Kooi wordt stuk geknaagd - schadelijk? terugbrengen?

Gestart door Silvie, juni 21, 2007, 20:59:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvie

Hoi allemaal,

sinds kort hebben wij een 2e parkietje Croky. Hij woont in een nieuwe 2persoonsparkietenkooi waarvan het de bedoeling is dat in de toekomst Joep en Croky hier permanent in gaan samenwonen (het beperkt zich nu tot enkele visites van Joep aan Croky omdat Croky's spiegel kennelijk leuker is dan dezelfde spiegel in zijn eigen huisje).

Nu doet zich het volgende probleem voor. de kooi is nieuw maar Croky heeft een manier gevonden om de witte laag van de tralies af te peuteren/knagen. Is dit schadelijk voor hem? En vinden/ denken jullie dat ik met de kooi terug moet gaan naar de dierenwinkel. Kooi is 4 weken oud en ik vind het best lelijk, maar ik durf ook niet goed terug te gaan omdat ik niet weet of ik het "normaal" is wat ik doe. Kooi kostte ergens tussen EUR 75,-- en EUR 85,--...

Sowieso als dit schadelijk is voor de vogels, dan moet er denk ik wel een andere kooi komen. Maar een parkietenkooi an sich zou toch niet schadelijk moeten zijn voor de parkiet?

Iemand hiermee bekend of heeft tips? Alvast bedankt!

Groetjes

au

Hoi Silvie,

Ik zit hier met een soortgelijk probleem. Bungel en Quibus zitten nu een paar kleine maandjes in hun nieuwe kooi en ze zijn flink beginnen te knagen aan de spijlen, met als gevolg dat ze alle verf eraf bijten. Het is blijkbaar ook heel gezellig, want dan hangen ze naast elkaar te knagen.

Ik heb niet het idee dat ze er iets van opeten, maar vroeg me ook al af of het schadelijk was voor hun. ???

Ik heb er laatst ook een topic over geopend en van Sonja kreeg ik toen het advies om ze genoeg dingen aan te bieden waarop ze kunnen knagen. Stukken eierdoos zijn hier nu een succes en ook de parkietenspeeltuin biedt afleiding, maar toch zitten ze nog graag aan de spijlen :(.  Het is inderdaad niet echt mooi, zo'n afgeknaagde kooi, maar gelukkig kwam die van mij van de rommelmarkt en niet van de dierenwinkel, kan me voorstellen dat je het dan helemaal erg vindt.

Ik weet niet of je met de kooi terug kunt gaan, je kunt het natuurlijk proberen. Maar ik vrees dat ze dit bij iedere kooi kunnen doen, Quib deed het namelijk ook in zijn vorige (ook nieuw van de dierenwinkel) kooitje. Er schijnen wel kooien te zijn, waarbij er geen verflaagje is aangebracht, maar meer weet ik er ook niet van.

Succes met Joep en Croky, hoop dat Croky de kooi een btje met rust laat.

Groetjes,
Au

Silvie

Hoi Au,

bedankt voor je antwoord! Ik heb Joep dit nooit zien doen en was erg verbaasd dat Croky het wel doet. Maar er zijn kennelijk meer parkietjes die graag de kooi aan flarden knagen. Ik zal inderdaad eens proberen of ik Croky af kan leiden met iets anders en jouw topic nog eens nalezen. Hoop dat het helpt...

Groetjes,
Silvie

Mars

Ik vind vier weken wel snel voor het afbladeren van een kooi. Ik zou persoonlijk even klagen bij de dierenwinkel. Zo'n kooi moet toch wel een beetje knaagproof zijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

mijn parkiet doet dit ook.
Ik moet binnenkort een nieuwe kooi en koop er dan eentje zonder dat witte laagje.
Volgens mij eet ze het ook niet op hoor, maar het gaat op een gegeven moment zo roesten en ik denk dat dat niet goed is.

Daphne (moeder van Liesanne)

Silvie

Croky lijkt het laagje inderdaad niet op te eten. Maar ik blijf het wel in de gaten houden. Probaar hem nu af te leiden met andere knaagbare speeltjes/ dingetjes. Ik las in de andere topics over het stuk bijten van een kooi dat dit vooral popjes zijn... We hebben Croky "als man" gekocht, maar ik begin nu toch te twijfelen, misschien hebben we wel een meisje in huis gehaald! Hij/zij ziet er in ieder geval enorm lief en pluizig uit  :-* en ik wacht nog even af hoe de neusdop zich gaat ontwikkelen.

Ik ga deze week nog terug naar de dierenwinkel want vier weken is inderdaad wel heel snel!! Nogmaals bedankt voor de tips!

Groetjes

Theo_Hoorn

4 weken vind ik inderdaad erg snel voor een kooitje,,

wel weet ik dat hout ook de enige afleiding kan brengen
lekker knagen

Silvie

Wederom een goede oplossing van het parkietenforum.  ;D Wilde ik jullie nog even laten weten....  Ik heb nu een opengescheurde wc-rol (half) over dwars op het favoriete "bijt"stukje van Croky heen gevouwen. Werkt perfect... Croky is helemaal blij met zijn kartonnetje! De kooi ga ik nog wel proberen om te ruilen. Doeg!

PS Hout heb ik nog niet geprobeerd omdat mijn andere parkietje dit niet zo leuk vindt (wilgentakje dacht ik)... vindt hij een beetje eng...

Sanne

Citaat van: Silvie op juni 28, 2007, 21:46:13
PS Hout heb ik nog niet geprobeerd omdat mijn andere parkietje dit niet zo leuk vindt (wilgentakje dacht ik)... vindt hij een beetje eng...

Hoi Sivie,

Mijn parkietjes vinden alle nieuwe speeltjes ook eng. Maar als 't dan een tijdje in de kooi hangt worden ze toch nieuwsgierig. Het beste kan je de wilgentakken gewoon een tijdje laten hangen ;) (sommige parkieten worden na een paar uurtjes al nieusgierig en bij sommige duurt 't een paar weken).

Groetjes Sanne