rare poten en neusdop

Gestart door denneboom, augustus 05, 2007, 14:06:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denneboom

hallo,

Ik heb een vraag
Mijn parkiet Bodi heeft een hele rare neusdop en poten. het is net of er allemaal korsten op zitten. Ook heeft die onder z`n snavel een soort onderkin zitten.  Iets dat ik bij m`n andere parkiet Lizzie nog nie heb ontdekt. Dat zit om z`n snavel tot aan de neusdoppen. Ook kun je uit de neusdop niet echt een kleur halen. Ik weet dus ook niet goed of bodi een mannetje of vrouwtje is. z`n poten zijn het zelfde. het is nog wel rors maar er zitten eeb soort van wit/gele korsten overheen. Ook blijft Bodi heel vaak vast zitten aan dingen zoals t-shirts, gordijnen en hor gaas (waar die eigenlijk niet op mag). en als die dan vast zit maakt ie hele rare piepjes. dat heeft lizzie nog nooit gedaan en keb een andere vogel dat ook nooit horen maken. Het zou mischien ook kunnen dat z`n nagels te langz zijn en dat die daarom vast blijft zitten maar dan vraag ik me nog wel af wat er met z`n poten en neusdop is.

Ik ga denk ik binnekort even naar de dierenwinkel kijken wat hun ervan zeggen en anders naar de dieren arts want vind het wel zielig als bodi elke keer vast zit.

maar wat denken jullie?

Dennis

Siempke

#1
Citaat van: denneboom op augustus 05, 2007, 14:06:46
Ik ga denk ik binnekort even naar de dierenwinkel kijken wat hun ervan zeggen en anders naar de dieren arts want vind het wel zielig als bodi elke keer vast zit.


je kunt beter naar de dierenarts gaan aangezien die er vaak meer vanaf weet dan iemand uit de dierenwinkel.

Quote aangepast ;)
gr Safrena

Safrena

#2
Hey Dennis

Als ik dit lees, lijkt het me heel sterk op schurftmijt in vergevorderde vorm
Daar moet je niet mee naar een dierenwinkel gaan, maar naar een vogelats, die dan een juiste en veilige behandeling zal geven voor je parkietje

Op onderstaande link kun je mee lezen over schruftmijt.

http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Vele groetjes

Sonja

#3
Hoi Dennis,

Zoals je het beschrijft denk ik dat Bodi schurftmijt heeft, in een vergevorderd stadium, omdat je schrijft dat zijn pootjes ook aangetast zijn.

Kun je even een duidelijke foto maken van zowel Bodi als Lizzie? Eentje waarop de neusdop goed te zien is.

Ik denk dat het heel hard nodig is dat je naar de dierenarts gaat, want het klinkt allemaal echt niet goed hoor....
Schurftmijt is heel besmettelijk, en als je niets doet krijgt (of misschien heeft) Lizzie het ook, en wordt het van kwaad tot erger.

Hier vind je meer informatie over schurftmijt, in de verschillende stadia:

http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

De nageltjes van Bodi zijn waarschijnlijk te lang, en als hij vast komt te zitten in de gordijnen en de 'rare piepjes' die hij daarbij maakt, wil zeggen dat hij pijn heeft omdat hij vast zit.
Dus vraag als je toch bij de dierenarts bent, meteen of hij de nageltjes knipt. Je kunt het het beste, zeker de eerste keer ! voor laten doen door een dierenarts, want je knipt snel in het leven en dan heeft je parkietje pijn.

Je kunt het beste naar een vogelarts gaan, en niet naar een dierenwinkel. In de meeste dierenwinkels hebben ze te weinig verstand van zaken.
Een vogelarts kan de juiste diagnose stellen en behandeling voorschrijven.

Hierbij een lijst met vogelartsen, er is er vast eentje bij jou in de buurt:

http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Als je bij de dierenarts bent, zeg dan dat je nog een parkietje hebt, want die moet meebehandeld worden.

Maar een foto van beide parkietjes zal wat meer duidelijkheid verschaffen, dus als je die eventjes wilt maken?

Groetjes, Sonja.

Oeps, sorry Nancy, je was net iets eerder... ;)

denneboom

ik heb foto`s en wil ze jullie graag laten zien maar hoe? ik heb geen site om ze op te zetten voor de url dus hoe doe ik dat nu?

ashley

hallo,

als je de foto erop wilt zetten moeten je gewoon op antwoord bij dit topic klikken,
en dan op extra opties klikken dat staat onder het stuk waar je typen moet en daar
moet je dan op bladeren klikken ;)

en ik denk inderdaad ook aan schurftmeid, ik heb hier toevallig nu ook even een vogel uit
mijn voilere gehaald om hem te behandelen want hij heeft het nog niet zo erg en dan hoef
je nog niet gelijk naar de dierenarts, ik smeer en nu elke dag grafiet zalf op dat is net zoiets
als vaseline en dat kan je er ook op smeren, en nu zie ik binnen een week al goed resultaat.

groetjes ashley

denneboom

ok bedankt ashley :D dom dat ik niet eerder door had dat er wat mis met ze was :( schurftmijt :S morgen dus gelijk naar de dieren arts en hopen dat t nog te behandelen is  :-[ en hier zijn de foto`s, ze zijn niet allemaal even goed gelukt want parkieten en camera werkten niet mee maar khoop dat jullie hier wat aan hebben

alvast bedankt

Dennis

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Dennis,

Oei, dat ziet er niet best uit.... :o :(
Vooral de eerste foto....Ik zie schurftmijt, maar wat er onder de snavel zit, lijkt me iets anders. Het is jammer dat de foto's zo onscherp zijn, het is niet goed te bekijken.

In ieder geval is het hard nodig dat je morgen naar een vogelarts gaat, er moet z.s.m. iets aan gedaan worden.

Ik wens je heel veel sterkte, laat je nog weten wat de dierenarts heeft gezegd?

Groetjes, Sonja.

denneboom

#8
kga morgen direct na de dierenarts en als die er niks aan kan doen dwing ik me vader wel dat ie 3 kwartier naar enschede rijd en ik vertel t jullie zeker wel ;)

ik vroeg me net ook iets af. Waar komen die mijten vandaan dan? een parkiet krijgt toch niet zomaar in eens schurftmijt? waar kan bodi dit opgelopen hebben? weten jullie dit? als ik dat weet kan ik volgende zorgen dat het niet meer gebeurd.

alvast bedankt

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

denneboom

ok ik ben met ze naar de dieren arts geweest en de dierenarts zei dat t poot en snavel mijt was. Hij heeft een soort vloeistof onder de vleugels in de oksel gedaan. binnen een week moet ik verbetering zien. de schilfertjes moeten der af vallen en kmoest de hele kooi ontsmetten (onderhand al gedaan). t middel dat die onder de vleugels deed had een hele korte naam, iets met -ine dacht ik. kijken of het gaat werken. zo niet moest ik volgende week weer terug komen.

Groeten Dennis

Sonja

Hoi Dennis,

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent! ;D

Het komt nu vast weer helemaal goed met je parkietjes.
Het zou misschien wel nodig zijn dat de behandeling herhaald moet worden, omdat het er behoorlijk erg uitziet. Maar je zult dan zeker al eerder verbetering zien.

Je parkietjes zullen je dankbaar zijn als ze straks van die nare mijten verlost zijn! ;)

Groetjes, Sonja.

denneboom

dankje denk t ook wel  :) misghien dat t nog een keer nodig is ja maar dat maakt me niet uit. als ze maar gezond blijven  :D