leverproblemen

Gestart door bo22, juni 21, 2007, 22:23:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bo22

Nu ik toch eenmaal online ben kan ik ook beter meteen het volgende vragen;
Ik las laatst iets over leverproblemen bij parkietjes en wat de symptomen hiervan zijn. Mijn vraag s waar ik zou kunnen checken of mijn JApie dit ook heeft. Ik heb helaas geen goede arts hier n de buurt waar ik woon dus ik wilde weten of het ook kon via het opsturen van uitwerpselen ofzo en zoja waar?

Ik geef mijn pietjes namelijk best veel trosgierst en ze hebben ook best vaak last van gekke uitwerpselen. Ook groeit de snavel van Japie best erg door, ik moet elke 6 weken naar de dokter met hem.

Mars

#1
Een doorgroeiende snavel hoeft niet perse een leverprobleem te zijn, maar heeft ook veel te maken met goede voeding. Denk daar eerst eens aan: zorg ervoor dat je parkieten niet te veel zaad krijgen, zodat ze niet kieskeurig zijn en stap over op XtraVital zaad of pellets (als je niet een van beiden geeft). Daarnaast moet je er voor zorgen dat ze aanvullend groente en fruit eten. Of bijvoorbeeld veel verse takken (fruitboom of wilg), wat ook goed is voor het slijten van de snavel.

Ik heb me laten vertellen dat een leverafwijking eigenlijk alleen vast te stellen is door foto's of door bloedonderzoek. Bij Winky zijn foto's gemaakt, maar doordat ze zo dun was, zat er geen vet op haar lever en was deze dus niet te zien. Bloedonderzoek wilde ik niet doen, een leverafwijking is niet goed behandelbaar en dan is het risico van bloedonderzoek te groot (vooral bij zo'n licht parkietje als Winky 26 gram). Daarnaast is een ander kenmerk een donkere ring in de oogjes. Dus dat gedeelte dat bij jonge parkietjes eerst donker is en daarna lichter wordt, waardoor de iris als het ware zichtbaar is, dat is bij leverpatientjes ook nog/alweer donker(der).

Voedingsstoffen die goed zijn voor de stofwisseling: paardebloemblad, brandnetelthee (om de dag, van de reformwinkel) en iedere dag een likje biogarde. Daarnaast is het aanzuren van het drinkwater altijd goed (1 eetlepel appelazijn (5 ml) per halve liter), dit kun je afwisselen met de thee.

Maar de basis is dus goede voeding. Maar dat is voor elk parkietje belangrijk, dus daar kunje in ieder geval je best voor doen. Dus ook oppassen met de trosgierst: maximaal een halve per week per parkiet. Die van mij krijgen dat bij lange na niet, overigens. Je kunt het geven als traktatie of beloning (een klein stukje afknippen) en ik zou het niet geven als onderdeel van de dagelijkse voeding.

Lees ook deze link even:
http://www.birds-online.de/gesundheit/gessonstiges/leberstoerungen.htm

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bo22

heel erg bedankt voor de reactie, ik geef inderdaad al een wisselende voeding, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik heb je link bekeken en ik heb bij dit berichtje een foto van de ontlasting van mijn pietje gedaan, het is naar mijn mening hetzelfde als de ontlasting op de foto. ook met dat gele wat ze noemen. Is verder nog achteruitgang in conditie te merken als ze die problemen hebben?

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Dat weet ik niet. Op een gegeven moment worden ze heel erg ziek en bij mijn grasparkietje ging dat heel snel. Maar hoe de conditie daarvoor is, weet ik niet: ik neem aan dat die geleidelijk achteruit gaat.
Als je echt het gevoel hebt, dat er sprake is van beginnende leverproblemen (dus je parkietje heeft verder nergens last van) dan zou je eens een telefonisch consult kunnen doen, bij een goede vogelarts (hooimeijer, bijvoorbeeld), mogelijk hebben zij wel een oplossing in dit vroege stadium. Op de Duitse site wordt namelijk ook wat medicatie genoemd, maar dan zal een slechte leverfunctie wel vastgesteld moeten worden.

Wat geef je voor voeding, als ik vragen mag? Want ik zou in jouw geval bij een vermoeden van slechte leverfunctie overwegen op pellets over te stappen.

Over de ontlasting kan ik niets zeggen, die van Winky zag er anders uit. Heeft je parkietje wel netjes een lichtere ring in de oogjes?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Citaat van: bo22 op juni 21, 2007, 22:23:55
Ik geef mijn pietjes namelijk best veel trosgierst en ze hebben ook best vaak last van gekke uitwerpselen. Ook groeit de snavel van Japie best erg door, ik moet elke 6 weken naar de dokter met hem.

Als je de volgende keer naar je dierenarts gaat om de snavel van je vogel te laten knippen, vraag dan aan hem/haar of hij of zij de ontlasting wil (laten) onderzoeken.
De uitwerpselen zien er niet normaal uit, alle reden dus om hier aandacht aan te gaan besteden.


bo22

ik heb al contact gehad met dierenkliniek de toren en ik kan de ontlasting opsturen voor onderzoek, dat ga ik dus maandag meteen doen. weet iemand of dit een goede kliniek is?? die dokter waar ik de snavel laat knippen geeft zelf eerlijk toe niet veel over vogelziektes te weten.

ik geef nu gewoon een zadenmix die ik zelf aanvul met eivoer en vitaminen parels en van dat gedroogd groenvoer. ze zijn heel kieskeurig want xtra vital lustten ze niet. dus voor pellets ben ik al helemaal bang.

Maaar verder is niks aan me pietjes te  merken qua ziekte ofzo, ze zijn nu wel heeeeeeel erg in de rui en daar heeft Polly behoorlijk last van, misschien is dat wel een rede voor die ontlasting of kan dat niet??

bo22

ik heb even een foto erop gezet, ze heeft een heel klein beetje wit maar in de ogen, is dat wat je bedoelt?

[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

#7
Citaat van: bo22 op juni 23, 2007, 10:25:25
ik heb al contact gehad met dierenkliniek de toren en ik kan de ontlasting opsturen voor onderzoek, dat ga ik dus maandag meteen doen. weet iemand of dit een goede kliniek is??
Keecko heeft ook (nog steeds) slechte poep, lijkt wel een beetje op de foto die je toe hebt gevoegd :o Alleen bevat de poepies van Keecko veel meer vocht. Ik heb ook al een aantal keer de ontlasting van haar bij mijn eigen DA laten onderzoeken, maar ook een keer bij dierenkliniek de Toren. Ze konden niets vinden en ze vonden het er goed uitzien :-\ Ik heb toen zelf mee mogen kijken! (;D)

Citaat van: bo22 op juni 23, 2007, 10:25:25
ik geef nu gewoon een zadenmix die ik zelf aanvul met eivoer en vitaminen parels en van dat gedroogd groenvoer. ze zijn heel kieskeurig want xtra vital lustten ze niet. dus voor pellets ben ik al helemaal bang.
Vitaminenparels en gedroogd groenvoer kun je wel weg laten. Als je goed voer geeft hoef je dat niet te kopen. Als ik jou was zou ik toch maar weer XtraVital geven. Als je je goed houdt aan de dosering, zullen ze na een tijdje ook de 'minder lekkere' zaadjes opeten ;) Dat ze dat dus laten liggen, betekend al dat ze aan het 'snacken' zijn of dat gewend zijn. Geef je ze wel per dag de goede dagelijkse dosering en niet te veel?

Citaat van: bo22 op juni 23, 2007, 10:25:25
Maaar verder is niks aan me pietjes te  merken qua ziekte ofzo, ze zijn nu wel heeeeeeel erg in de rui en daar heeft Polly behoorlijk last van, misschien is dat wel een rede voor die ontlasting of kan dat niet??
Het kán door de rui komen, maar je hebt al een aantal keer een topic over de poepjes van je parkietjes geopend, ik zou het toch echt een keer goed na laten kijken. Keecko hier ziet er ook niet ziek uit, maar ik vertrouw het nog steeds niet. Voor jezelf is het ook goed als je de ontlasting van je parkietjes na laat kijken. Je weet dan of er wel of niet iets mis is.

Ik ben benieuwd wat de vogelarts zegt als de ontlasting toch wordt goedgekeurd... Kijken of er hetzelfde gezegd wordt als dat ze toen tegen mij zeiden... :-\

Groetjes, Ilse

Mars

De oogjes zijn gewoon goed.

Ik ben het met Ilse eens: gewoon weer XtraVital geven en niet te veel. Dat ze het niet lusten lijkt mij sterk. Misschien moeten ze even wennen. Als je ze pellets zou willen geven, dan moet je dat gewoon proberen: het 'niet lusten' heeft meer te maken met het bespelen van het baasje, dan met echt niet lusten. Vandaar dat ik al helemaal niet geloof dat jouw parkietjes geen XtraVital lusten: je moet het ze gewoon voorzetten en niets anders geven. Je zult zien dat ze het dan best wel gaan eten.

Daarnaast proberen ze groente en fruit te laten eten. Ook dat is een kwestie van volhouden: een week lang elke dag dezelfde groente aanbeiden, dan de week daarop iets anders. En steeds op een vaste plek in de kooi, aan een knijper bijvoorbeeld.

@ Ilse,
Jouw Keecko en dit vogeltje zijn geen goede vergelijking. Keecko heeft naast slechte ontlasting nergens last van, dit parkietje heeft een zeer doorgroeiende snavel.

De Toren (Beijer) is een goede dierenarts, maar wel vrij duur, heb ik zelf het idee. Voor een ontlastingsonderzoek maakt dat niet veel uit, maar mocht je bij hem langs gaan, dan wel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..