niet tamme parkiet met vliegdrang?

Gestart door Deedee, juni 05, 2007, 19:42:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deedee

Hallo allemaal!

Wij hebben nu 3 dagen een nieuw mannetje Dexie in huis. Hij zit in een apparte kooi vlakbij de kooi van onze 1jarige pop Deedee. De eerste dag was erg vermoeiend voor hem. Per ongeluk een eerste vlucht gehad door de huiskamer en tegen het raam geknald.

Maar nu lijkt het alsof Dexie ook heel graag uit de kooi wil. Bijten in de kooi, zijn kop er proberen door te persen etc. Hij is echt nog niet tam, dus ik laat hem nog niet vliegen. Maar hoe komt dit nou? Of betekent dit gedrag iets anders?

Had ik Deedee nog niet los mogen laten vliegen, want dat is wel al gebeurd.....

groetjes Paulien

Danielle

Dag Paulin,
Leuk dat je er een parkietje bij hebt gehaald  ;D
Dat gedrag wat je beschrijft, is wel herkenbaar gedrag bij jonge vogels.
Het is ook zo dat Dexie moet leren dat de kooi zijn huis is, het duurt even voordat hij zich hier op zijn gemak voelt en het ook als iets veiligs beschouwd. En al die vrijheid is natuurlijk erg verleidelijk.
Dat hij een keer is ontsnapt is wel balen, maar ik denk dat hij anders dit gedrag ook wel zou vertoont hebben.
Probeer tijdens deze momenten Dexie te negeren, pas als hij rustig op een stokje zit moet je hem aandacht geven.
Zo leert hij dat dit gedrag niet gewenst is. En inderdaad pas los laten, als hij in de kooi hand tam is. Dat lijkt misschien op dit moment wel zielig, maar denk er maar aan dat het voor hem en jou hierna alleen maar leuker wordt.
Succes ermee  ;)

Danielle

Mars

En doordat ze zo graag naar buiten toe willen, lijken ze soms snel handtam. Dan springen ze bijna uit angst op je vinger. Zorg er voor dat hij de eerste weken (en soms maanden) zijn kooi als zijn veilige basis gaat zien, daarna pas mag hij er uit. Succes!!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

moepeltje

Toen ik mijn parkiet kocht, liet ik hem vrijwel meteen vrij vliegen. Door rustig op bed te gaan zitten (hij staat in mijn slaapkamer) en huiswerk te gaan maken werd ie nieuwsgierig door het papiergeritsel en kwam ie zelfs uiteindelijk bij me zitten.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit normaal gaat omdat ik nog maar 1 parkietje heb gehad (gelukkig)

Deedee

Inmiddels is Dexie gewend aan zijn kooitje. Hij is vrolijk. Maar ontzettend bang voor onze handen! Lokken met voer/trosgierst etc werkt niet. Ik merk dat hij heel onrustig is. Ik weet dat geduld een schone zaak is, maar heeft iemand nog een goede tip? Dexie fladdert niet meer als we in de buurt komen, maar hij klimt hard weg.

groetjes

Sonja

Hoi Deedee,

Geduld is echt de allerbeste tip die ik je kan geven. ;)

Je bent immers al op de goede weg. Je schrijft dat Dexie niet meer fladdert, dus dat is positief!
Nu klimt hij nog hard weg, de volgende stap zal zijn dat hij argwanend op zijn stokje gaat zitten kijken naar die enge hand.
Daarna zal hij misschien eens heel voorzichtig wat durven proeven van de trosgierst die je op je hand hebt liggen.....

Gewoon doorgaan zoals je nu doet, dan komt het echt goed. ;)

Groetjes, Sonja.