ouderdom?

Gestart door s-ke, juni 25, 2007, 19:29:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

s-ke

Eej ,
Ik heb in mijn volière na lang zagen tegen mijn moeder  :) na een paar jaar nog eens nestkastjes opgehangen.
Al mijn parkieten hadden eitjes, maar nu na lang broeden gooien ze ze uit hun nestkastje (de eitjes). Het enige dat in het eitje zit is een klein beetje geel dat hard is. Ik heb een boekje over parkieten maar daar staat niks in over de leeftijd tot wanneer ze mogen broeden. Nu zie ik hier op de site staan dat ze tot 5 jaar maar mogen broeden. Mijn parkieten zijn dus ouder.. Ik heb nu alleen nog een ouder vrouwtje (dit zal dan ook niet meer uitkomen) en een vrouwtje met eitjes die denk ik nog geen 5 is die nog aan het broeden is maar zij heeft wel een mannetje dat ouder is dan 5 jaar...
Kan daar nog iets uitkomen?
Ik voel mij al rot dat het niet meer lukt (is wel egoïstisch want mijn parkietjes zullen ook wel teleurgesteld zijn)..
Zou dit nog iets worden of moet ik de hoop opgeven en alle kastjes wegdoen? :(
X

Safrena

Hey s-ke

Als je parkietjes ouder zijn dan vijf jaar, kun je beter de nestkastjes weghalen

De max leeftijd van vijf jaar is echt nodig, omdat parkietjes die ouder zijn, problemen kunnen krijgen tijdens het broeden.

Persoonljk zou ik de broedblokjes allemaal weghalen, en al je oudere parkietjes niet laten broeden

Vele groetjes

s-ke

oké
bedankt voor de reactie  :)
X

Theo_Hoorn

ik weet niets tot weinig van broeden


maar wij nu we de vogels in voilere's kooitjes hebben geplaats , hebben op een gegeven moment bepaalt tot 5jr en niet verder!?

maar hoe doen die beesten dat in de natuur?
of doen ze t maar 1 jaar.. i.p.v van 4 jr die wij t hun laten doen


DarkWolf

Je hebt volgens mij altijd parkieten die boven een leeftijd van 5 jaar toch nog jongeren op de wereld zetten. Maar de risico's worden gewoon véél groter boven een leeftijd van 5 jaar. Je hebt altijd uitzonderingen, zowel bij mensen als bij dieren als bij planten,...
Voor de rest weet ik er ook niks van.

Theo_Hoorn

dit verduidelijkt t al..
8)

roha

Hoi,

Wij hebben ook een popje laten broeden toen ze al ouder was dan 5 jaar, ze was ongeveer 8 jaar.
Wij wisten toen nog niet dat je een pop beter niet kan laten broeden als ze de leeftijd van 5 hebben bereikt. Ze had meerdere eitjes gelegd, maar er is er maar 1 uitgekomen. Ze heeft haar kind wel heel erg goed verzorgd. Helaas was het feit dat ze in conditie heel erg achteruit was gegaan. Ze zag er vermoeid uit en haar verenpak zag er niet mooi uit, ze had zelfs een kale plek achter op haar hoofdje.
We hebben de parkieten daarna nog overgezet op pellets en daar is ze een stuk van opgeknapt, ook haar kale plek was uiteindelijk weer weg. Ze heeft daarna nog ongeveer 2 jaar geleefd.
Daarom denk ik ook dat het te veel energie kost voor popjes ouder dan 5 jaar.

Safrena

Hey Theo

Parkietjes in de natuur en in gevangenschap mag je nooit vergelijken. ;)
Parkietjes in gevangenschap kun je bv ook het hele jaar door laten broeden, met aangepaste middelen, wat in de natuur niet kan, daar broeden ze alleen echt op bepaalde periodes enz...

Bij parkietjes in de vrije natuur zit er een soort van biologische klok ingebouwd (laat ik het zo zeggen).
Zij voelen daar ook heel goed aan, wanneer ze niet meer kunnen broeden.

De parkietjes die in gevangenschap leven, hebben echt een luxe leventje, krijgen alles aangeboden van eten en drinken tot zelfs de broedblok toe.
Zolang ze een broedblok krijgen zullen zij dan ook eitjes leggen. Die "klok" zal bij hen dan ook niet echt werken.
Daarom moeten wij er zelf voor zorgen dat ze niet te lang gaan broeden en niet teveel. ;)

In de vrije natuur is dat geheel anders, daar moeten ze achter hun eten zoeken, broedplaats zelf maken, enz..., kortom ze zijn die luxe niet gewoon vandaar ook dat zij zelf op een bepaalde leeftijd stoppen met eitjes leggen

Vele groetjes