ook op ons. Hij is zelfs al een dag weggeweest naar de fokker terug. Maar we misten hem al vreselijk, dus hebben we hem weer opgehaald. We weten allebei niet zo goed wat we hiermee moeten. Beide vogels zitten in een aparte kooi. Samen vliegen wil wel, maar na een poosje begint Noey dus te klieren en te bijten, dus gaan ze weer apart verder. Wie kan ons helpen?
Groetjes Sonja en Harold

simpy

Hall Sonja en Harold.

Volgens mij is Noey een beetje jaloers. Want eerst was alle aandacht op hem gericht, en nu niet meer. Dat hij bijt in de pootjes van Nicky is op zich niet zo groot probleem. dat doen parkieten wel vaker, het gaat vanzelf over. (Mijn vogeltjes deden dat eerst ook, best wel lang zelf, maar op de een op de andere dag was het opgehouden). Als Noey maar niet doorbijt.

Staan beide kooien tegen elkaar aan? (Dat de tralies tegen elkaar aan staan) Zo kunnen ze langzaam wennen aan elkaar, als je ziet dat ze vaak contact zoeken, en alles gaat goed, dan kun je beide kooideurtjes open zetten en de kooien dan zo tegen elkaar aanzetten. Zodat ze zelf kunnen beslissen of ze naar elkaar toe willen of niet. Als het goed klikt dan kun je ze weer samen in een kooi zetten. (Misschien kun je dan ook ontdekken welke kooi ze het 'fijnste' vinden, waar ze dus het meeste inzitten. dan kun je ze daar in zetten;))

Het klinkt een beetje alfof Noey is gestresd. Maar het is ook niet niks, dat hij eerst terug moet naar de fokker, en dan word hij weer opgehaald. dan geeft de parkiet ook stress.

Ik wens je er veel succes mee! Hopelijk heb je hier iets aan ;)

sonjalesley

bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad ook niet niks voor Noey dat hij weer een dagje bij de fokker teruggeweest is.
Toen hij eenmaal weer terugwas, ging het meteen heel goed. En met Ricky (het vogeltje die is overleden) ging hij heel lief en voorzichtig om.
Met Nicky gaat hij, als hij eruit is, eerst wel lief om, maar naarmate hij er langer uit is, wordt hij steeds agressiever.
De kooien staan vanaf dag 1 naast elkaar,zo dichtbij als mogelijk is. Als Noey uit de kooi is en Nicky niet, zoekt Nicky Noey wel steeds op. Ze reageren ook heel sterk op elkaar.

Nicky is ook nog steeds niet tam. HIj is vreselijk bang voor onze handen. Maar ik heb ook al gelezen dat het wel twee tot drie maanden duurt voordat ze een beetje aan je hand gewend zijn. Vanaf volgende week heb ik vakantie, dus kan ik elke dag flink met hem oefenen met mijn hand in de kooi.
Is het ook een probleem dat hij in het begin dat hij bij ons was al wel uit de kooi is geweest en dat hij er nu even niet uitgaat? of is het het beste om hem wel steeds uit de kooi te laten en hem buiten de kooi aan onze handen te laten wennen.
Soms weten we niet meer wat het beste zal zijn. We hebben echt het beste met onze vogels voor, maar wat we ook doen, het lijkt alsof het niets uitmaakt.

ik gun ze alle tijd van de wereld, maar soms worden we er wel een beetje wanhopig van. Vooral van Noey, met zijn agressieve gedrag.
Kom maar op met jullie tips!
Groetjes Sonja