Kale oortjes en geirriteerde huid tijdens rui

Gestart door Kahlan, juli 01, 2007, 13:25:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kahlan

Hallo,

Onze mannetjesparkiet is (alweer) in de rui, alleen als zijn rui heel heftig is, dan zijn de oren helemaal kaal op een paar pennetjes na. Hij heeft hier veel last van en flink wat jeuk. Hij krabt ook zo dat de huid geirriteerd raakt. Ik denk dat het kale komt omdat hij zich zo krabt en schuurt langs de tralies?

Kan ik, behalve roosvicee, nog iets extra doen om hem erdoor te helpen of de rui te versnellen?
Het zou voor hem al fijn zijn denk ik om de jeuk wat te verlichten (zonder dat ik hem hoef te vangen)

Hij heeft dit dus eerder gehad en de veertjes zijn daarna wel weer terug gegroeid, maar dat duurde best lang.
Ik kon met de zoekfunctie niet zoveel vinden over kale oortjes. Het ziet er echt een beetje zielig uit.

groetjes

Parkieten-Freak

Tijdens een heftige rui kan het best voorkomen dat er kale plekjes ontstaan. Bij Croky (mijn parkiet) zie ik het ook wel eens: steevast wordt hij tijdens de rui kaal rond één oogje.
Nieuwe veergroei is zeker een reden voor een vogel om intensiever te gaan poetsen, vaak strijken ze ook met het kopje langs de tralies om de hulsjes waarin de nieuwe veertjes zitten, te verwijderen.

Een geïrriteerde huid kan ontstaan door krabben en overmatig schuren. Ook huidziekten, infecties met parasieten of een zeer droge huid, kunnen aanleiding geven tot jeuk en/of irritatie.
Als de jeuk echt gerelateerd is aan de rui, zou ik rustig afwachten. Misschien helpt het om de vogel elke dag te laten baden. Na het baden poetsen vogels intensiever en smeren vet uit de stuitklier over de veertjes. Ook de pootjes poetsen ze, en hopelijk komt er wat vet wat aan de pootjes zit, op de huid bij de oortjes terecht.
Als het echt niet anders kan, zou je een heel klein beetje vaseline op de huid kunnen aanbrengen.
Zorg verder voor veel afleiding voor de vogel: als hij tam is laat hem dan maar lekker wat vaker uit de kooi. Door de afleiding zal hij minder geneigd zijn te krabben en/of te schuren.



Kahlan

Badjes zijn alleen om uit te drinken hier  ;)
Ik zal hem elke dag wel even een beetje natsproeien en hopelijk helpt dat dan iets om de jeuk te verlichten. Er is nu 1 oorgaatje te zien en de andere duurt niet lang meer denk ik. Het zal wel even tijd kosten voor hij hier weer vanaf is.

Zodra ik hem heftig zie schurken dan loop ik even naar hem toe en klets tegen hem, meestal helpt dat wel even om het schuren tegen te gaan.

Bedankt voor je antwoord!