Tupje maakt ruzie met de anderen, wat nu?

Gestart door tup en joep, juli 02, 2007, 21:48:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tup en joep

even een update

Met mango gaat het heel goed hij is vriendjes met kiwi en snoepie,allen tupje mag hem niet.
Dit vindt ik overigens wel jammer want snoepie vond kiwi al heel leuk.
Alleen nu hebben we een klein probleem tupje maakt met snoepie mango en kiwi steeds ruzie.
Ze is nu veel meer op zichzelf geworden en heeft niet echt een vriendje meer.
Ze zit nu wel met snoepie in de kooi maar ze gaat steeds meer ruzie met hem maken.
Kiwi en mango zitten bij elkaar apart.
Ze komen wel eens buurten in de kooi bij tupje en snoepie maar dan is het ruzie tupje gaat dan vooral kiwi achterna.
Hoe los ik dit probleem op??
Kunnen ze straks wel met zijn allen in de volière??

Met losvliegen gaat het overigens wel goed als ze maar niet bij tupje in de buurt komen

heeft iemand nog een idee hoe ik het kan oplossen??
tupje gaat steeds lelijker tegen de rest doen komt het omdat ze jaloers is??
en is het beter om tupje allen te zetten ze is het niet gewend om allen te zitten??
met de andre 3 gaat het wel goed

iemand enig idee

Ingrid

Hoi Andrea,

In een voliere hebben ze natuurlijk meer de ruimte dan in de kooi. Omdat je zegt dat het met losvliegen wel goed gaat, is het denk ik een kwestie van uitproberen om ze met z'n allen in de voliere te doen. Maar ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind hier een antwoord op te geven. Misschien zijn er anderen die je van een beter advies kunnen voorzien.

Groetjes, Ingrid

tup en joep

#2
tupje gaat steeds lelijker doen ook tegen snoepie waar ze mee in de kooi zit ze pikt gericht naar hem
ze zit ovregens al een half jaar bij snoepie in de kooi
snoepie kan het met kiwi en mango heel goed vinden ze snavelen met elkaar
is tupje hier jaloers om en pakt ze nu ook snoepie steeds??
en is het beter om tupje allen te zetten??
ze heeft nog nooit allen gezeten
als het goed is heb ik wel 2pop en 2man
tupje pop    snoepie man
kiwi pop      mango  man

Scotty - Keecko

Hoi Andrea,

Ik denk dat Tupje misschien wel moet wennen. Eerst heeft ze alleen met Snoepie gezeten en nu zijn er in korte tijd twee parkietjes bijgekomen ;)

Scotty en Keecko moesten hier eerst ook erg wennen toen kleine Mylo erbij kwam, maar dat gaat nu ook steeds beter.

Ik zou Tupje niet alleen zetten, misschien wordt ze juist dan wel jaloers op de anderen. Ik las dat ze twee bij twee zitten? Dat zou ik eerst dan ook zo laten en dan gewoon met zijn viertjes los laten vliegen. Hou ze goed in de gaten, maar een beetje kibbelen is niet erg.

Groetjes, Ilse

Mars

Zolang er niet gevochten wordt, zou ik haar niet apart zetten. Zoals Ilse al schrijft, kan het gewenning zijn: er zijn ook zo veel evranderingen geweest. Sommige parkietjes zijn nu eenmaal ook meer op zichzelf en moeten heel lang wennen aan een neiuwe huisgenoot, dat heb ik hier met Layla wel, tenminste.

Geef het wat tijd, tenminste, als er geen echte problemen ontstaan. Eventueel kun je de poppen en mannen eens verwisselen (dus Mango met tup in 1 kooi), kijken hoe dat gaat.

En de voliere kan natuurlijk een uitkomst bieden: dan is het gras niet meer groener bij de buren (namelijk die andere parkietjes kunnen dan niet leuker zijn) en kan iedereen zijn eigen maatje uitzoeken en moet de rangorde sowieso weer opnieuw bepaald worden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tup en joep

ik maak me nog steeds zorgen om tupje haar gedrag
ze heeft nu in snoepie zijn pootje gepikt dat bloede een heel klein beetje
ze vliegen nu los en tupje zit allen op de kooi de andre vliegen rond
ik weet echt niet wat ik met deze sitiatie moet doen
heeft iemand nog een goede raad??

tup en joep

op aanraden van iemand zit tupje nu allen in de kooi maar tupje is erg onrustig nu ze allen zit
de andre drie zitten bij elkaar dat gaat erg goed
moet ik tupje nu allen laten of niet??
ze probeert volgens mij uit de kooi te komen

Trippy

Tjaa ik vertel mijn ervaring maar eens.

Ook ik had 3 parkietjes die erg veel met elkaar bezig waren.
Ik heb ze toen 2 per 2 in een apparte kamer gezet.

Zo waren er even geen andere parkieten en hadden hun tijd om te ontdekken of ze elkaar nou lief vonden of niet. In het begin was ook Wizzy (die ik al het langs heb) alleen. Vooral toen de kooien nog in de zelfde kamer stonden. Dat had ik aangepast en nu heb ik 2 hechte stelletjes in een kooi... (door gezondheids redenen van Frummel zitten ze nu weer even appart) Probeer een aparte kamer is. Mijn parkietjes hebben 2 maanden nodig gehad om aan elkaar te wennen maar het is gelukt. Als Tup maar in ieder geval een maatje heeft... Dan komt de rest vanzelf...

Ik weet trouwens niet op het bij jou ook werkt hoor, ik heb het in ieder geval zo gedaan...

Groetjes en veel Succes, Ursula

Mars

Ik zou tup liever niet alleen zetten, zeker niet als hij naar de anderen toe wil. Zo maak je nog meer een eenzaam parkietje van haar.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tup en joep

ik heb haar nu toch weer bij snoepie gezet en dat lijkt redelijkt te gaan allen snoepie durft niet bij tupje in de buurt te komen
als tupje boven in de kooi zit zit snoepie benneden
tupje is naar mij toe wel vriendelijker en aanhankelijker geworden

tup en joep

even een update
met tupje gaat het beter ze pas zich geleidelijk aan aan de kleintjes
zelfs het eten samen op de speelplaats gaat beter
nu hoop ik dat het met tupje na de verhuizing ook goed blijft gaan
kiwi en mango verhuizen zaterdag en tupje en snoepie maandag
ze passen niet met zijn 4eren in het vervoers boxje
en met zn4ren leek mij ook niet zon goed plan in verband met het vechten

groeten andrea

roha

Hoi Andrea,

Nou, das toch positief nieuws!!
Al gaat het maar met kleine stapjes, er zit verbetering in.
Het is misschien wel goed dat je eerst Mango en Kiwi verhuist naar de voliere en dan pas Tupje en Snoepie.
Ze hebben ook meer ruimt, ik denk dat het allemaal goed gaar komen!!

Groetjes Hanneke