Rare snavel (onderbeet?)

Gestart door mozart, juni 27, 2007, 12:48:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mozart

Hoi,

Ik ben net bij de dierenwinkel, waar ik werd gewezen op een parkiet. De medewerkster zei: ik heb nog een leuk, zielig parkietje voor je!
Heb ik weer hoor!
Het beestje heeft een onderbeet, ik weet niet of je dat zo noemt bij vogels?
Het onderste gedeelte van de snavel komt iets naar voren, daardoor valt bovenste deel er binnen.
Volgens haar kan ik dat w.s. door vijlen wel bijhouden en verhelpen?
Het beestje eet wel, ziet er op zich verder goed uit.
Wel wat kortademig, komt dit door deze rare stand? Zij denkt van wel, maar kon me die garantie niet geven.
Ik mag hem/haar zo meenemen, is  nu 8 weken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
groet Mozart

Safrena

Hey mozart

Kortademigheid komt niet door de stand van het snaveltje
Dat heeft ze vrijwel niks mee te maken

Parkietjes die kortademig zijn, wijst op problemen met de luchtwegen.

Het snaveltje op zich kan inderdaad wel door een ervaren iemand (dierenarts) bijgevijld worde, wat kan goed komen. Dit zal dan wel met regelmaat moeten bljven gebeuren

Verder als je het diertje zou nemen, zou ik daar toch beste even mee langs een vogelarts gaan om verkoudheden of luchtweg infecties te voorkomen

Vele groetjes

mozart

Hoi Safrena

Dank voor je reactie.
Ik heb telefonisch overleg gehad met de kliniek van Dr Hooijmeijer.

Zij geven aan dat ik zeer voorzichtig moet zijn om dit beestje in huis te nemen met oog op mijn andere vogels.
Zo'n jong beestje al in zo'n slechte conditie is niet goed.
Snavelprobleem kan door leverproblemen zijn of erfelijk probleem. Is deels wel bij te houden d.m.v. vijlen.
Als ik het beestje zou nemen, eerst laten onderzoeken, ook w.b. kortademigheid, dit kan vele oorzaken hebben.
Ik heb de winkel gebeld en dit doorgegeven met de boodschap dat ik nog even een paar dagen wil om er over na te denken.
Ze gaven van de winkel aan dat ze het hele nestje hebben en de rest was allemaal in orde!
Tja, nu moet ik goed bedenken wat te doen.
In Meppel zeiden ze: hoe sneu ook, je eigen vogels zijn nu ook belangrijk, denk daar goed om!


Moppers

Lief van je dat je het overweegt, maar ook erg goed dat je er eerst goed over nadenkt voordat je beslist.

(bij deze een poging tot meedenken, weet niet of je er wat aan hebt)
Dat de rest van het nestje wel in orde is, wil nog niet zeggen dat het geen erfelijk iets is. Het kan zijn dat het alleen bij dit parkietje tot uiting is gekomen, of dat het zich bij de broertjes en zusjes nog niet ontwikkeld heeft.
Het kan ook iets besmettelijks zijn. Als je het parkietje dan mee naar huis neemt, loop je misschien het risico dat de vogel die je al hebt, het ook oplopen, met alle gevolgen van dien.
Denk er ook aan dat het regelmatig bijvijlen van de snavel door een dierenarts ook betekent dat je er een regelmatige uitgave bij hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe ruim of krap jij in je portemonnee zit, maar het is wel iets om mee te nemen bij de overweging.

Maar voor hetzelfde geld is de kortademigheid zo opgelost, hoeft die snavel maar 1 keer per jaar te worden gevijld of kan je het gewoon zelf etc. Maar goed, dat weet je niet van tevoren. Het kan zijn dat het parkietje na een jaar overlijdt, maar het kan ook dat hij/zij een lang en gelukkig leven zal hebben en het goed heeft bij jou.

Een moeilijke keuze. Wat bij dan wel eens helpt is het opgooien van een muntje. Ik merk dan vanzelf of ik het eens ben met de kant waarop het muntje terecht komt (of ik bijvoorbeeld denk 'jamaar dat wil ik helemaal niet, ik wil de andere optie!'), en zo kom ik er achter wat ik nou echt wil. Ik maak dan mijn beslissing aan de hand van mijn reactie op de munt.

Mars

Hey even een kleine reactie. Zit het kleintje al lang in de winkel? Het kan namelijk ook een uiting van angst zijn. Toen ik Quint net had gekocht schrok ik me thuis rot: zijn bovensnavel zat in de ondersnavel en hij ademde heel heftig. Dit duurde zeker twee dagen, maar af en toe haalde hij wle zijn bovensnavel uit de ondersnavel. Als hij nu heel angstig is (zoals bij de DA, die erg schrok van dit erg maf uitziende houdinkje) doet hij het weer.

Ik denk persoonlijk niet dat de snavel te maken heeft met iets besmettelijks. De benauwdheid kan wel een besmettelijke oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld papegaaienziekte. Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden. Dit is goed te behandelen (met een keer een injectie of met een 6 weken durende baytril kuur), maar is de eerste dagen wel besmettelijk voor je parkieten en jezelf. Ben je eenmaal met AB-kuur begonnen, dan is het na 48 uur niet meer besmettelijk.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mozart

Het diertje is er nu 2 weken.
Toen ik in de winkel er bij stond, deed ie em ook af en toe normaal.
Als ik hem/haar dus apart hou van mijn andere vogels loop ik eigenlijk geen gevaar dus?
Hoe besmettelijk is het voor mezelf? Als het natuurlijk papegaaienziekte is?!
Ik zit erg te twijfelen nog, vindt het zo zielig he.
Ik weet niet wat er mee gebeurd anders. De medewerkster zei: gemeen he, ik weet wel aan wie ik het vraag!

Mars

Je kunt hem het beste de eerste dagen in een andere ruimte houden. En meteen baytril geven, als je dat met een DA kunt regelen.

Toen ik twijfelde of Winky papegaaienziekte had, zei Hedwig vd Horst (van veldhoven,NOP) dat met een behandeling van baytril voor zes weken het weg is, maar ook dat het na 48 uur dan al niet meer besmettelijk is. Maar pas wel op: papegaaienziekte wil je zelf niet hebben en je loopt wel een kans het te krijgen (maar met welk parkietje/vogeltje niet?), heb je als vogelbezitter vage klacjhten dan moet je ook altijd melden dat je vogels hebt, gaf mijn eigen DA al eens aan. Bovendien kan het in veertjes of stofdeeltjes zitten, dus moet je goed schoonmaken.

De DA vroeg ook toen ik vroeg of ik de andere drie dan ook moest behandelen of ze erg dicht bij elkaar stonden of contact hadden gehad. Dus ik dnek dat de besmetting mee kan vallen, mits je meteen met een behandeling begint of injecties laat geven. Probleem: je weet niet of het papegaaienziekte heeft en het vaststellen kost je ongeveer 40 a 50 euro. Dus overleg even met je eigen DA of bel Hedwig vd Horst even. Jonge parkieten die ziek zijn is inderdaad vaak geen goed teken, gaf mijn eigen DA al eens aan.

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#7
Hey Marcia

Over de papegaaien ziekte wil ik even ingaan

Een van de symptomen bij die ziekte bij vogels zijn de gezwollen en waterige en irriterende ogen
Papegaaien ziekte of Chlamydia psittaci kan niet behandeld worden met een beetje baytrill.

De vogel moet een antibioticum krijgen met werkende ingrediënt Doxycycline en dat zit niet in baytrill.
Ook is het niet altijd mogelijk om te zien of een parkietje die ziekte heeft.
Meestal moet er eerst een swap (of kweekje) genomen worden uit het oogvocht, dat later pas gezien kan worden of ze al dan niet die ziekte hebben.
Trouwens, zolang er geen behandeling is voor de ziekte blijft deze besmettelijk. Pas als de vogel de juiste medicijnen krijgt zal de besmetting na 24 à 48 uur weg zijn.

Vogels die deze ziekte hebben, daar loopt het vaak fataal mee af. Soms sterven ze al binnen de 24 uur :'(
Over deze ziekte kun je meer lezen op onderstaande link

http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html

Het lijkt me dus totaal niet dat het jonge parkietje waar Mozart het over heeft papegaaien ziekte heeft.

Het diertje is ziek, dat is een feit, maar om meteen te gaan denken dan die vreselijke ziekte.
Kortademigheid kan ook gewoon komen door een luchtweg infectie of verkoudheid

Een feit is ook, als Mozart het diertje opvangt dat zij het zieke diertje apart moet houden liefts in een andere ruimte om haar diertjes te beschermen.
En een feit is ook dat dit diertje altijd een zwakke gezondheid zal hebben.

@Mozart
Mocht je het diertje toch willen opvangen, kun je beste zo snel mogelijk laten onderzoeken bij een vogelarts, en minstens 14 dagen tot drie weken apart houden in een andere ruimte, ter preventie van je andere parkietjes
Weet als je het diertje opvangt dat er een kans is dat het lieverdje altijd een zwakke gezondheid zal blijven houden, en dat de snavel altijd zal moeten blijven bijgewerkt worden.

Vele groetjes

Mars

Toch nog even een toevoeging.

Even voor de duidelijkheid: er zal hier niemand zijn die je aanraadt een ziek parkietje te adopteren. Dat je niet het gevoel hebt dat ik dat wel doe. Maar ik kan je gevoel maar al te goed voorstellen, dat je het toch wilt helpen (een beetje te goed, zoals sommigen weten ;) ). En daarom mijn bovenstaand bericht.

Volgens mijn eigen DA is een jonge parkiet die ziek is een grote risicofactor voor papegaaienziekte, dat hoeft niet zo te zijn, maar kan wel. Daarom mijn hele papegaaienziekteverhaal, omdat dat gewoon een heel reele verdenking is. Het lastige aan deze ziekte is dat het bij parkietjes jaren onzichtbaar kan zijn en dat dus een groot deel van onze eigen parkieten het ook kan hebben. Daarom waarschuw ik je: als je deze vogel behandelt, neem dan het zekere voor het onzekere en maak er een complete behandeling van, zodat je ook die onzekere factor kunt uitschakelen.

Twee 'maars':
- doordat het voor grasparkietjes een sluimerende ziekte is (papegaaien zijn twee weken na besmetting dood en doodziek) weet je nooit of je eigen parkieten het met zich meedragen, tenzij je het zou testen en zelfs dan is het niet 100% zeker,
- als eigenaren van grasparkietjes (en andere papegaaiachtigen) moeten we (en onze omgeving) altijd bij vage klachten onze eigen huisarts vertellen dat we vogels hebben, omdat ze daar vaak niet aan denken.

Overigens: een vogel die wordt behandeld voor papegaaienziekte is ineens van heel erg ziek, heel erg beter, heb ik me laten vertellen. Medicatie lijkt meteen aan te slaan.

groeten Marcia

Ik zie dat Safrena ondertussen ook getypt heeft.

Dus even een reactie, op basis van mijn gesprekken met Hedwig vd Horst, mijn eigen DA (vorige week nog) en ook de enkele info die op internet daarover te vinden is:
- met grasparkieten is papegaaienziekte dus sluimerend, dus kan het na jaren nog optreden. Als het dan optreed is het ook niet meteen zo heftig als bij papegaaien en kan het zeker 4 weken duren voor ze overlijden,
- bij jonge grasparkieten die ziek zijn, is papegaaienziekte een belangrijke kwaaddoener,
- kenmerken: gele/groene ontlasting ademhalingsproblemen
- een 6 weken durende behandeling met baytril is wel degelijk ook een oplossing tegen papegaaienziekte bij grasparkieten (volgens van der Horst), maar gemakkelijker is een behandeling met Doxycycline.


Vandaar dus mijn reactie om gewoon aan te geven dat dit wel degelijk een mogelijkheid is. Ik zal ook even op zoek naar bronnen, want die van de toren spreekt vooral over papegaaien waarbij inderdaad geldt wat jij schrijft.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#9
Hey Marcia

Het feit (toeval) is gewoon zo, dat ik momenteel heel veel opzoek ben naar deze ziekte en de verwante ziekte
Ik zoek op internet en vraag overal rond over Chlamydia psittaci en zijn verwante ziekte Chlamydia pneumoniae

Dit omdat een vriend van mij momenteel met deze ziekte te maken heeft, hij zelf heeft namelijk de laatste vorm.

De ene zegt dat die laatste wel door vogels komt, de andere persoon niet. En momenteel geloof ik dus de meerderheid die zegt dat de laatste vorm niet door vogels komt. Vandaar dus dat ik momenteel zelf zo bezig ben met beide ziekte en ik ondertussen ook al heel wat informatie heb gelezen en gehoord.

Baytrill helpt echt niet tegen deze ziekte, de ziekte is er behoorlijk bestand tegen.
Je moet de dieren dus echt met doxycline behandelen

Wel is het inderdaad zo, dat van zodra ze de behandeling krijgen je meteen aan je dieren merkt, dat ze snel opknappen

Wat ik daarnet heb gescheren zoals je zegt, is niet alleen voor papegaaien maar ook voor grasparkietjes en andere kromsnavels

Jammer genoeg heeft mijn vriend niet willen luisteren maar meteen maar zijn vogels laten inslapen :'(
Terwijl mochten ze al de ziekte hebben, deze perfect te genezen is.

Vele groetjes

mozart

Jaja, en dat allemaal over papegaaienziekte.
Ik denk ook niet dat hij/zij dat op dit moment heeft.
Zat er verder absoluut niet ziek bij!
Heb ik goed naar gekeken, maar ja, dat laten ze ook pas heel laat merken he als ze ziek zijn.
Ik weet het even niet meer hoor!
Morgen maar even met eigen DA bellen, staat ook op de lijst van vogelartsen.
Kijken wat hij mij adviseert, kijk gevoelsmatig weet ik het wel. Maar ja.

Parkieten-Freak

Citaat van: Mars op juni 27, 2007, 17:31:15
Hey even een kleine reactie. Zit het kleintje al lang in de winkel? Het kan namelijk ook een uiting van angst zijn. Toen ik Quint net had gekocht schrok ik me thuis rot: zijn bovensnavel zat in de ondersnavel en hij ademde heel heftig. Dit duurde zeker twee dagen, maar af en toe haalde hij wle zijn bovensnavel uit de ondersnavel. Als hij nu heel angstig is (zoals bij de DA, die erg schrok van dit erg maf uitziende houdinkje) doet hij het weer.

Ik denk persoonlijk niet dat de snavel te maken heeft met iets besmettelijks. De benauwdheid kan wel een besmettelijke oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld papegaaienziekte. Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden. Dit is goed te behandelen (met een keer een injectie of met een 6 weken durende baytril kuur), maar is de eerste dagen wel besmettelijk voor je parkieten en jezelf. Ben je eenmaal met AB-kuur begonnen, dan is het na 48 uur niet meer besmettelijk.

Groeten Marcia

Het lijkt me niet zinvol om in dit topic vooruit te gaan lopen op bepaalde ziekten, terwijl die niet aangetoond zijn.
Het is irrelevant om een behandeling van 6 weken met Baytrill voor te gaan stellen terwijl niemand weet wat er met de vogel aan de hand is.
Wellicht verstandig om even af te wachten wat Mozart gaat doen. Mocht ze de vogel kopen, dan zal (haar kennende) de dierenarts zeker ingeschakeld worden.


Mars

Daar heb je gelijk in. Zoals je in mijn eerste bericht kunt lezen was het ook meer de bedoeling om aan te geven wat je mogelijk in huis haalt. Volgens mijn vogelarts is het namelijk bij jonge parkieten heel vaak een oorzaak van ziekteverschijnselen en door de onbekendheid van papegaaienziekteverschijnselen bij parkieten vaak niet herkend. Zelf had ik daar onlangs niet helemaal bij stil gestaan, toen ik besloot tijdelijk een parkietje in huis te nemen.

Dus vandaar mijn meedenken: dat mozart wel weet waar ze mogelijk aan begint. Ze vraagt of we met haar meedenken.

Het is zeker niet mijn bedoeling om te suggereren dat dit parkietje papegaaienziekte heeft, maar ik probeer wel de mogelijkheid daarvan aan te geven. En het belang van het daarmee rekening houden, dan wel een DA tidjig inschakelen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Marcia

Dit nog gezegd zijnde kunnen we misschien hier voorlopig het onderwerp papegaaien ziekte afsluiten en gewoon eerst afwachten welke keuze Mozart maakt
Het heeft ook geen zin om haar nutteloos bang te maken

Als Mozart ervoor kiest om het diertje toch in huis te halen, zal ze het diertje toch eerst goed laten onderzoeken door haar dierenarts, die haar dit trouwens ook adviseerde

We gaan hier dus niet verder over gissen en gokken, maar horen het wel van Mozart welke keuze ze gemaakt heeft

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Citaat van: Mars op juni 29, 2007, 22:05:25
Daar heb je gelijk in. Zoals je in mijn eerste bericht kunt lezen was het ook meer de bedoeling om aan te geven wat je mogelijk in huis haalt. Volgens mijn vogelarts is het namelijk bij jonge parkieten heel vaak een oorzaak van ziekteverschijnselen en door de onbekendheid van papegaaienziekteverschijnselen bij parkieten vaak niet herkend. Zelf had ik daar onlangs niet helemaal bij stil gestaan, toen ik besloot tijdelijk een parkietje in huis te nemen.

Dus vandaar mijn meedenken: dat mozart wel weet waar ze mogelijk aan begint. Ze vraagt of we met haar meedenken.

Het is zeker niet mijn bedoeling om te suggereren dat dit parkietje papegaaienziekte heeft, maar ik probeer wel de mogelijkheid daarvan aan te geven. En het belang van het daarmee rekening houden, dan wel een DA tidjig inschakelen.

groeten Marcia

Mozart vraagt of iemand ervaring heeft met een parkietje met onderbeet. Ze krijgt een antwoord wat omgeven wordt door een dozijn alarmbellen.
Persoonlijk vind ik dat het er voor Mozart niet duidelijker op wordt.
Ik zeg altijd maar zo: "Keep it short and simple". Laten we ons bij de feiten houden en speculeren doen we wel op de beurs.
De enig die hier uitsluitsel in kan geven, is de dierenarts.
Van hem of haar zal dan ook het verlossende woord moeten komen.



Moppers

CiteerLaten we ons bij de feiten houden en speculeren doen we wel op de beurs
Het is toch een feit dat het mogelijk is dat dit parkietje papagaaienziekte heeft? Speculeren zou zijn te zeggen dat het parkietje waarschijnlijk die ziekte heeft (of zelfs zonder waarschijnlijk).
Mozart twijfelt, ze wordt gewezen op de mogelijke risico's, zodat ze erbij stil kan staan of ze bereid is die risico's te lopen.
CiteerDe enig die hier uitsluitsel in kan geven, is de dierenarts.
Ja, maar dat kan pas als Mozart eenmaal besloten heeft het parkietje te nemen, en daar gaat het nu toch om.

Sorry voor het off-topic gaan, maar ik vond Marcia's reactie erg leerzaam.

Parkieten-Freak

Citaat van: Moppers op juni 30, 2007, 15:26:36
Het is toch een feit dat het mogelijk is dat dit parkietje papagaaienziekte heeft? Speculeren zou zijn te zeggen dat het parkietje waarschijnlijk die ziekte heeft (of zelfs zonder waarschijnlijk).
Mozart twijfelt, ze wordt gewezen op de mogelijke risico's, zodat ze erbij stil kan staan of ze bereid is die risico's te lopen.Ja, maar dat kan pas als Mozart eenmaal besloten heeft het parkietje te nemen, en daar gaat het nu toch om.

Sorry voor het off-topic gaan, maar ik vond Marcia's reactie erg leerzaam.

Jouw defenitie van speculeren is niet correct en onvolledig.
::)
Verder heb ik niets toe te voegen, alles staat duidelijk geschreven in mijn voorgaande reacties.





mozart

Hoi Lieve allemaal.

Dank voor al het meedenken en reageren!

Voor nu heb ik de keus gemaakt het parkietje "nog" niet op te vangen.
Het is volgens mijn eigen DA toch een behoorlijk risico en ik durf het niet aan!

Daarnaast is er ook bij mij "helaas" een grens in wat ik aan kan!
Ik heb veel dieren, door tijdelijke opvang, gebleven, konijnen gered die anders als slangevoer vanuit de dierenwinkel zouden vertrekken, etc.

Ik ben bang dat dit diertje ook weer erg veel zorg nodig heeft, en mijn energie en tijd is beperkt.
Voorals nog gaan ze op zoek naar een ander, ze krijgen meer freaks in de winkel zei ze, lukt dat niet dan zal ik me opnieuw gaan beraden!

Gevoelsmatig denk ik er anders over, maar ik  moet "verstandig" zijn nu!

Nogmaals bedankt iedereen, wat mij betreft mag er voor nu een slotje op!
groetjes Mozart