rotzooimaker

Gestart door Isis, juni 28, 2007, 18:39:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isis

mijn hele lieve parkietje Isis is heel erg druk met eten. als ik hem net nieuw eten heb gegeven ligt het na een tijdje allemaal op de grond. Ook als ik hem een stukje appel geef liggen er overal stukjes in de kooi. ;)
wat kan ik hier aan doen??

Sonja

#1
Hoi Isis,

Welkom op het forum! :)

Hoelang heb je je parkietje nu en hoe oud is hij/zij?

In het begin willen jonge parkietjes er nog weleens een lekker rommeltje van maken. :P

Mijn vorige parkietje deed dat ook, hij werkte met zijn pootjes alle zaadjes uit zijn voerbakje, om het vervolgens op de grond op te gaan eten.... ???

Het beste is overigens om je parkietje geen volle bak met zaadjes te geven, maar een afgepaste hoeveelheid, precies zoveel als hij in 1 dag op kan eten. Zo voorkom je dat hij alleen de lekkerste zaadjes er tussenuit gaat eten.
Een bijkomend voordeel: Het wordt zo ook al een stukje lastiger om alle zaadjes op de grond te gooien. ;)
Ik weet niet wat voor zaadmengsel je geeft, maar XtraVital is een heel goed voer, ook het eivoer zit er al doorheen en er zit een maatschepje bij.

Voor wat betreft de appel: Ik denk dat hij er gelijk een beetje mee aan het spelen is, hij moet er allemaal nog een beetje aan wennen.

Het beste kun je dit gedrag negeren, en hem belonen als hij uit zijn bakje zit te eten.

Groetjes en veel plezier met je parkietenvriendje!
Sonja.

Isis

bedankt voor de tips. ;D

ik weet niet hoe oud mijn parietje is ik heb hem nu ongeveer 1 jaar en 2 maanden ik denk dat hij nog  vrij jong was toen ik hem kocht (hij had nog een rood neusje).

ik doe meestal ook maar een klijn laagje, maar mijn parkiet gaat er alsnog helemaal in zitten. mijn parkietje eet ook alle zaadjes van de grond. ::)

ik heb nog 1 vraagje: mogen parkietjes eigenlijk banaan? Volgens mij niet maar ik weet het niet zeker.

groetjes Zoƫ :D

Sonja

Hoi Isis,

Oh, ik wist niet dat je je parkietje al zolang had. Heeft hij het nooit eerder gedaan?

Banaan mogen ze hebben hoor.
Wat je niet mag geven is avocado en rabarber, beiden zijn giftig!

Hier kun je zien wat je allemaal nog meer mag geven aan je parkietje:

http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groetjes, Sonja.

Isis

eigenlijk heeft mijn parkiet dit nooit gedaan het pas sinds een paar maanden 2 of 3. Ik heb ook geen voor veranderd. :-\

Sonja

Hoi Isis,

Misschien ziet hij (of eigenlijk denk ik, n.a.v. de foto op je avatar dat het een "zij" is), er een soort spelletje in. ;)

Heb je veel verschillende speeltjes voor je parkietje, heeft hij/zij veel afleiding?
Dat kan misschien ook wat schelen.

Groetjes, Sonja.

Isis

#6
het zou inderdaad zo kunnen zijn dat mijn parkiet toch een vrouwtje is. Het is namelijk erg moelijk te zien zijn/haar neusje is vrij wittig en een heel klein tintje blauw, maar misschien komt dit omdat hij/zij mijt heeft gehad(wat nu gelukkig weer over is) :-\

Isis heeft een soort touwdingetje in de kooi hangen waar hij/zij wel eens aan knaagt :P, maar de laatste tijd niet meer. En isis heeft een soort hangertje van ringetjes met onderaan een belletje(hierspeelt hij/zij niet echt mee)
ik heb er wel eens over gedacht om een spiegeltje te kopen, maar ik heb gehoord dat ze dan niet meer tam worden. ???

Isis gaat er ook regelmatig uit en klest veel met parkietjes die hij/zij buiten hoort.... ;)

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Safrena

Hey Isis

Aan de beschrijving van de neusdop lijkt me ook dat je parkietje een vrouwtje is ;D

De neusdop zal uiteindelijk nog mooi bruin worden

Wat betreft het eten gooien, daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken zoals Sonja ook al zei
Mijn popje vind het ontzettende leuk om een hap te eten en tien op de grond te gooien
Het is een beetje het karakter van het vogeltje

Vele groetjes

Isis


Mars

Ja ook hier heb ik een echte appel en groentesloper: Layla. Ik hoop altijd maar dat ze ook wat binnenkrijgt en niet alleen maar sloopt. Overigens heeft ze deze goede gewoonte inmiddels ook aan Jimmy geleerd: het lijkt soms net alsof ze een wedstrijdje slopen houden.

Dus maak je geen zorgen: de een vermaakt zich met speelgoed, de ander met eten ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..