Vrouwtje probeert jonge van een ander te doden!

Gestart door FrankvdBee, juli 05, 2007, 10:49:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdBee

hallo

toen ik vanmorge naar de voliere keek zag ik een ander vrouwtje in een nestkast gaan (waar zij niet in hoort >:() en daar zitte 3 jongen in van een ander
dus ik er als een speer heen dat vrouwtje eruit gehaald en wat bleek ze wou die jongen doden :(

dat vrouwtje heeft zelf nog 1 jong zitte maar wat is dan de reden dat ze de jonge van een ander probeert te doden :(

groette frank

Mars

Jaloersie. Maar wel raar als ze zelf een jong heeft. Gaat alles goed met dat jong, goed gevoed? Weet je zeker dat het een aanval was? Was ze ze niet aan het voeden ofzo?

Is er een mogelijkheid om pop, met man en jong (in kastje) te verhuizen naar een kooi of andere ruimte? Want dit gaat gegarandeerd verkeerd aflopen. Eventueel kun je, als je bang bent dat ze haar eigen jong ook aanvalt, het jong overleggen naar een ander nest met kleintjes van ongeveer dezelfde leeftijd. En dan de pop dus wle apart zetten.

Sterkte, vervelende situatie.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

FrankvdBee

met haar eigen jong gaat het goed het wordt ook goed gevoert dus      en ik weet ook zeker dat het een aanval was je kunt aan de 3 jongen zien dat ze gebloed hebbe en dat komt door haar

en het enige wat ik kan doen is da jong naar een ander nest plaatse en haar apart zette
maar ik hou het nog even in de gaten!

groette frank

Safrena

#3
Hey Frank

Dat is pure jalozie.
Waar zitten je parkietjes ?

Hebben ze een ruime voilere of delen ze een gewone kooi

Want ook plaatsgebrek kan zoiets teweeg brengen.

Wat je zeker niet mag doen, is haar het kleintje afnemen. Ze heeft het kleintje goed te eten en verzorgd het goed, en ze doet niet agressief naar het kleintje, dus laat dat kleintje gewoon bij haar. Ander ga je het alleen maar erger maken. hou haar en het kleintje een beetje extra in het oog.

Wat je wel kan doen is zorgen dat mams niet meer bij de andere kleintjes kan komen door bv een tijdelijke tussen stuk te maken in het midden of zo.
Het kleintje samen met mams en paps verhuizen is echt een laatste redmiddel, omdat dit echt niet goed is voor je parkietjes tijdens het broeden.

Vele groetjes

FrankvdBee

ze zitten in een ruime voliere maar ik kan ze nergens anders kwijt en als ik mams paps en het kleintje zou verhuizen zou k het hele nestblok mee moette nemen en dat is een blok van 5 en daar zitten nog 2 andere koppels in!

Mars

Ik ben het met safrena eens dat paps, mams en kleintje verhuizen echt een laatste redmiddel is en ook het overzetten naar een ander nestje en pop apartzetten is niet aan te raden.

Maar: het komt vaker voor dat poppen in een volliere jaloers zijn, overigens meestal alleen als ze zelf geen nestje hebben. Ik vind dit heel zorgelijk, doe je niets, dan vrees ik dat het ene nestje uitgemoord wordt.

Niets doen is voor mij dus geen optie, ondanks de stress van verhuizingen tijdens het broeden. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe oud het jong nu is, maar ik 'ken' mensen die kleintje(s) van blok hebben laten verhuizen: dus pop met paps en ander blok binnen in een kooi hebben gezet en waarbij het allemaal goed afgelopen is. Geen garantie dus, ik adviseer het niet als 'de oplossing', maar het is zo het enige wat ik kan verzinnen en afwachten lijkt mij in dit geval geen optie.

Dus misschien weet iemand anders iets beters?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mars op juli 05, 2007, 23:25:44
...
Dus misschien weet iemand anders iets beters?


Hey mars

Zoals ik in mijn vorig bericht zei is een tijdelijk scheiding door een veilig tussenvoegsel een veel beter oplossing
De popjes kunnen niet meer in elkaars nestje, en ze moeten de stress niet van het verhuizen

Vele groetjes

Mars

#7
Ik ben het met je eens, dat dat een betere oplossing is. Maar die optie verwerpt hij al, omdat hij vijf aan elkaar gekoppelde blokken heeft. Tenminste, volgens mij verwerpt hij dat...

Hij heeft het idee om een blok te verhuizen verworpen, niet het idee om een tussenvoegsel te plaatsen naar mijn idee.
Dan mogen de blokken nog aan elkaar hangen, met een beetje handigheid en zoeken kan er een tijdelijk tussenvoegsel geplaatst worden
Gr Safrena
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

FrankvdBee

even iets anders het jong zit volledig in de veren!
en ze voert haar jong ook

en ik heb op het moment weer een hokje vrij dus k zou ze apart kunnen zetten maar dan moet ik ze uit de voliere vangen (wat nou niet zo slim is omdat er zitten te broeden) een ander iets is ik zou ze naar het nachthok kunnen proberen jagen en ze daar uit vangen maar dan zit ik nog met het jong wat moet ik daar mee doen dan

Safrena

Hey Frank

Ik vind het absolut geen goed idee om het popje te gaan opjagen en te gaan vangen.
Haar daarna verplaatsen en het jong ook brengt alleen maar risico's met zich mee.

Omdat ze al uithaalt naar de andere kleintjes, is er altijd een kleine kans dat ze bij verhuizing haar kleintje niet meer zal aanvaarden, en haar kleintje bij een ander popje onderbrengen, zal alleen maar voor meer problemen zorgen.
Het popje zal nog meer boos en jaloers worden met alle gevolgen vandien

Zoals ik al eerder zei
Persoonlijk zou ik ze samen in de voilere laten, maar zou ik er een tijdelijk tussenvoegsel in doen, zodat ze op deze manier niet meer bij elkaar kunnen

Mocht je toch de keuze maken om ze in een andere kooi te doen, hoop ik voor jou dat alles goed zal gaan.

Vele groetjes

FrankvdBee

nou is het eigenlijk niet meer het geval dat ze de jonge probeert te vermoorden maar iets anders ze heeft vanmiddag het hele nestkast schoongemaakt en kijkt er nu zo goed als niet meer naar om maar het vrouwtje die erin hoort mag er niet meer bij in de buurt kome!

wat moet ik nu weer??

Ingrid

Hoi Frank,

Heb je de tip van Safrena al opgevolgd? Ik denk dat dat een heel goede oplossing is, een soort scheidingswand maken zodat je ze allemaal in de voliere kan laten. Je ontneemt op die manier het jaloerse popje de mogelijkheid het broedblok toe te eigenen en het broedende popje heeft rust en toegang tot haar blok.

Groetjes, Ingrid

FrankvdBee

#12
zou ik ook die jongen die ze probeerde te vermoorden bij een ander kunnen zettten die op eitjes zit (die eitjes komen niet uit anders was dat allang gebeurt!) en dan die eitjes weghalen en dan de jongen voor in de plaats want het zijn 3 eitjes en 3 jongen

en zou ik die jongen in een nestje kunnen zette waar er al 6 inzitte en de leeftijd van die jongen zit er ook wel tussen

dit lijkt mij eigenlijk een beter idee dan apart zette en al die anderen ideeen

groette frank

laatste vraag dan nog kan k ook alleen die brutale pop apart zette en dan het mannetje en het jong gewoon laten zitten waar ze zitten in de voliere
en dan oplette of het mannetje het jong voert

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.