Pellets voor grasparkieten en voor valkparkieten.

Gestart door Moppers, juni 21, 2007, 18:01:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Na flink nadenken en alles opmeten is de beslissing gevallen: ik ga een binnenvoliere nemen. Daar komen dan dus mijn 2 grasjes en 2 valkjes in.
Ik zit al een tijdje te denken over pellets. Ik geef mijn konijn en degoes ook biks, geen gemengd voer. Dus waarom dan niet ook iets dergelijks voor de vogels? De positieve verhalen die ik erover hoor (afgezien van het overschakelen dan) klinken ook veelbelovend. Ik zit er dus serieus over te denken te gaan overschakelen. Maar hoe doe ik dan dan als de grasjes en valkjes in dezelfde ruimte zitten? Ik ga er eigenlijk vanuit dat er verschillende pellets zijn voor grasparkieten en valkparkieten, ze krijgen immers ook niet precies hetzelfde zaadmengsel. Klopt dat?
Hoe kan ik er dan voor zorgen dat beide soorten binnenkrijgen wat ze nodig hebben? Zou ik 'graspellets' en 'valkpellets' daarvoor moeten mengen? Of moet ik het gescheiden in aparte bakjes aanbieden? Kiezen ze dan zelf het juiste bakje?

(En dan nog een subvraagje: welk merk kan ik dan het beste nemen, Nutribird of Harrison?)

Wat ik nog vergat: klopt het dat Harrison van biologische grondstoffen gemaakt is?

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Caradow

Nutribird en arrisons zijn beide goeg.
Over Nutribird weet ik niet zo heel veel, maar Harrisons is 100% organisch. Harrisons is wel duurder dan Nutribird.

Je kan dezelfde pellet gebruiken voor zowel Valk als Gras.  Het formaat van de pellet kan nog wel eens lastig zijn, ik hoor regelmatig dat grasjes moeite hebben met het formaatje Fine (om maar bij de Harrisons te blijven) maar de mijne doen het er prima mee. Je zou eventueel als de grasjes toch liever de SuperFine of de Mash willen, deze gewoon mengen met de Fine, qua samenstelling maakt dat niet uit.

Moppers

Dat is erg handig, lekker allemaal hetzelfde eten.
En dat Harrison biologisch is, vind ik een grote pré. Ik zorg er ook altijd voor dat het groen wat ze krijgen biologisch is. En wat de prijs betreft: een vogel onderhouden is altijd nog goedkoper dan een kat of hond ;), en ze zijn het waard.

Danielle

Ik gebruik voor mijn valkparkiet ook harrison fine. Deze vindt dit heerlijk en de grootte is in ieder geval goed.
Mijn grasjes zijn nog niet overgezet, maar ik denk ook dat grasparkieten deze grootte ook goed kunnen eten.
Ik heb eerst een tijdje nutribird geprobeerd, deze korrels zijn echter erg hard en hier kunnen ze wat meer moeite mee hebben.
Het voordeel van harrison is dat het zachte korrels zijn en ze deze makkelijk kleiner kunnen maken, indien nodig.
Mijn valkje eet soms makkelijk in een keer een korreltje op.

Mars

De grootte is geen probleem voor grasjes. Ik dacht dat in het begin wel, maar het is meer hun koppigheid.
De kosten van Harrison heb ik eens berekend en was hier ongeveer 4,50 per parkiet, per maand. Toen had ik nog kleine zakjes en een parkietje dat voor drie at.Dus ga maar uit van zo'n 3,50 per parkiet als je gewoon een grote zak koopt.

Toen ik ze overzette heb ik na een tijdje ook nutribird er bij gekocht: ik dacht ik laat ze kiezen. Nou die keuze bleek erg gemakkelijk (toen ze eenmaal pellets aten): de nutribird laten ze helemaal links liggen. ook mengen helpt niet, deze blijven gewoon over, ook als ze honger hebben. En dat hoeft niet aan de hardheid te liggen: ook gemalen willen ze liever harrison ;) Sterker nog, ik heb het idee dat nutribird makkelijker te pletten is, tenminste wel voor het baasje. Dus die van mij hebben een duidelijke voorkeur.

Zoals je weet, raad ik het je zeker aan.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik ben zojuist even flink gaan shoppen. Ik heb onder andere de voliere gekocht die ik op het oog had, en een zak Harrison Fine (2,nogwat kilo). Ik ben benieuwd wat ze er allemaal van gaan vinden. Ze mogen zo koppig zijn als ze willen, dat ben ik zelf namelijk ook  ;)
En tussen de 3,50 en 4,50 per parkiet per maand vind ik zeer zeker goed te doen.

Caradow

Heel veel succes met overzetten... Lees alle tips die al eerder gegeven zijn op het forum goed door! Onderschat het niet ;)

Mars

Ja koppieg zijn en steeds je parkietjes wegen. Als ze onder hun 10% zitten even wat bij laten eten, maar niet meteen de hoop opgeven.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

#8
Ik ben momenteel bezig met overschakelen. Ik had voor Deuntje toen ze ziek was Scenic pellets meegekregen van Palgi, een bakje met 3 kleuren, 1 met 2 kleuren. De grasjes en valkjes zaten tijdelijk apart, en ik heb bij allemaal wat van die brokjes geintroduceerd. Maar er werd niet naar omgekeken. Of ze lieten het links liggen, of het werd uit de bakjes gegooid. Ik heb ook geprobeerd het wat papperiger te maken met roosvicee, en dit met wat zaadjes te mengen. Bij het eten van een zaadje kregen ze dan toch een klein beetje pellets binnen, en anders wel de smaak. Maar ook dat had gooi en smijtwerk tot gevolg.

Toen de Scenic op was, ben ik gewoon doorgegaan met de pellets van Harrison's. De grasjes mochten weer in de voliere, dus alles kon tegelijk. Toen ik bezig was met de zak (een deel in porties van 2 dagen verdeeld voor in de vriezer), zat Omikron, een van de valkjes, zeer geintrigeerd toe te kijken. Ik deed wat pellets in een bakje, zonder zaadjes erbij, om te kijken wat hij zou doen. En hij begon er gelijk van te eten! En dat terwijl hij de Scenic pellets dus echt niet moest!
Misschien dat Omikron vroeger ook Harrison's pellets kreeg. (wat me dan weer een beetje boos maakt, wie besteedt er nou zoveel aandacht aan een valkje dat je hem mag kroelen, en geeft hem pellets, om hem vervolgens 'per ongeluk' te laten ontsnappen en hem niet meer te zoeken. Maar goed, ik dwaal af)
De andere vogeltjes moesten er nog niks van weten, dus heb ik nog enkele dagen wat zaadjes erdoorheen gemengd. Het gevolg is wel dat ik nu niet goed kon zien wie wat gegeten heeft.

Ze zijn allemaal wat saggerijniger. Ze maken vaker ruzie, en Deuntje zit constant bij Binky om eten te bedelen. Ook zijn ze wat vocaler. Even lekker uitslapen is er niet meer bij, ze schreeuwen om eten alsof ze echt al weken niks gehad hebben.

Ik heb besloten ze vanaf vandaag overdag alleen pellets aan te bieden, en dan 's avonds nog wat zaadjes, tot ze allemaal pellets eten.
Ze mogen dan wel reageren alsof ik ze op de meest vreselijke manier aan het mishandelen ben (ze kunnen erg goed zeuren), ik geef echt niet op. Als ze me zielig aankijken, denk ik 'wacht maar, over een paar dagen/weken denken jullie "Hmmm, lekker, pellets!" en zullen jullie wensen dat ik het veel eerder had gedaan'.

Nieuwe reclameslogan: wilt u uw geduld testen? Schakel dan nu over op pellets!

Mars

Sterkte er mee! Ik denk dat je inderdaad succesvoller bent door niet te mengen met zaad.
Probeer ook eens een bakje neer te zetten waar ze met zijn allen van kunnen eten: aangezien 1 van je vogels het al eet, zullen de anderen het dan snel naast hem gaan proberen. Tot nu toe werkte dat bij mij het beste, zelfs de koppige parkietjes van een virendin waren zo over toen ze de anderen zagen eten: een gezamelijk bakje/schaaltje dan zullen ze vanzelf merken dat het spul dat in hun voedingsbakjes zit, hetzelfde is.

groeten Marcia

Ik ga meer voor:
Wilt u uw doorzettingsvermogen testen? Schakel nu over op pellets!
Of:
Wie heeft een sterkere wil? U of uw (valk)parkiet? ...

;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Toen ik met Poekie bij de vogelarts in Nijmegen was kwam hij met de tip om de parkietjes over te zetten op Pellets. Maar..... ik zou alle 6 parkietjes in aparte kooien moeten zetten en ze wegen en kijken wat ze iedere dag eten. Hij vond dat niet te doen.
Bij meer dan 4 vogels vind hij dat je het zo strak in de gaten moet houden allemaal eigen kooi en eigen zaad en de parkietjes wegen wat er kan er maar zo eentje bij zitten die zich gaat zitten verhongeren.
Dus ik blijf bij Xvital.
Groetjes karin

roha

Wij hebben 6 parkieten in dezelfde kooi, overgezet op pellets.
Je moet het heel goed in de gaten houden en daarom het beste dat je in die periode veel bij de parkieten bent.
Zien eten, doet eten.
Jambo hebben we apart overgezet, hij had toch echt wel baat bij de spiegel.
Eunice is direct in de voliere gegaan en heeft gewoon met de rest van de pellets gegeten!!


Mars

Ja, je moet goed in de gaten houden wie er wel eet en wie niet. Maar doordat ze met zijn allen zijn gaan ze gemakkelijker eten. Ik heb er laatst twee van een vriendin bij mij thuis overgezet, die het bij de vriendin met nog twee anderen echt weigerden aan te raken. Bij mij aten ze dezelfde avond al mee. En eenmaal weer thuis, aten de twee overgebleven dames ook daar meteen met de twee die bij mij gelogeerd hadden mee.
Ook Jim weigerde het in haar eentje te eten, maar toen ik het nogmaals probeerde met Layla en Winky erbij en er eenmaal eentje begon te eten...
Als je er meerdere hebt is het wel lastiger om ze in de gaten te houden, maar het is zeker niet onmogelijk: zolang je niet zeker weet dat allemaal het eten, kun je ze 's avonds allemaal even een paar minuten zaadjes laten eten. Als je overdag een paar wel goed ziet eten, kun je deze overslaan en de anderen een voor een wat zaad uit je hand laten eten 's avonds (uiteraard buiten zicht van de anderen ;) ).

Dus Karin (en anderen), als je het overweegt, laat je er niet door tegenhouden. Het is zeker niet nodig om ze allemaal apart te zetten, sterker nog dat raad ik je af: biedt ze liever een schaaltje aan waar ze met zijn allen uit kunnen eten. Je zult zien als er eentje overstag is, dan zullen de anderen heel snel volgen. Naast gewicht, is ook ontlasting en gedrag een hele goede manier om parkietjes in de gaten te houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

#13
Ik ben nog steeds bezig, en ik heb toch wel weer een beetje behoefte aan tips, raad en steun.
De situatie op het moment:
Ik dacht dat valkje Omikron de pellets at, maar hij speelde er alleen maar mee. Ik heb zo het vermoeden dat hij er nu wel een beetje van eet, aangezien hij 's avonds sneller uitgegeten is. Daarnaast verdwijnen er soms als hij ermee aan het spelen is toch af en toe wat stukjes zijn snavel in, en die komen niet meer terug (nou ja, als poep  ;)).
's Ochtends en 's avonds krijgen ze dus nog zaadjes. Ik laat de bakjes met zaadjes er dan meestal een half uurtje in staan, zodat ze allemaal de kans krijgen hun buikje vol te eten, vooral voor het slapen gaan vind ik dat toch wel belangrijk. Bij Omikron merk ik dus dat hij steeds sneller is uitgegeten, dus hij zal dan wel vol zitten van de pellets die hij wel eet.

Het andere valkje en de grasjes eten er nog niet van. Wel zitten ze er af en toe wat mee te spelen.
Het resultaat hiervan is dat er aan het eind van de dag een behoorlijke hoop poeder over is. Ze verpulveren de pellets tot poeder, wat ze vervolgens dan niet meer in de snavel nemen, en dus ook niet eten (ook Omikron niet). Ik denk dat zo'n 75% van de pellets omgezet wordt in poeder. De rest eindigt ofwel in Omikron of op de bodem. Maar ik vind het zonde om het weg te gooien!
Is het een idee om dit poeder een beetje nat te maken met water of iets anders?
Doen de ervaren pelletseters het verpulveren ook? Zo ja, wat doen zij met het poeder?

Een bijkomend voordeel is dat de grasjes overdag honger hebben. Nou ja, op zich geen voordeel, maar: Deuntje heeft voor het eerst op mijn hand gezeten! Als ik met een hand met wat zaadjes in de voliere ga, komt Binky al gauw kijken, en na een beetje twijfelen vliegt hij op mijn hand en gaat hij lekker zitten smullen. Deuntje hoort en ziet dit dan, en volgt enkele minuten later. Als ik met mijn andere hand wat meer zaadjes op de ene hand leg, vinden ze het prima. Een hand zonder zaadjes vinden ze nog steeds een beetje eng (hoewel Binky toch wel eerst kijkt of er zaadjes in zitten, zo niet, dan deinst hij snel terug)
Ook kan ik Omikron nu een beetje heropvoeden. Vingers waren (nou ja, zijn) volgens hem óf om te kroelen, óf om in te bijten. Ook hij heeft zich al een paar keer met zaadjes om laten kopen tot het zitten op mijn hand.

Bij Deuntje en Binky leg ik nog wel eens wat pellets tussen de zaadjes op mijn hand (meestal na enkele minuten). Die worden dan rigoreus blootgesteld aan de zwaartekracht en eraf gemikt.
Zou het kunnen dat ze ze gewoon niet lusten?

EDIT: ohja, ik heb filmpjes van het uit de hand eten, voor de liefhebbers:
http://s62.photobucket.com/albums/h101/dragonoflight/?action=view&current=SV_A0107.flv
http://s62.photobucket.com/albums/h101/dragonoflight/?action=view&current=SV_A0108.flv

Caradow

#14
Hier word er ook wel verpulverd, maar ook de kleinste kruimels worden gegeten.
Je kan wanneer je smorgens het poeder uit de bakken haalt het tot een papje maken met wat water (eventueel met roosvicee, dat het nog lekkerder word). Het papje is echter wel aan bederf onderhevig, dus dit mag je maar ene paar uur laten staan.
De Harrisons bevat namelijk geen conserveringsmiddelen en is dus aan bederf onderhevig, zeker wanneer het vochtig gemaakt word. Misschien als je het ze dan smorgens een paar uur als pap aanbied, ze het dan wel willen eten, dit kan weer helpen om ze over te zetten, door de hoeveelheid water en roosvicee te verminderen.

leuke filmpjes ;)

Mars

Hier wordt ook veel verpulverd, vooral door Layla: die zorgt er voor dat alles eerst netjes poeder is en keurig op een hoopje ligt en dan pas wordt alles netjes gegeten, lijkt het.

Ik denk dat je niet streng genoeg bent voor je parkietjes. Als ze het aanraken, betekent het dat ze al een heel eind op de goede weg zijn. Probeer het van het weekend eens op de harde manier. Dus vrijdagavond geen zaadjes meer en ook zaterdag niet. Kijk dan hoe het gaat. Ze lijken helemaal op je ingespeeld te zijn: we krijgen toch 's ochtends en 's avonds zaad. En in een half uur kun je aardig wat eten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ze zitten me dus gewoon voor de gek te houden! De stiekemerds!  :-*

Bedankt voor de tips, ik ga er gelijk mee aan de slag.

Danielle

Ook bij mij heeft alleen de harde manier (bij grasjes) gewerkt. Dus een dag geen zaadjes gegeven en de dag erna ook niet. Bij de tweede dag kreeg een grasje toen zo'n honger, dat ik haar wat pellet pap mocht voeren en toen heb ik haar langszaam aan van de pap op de korrels overgezet, maar dat ging vrij snel. Sammie mijn andere grasje at ook de pap als eerste (ik mengde gepulverde pellets gewoon met wat water). Ook heeft het bij mij geholpen dat ik het zelf ging eten en het uit mijn mond liet pakken (ja je moet er toch iet voor over hebben he  :P).

Maar zo te horen ben je al een heel eind, alleen moet je nu doorzetten. Ik ben toen eerst er ook mee gekapt, maar de tweede keer toen ik het probeerde en toen niet zo snel toegaf lukte het wel. En nu zijn ze er helemaal gek op.

Groetjes Danielle

Mars

Fijn te lezen, Danielle!

Ook ik had er met Jim last van hoor: Ze verpulverde het wel, maar wachtte gewoon met eten tot ze 's avonds een handje zaad kreeg. Ze zijn heerlijk koppig en net als kleine kinderen goed in het bespelen van je. Dus ze gewoon eens even goed in de gaten houden: je kent je eigen vogels goed genoeg. Bijvoorbeeld op vrijdagavond de zaadjes al overslaan, dan denk ik dat ze zaterdagmiddag zo te horen (de vorderingen) wel al een heel eind met proeven zullen zijn!

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Nou, het heeft geholpen hoor, en hoe!
Dinsdagavond kregen ze geen zaadjes (ik was woensdag toch de hele dag thuis). Woensdagmiddag betrapte ik Deuntje op het eten van de pellets. Binky kwam er af en toe naast zitten, maar wilde het niet eten. Ik had een papje gemeekt met roosvicee en het poeder, maar dat werd niet aangeraakt. 's Avonds zat ook Binky te peuzelen, en ook Schumi at zijn buikje rond.
Er wordt nog steeds flink verpulverd, maar ze eten het ook hier gewoon op. Vanochtend waren de bakjes helemaal leeg!
Ze zijn dus allemaal helemaal over. Super!

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp en steun. Ik weet niet of het zonder jullie gelukt was, zeker zo snel niet.


Mars

Echt goed Joh! En het is dan uiteindelijk vrij snel gegaan, maar ze waren al helemaal 'voorbereid' natuurlijk. Ze verpulverden het gewoon.

Maar fijn om te horen dat ze het nu eten!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Mijn schatjes eten nu dus al een tijdje pellets. En het valt me op dat de kleuren van de grasjes wat dieper zijn. Vooral Deuntjes buikje, die is echt mooier groen.
Zou dit door de pellets komen?

Mars

Ja! Dat is gewoon heel duidelijk te zien: fellere intensere kleuren.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ja, dat is ook mijn ervaring!!

Groetjes Hanneke

Caradow


Moppers

Geweldig :) En ook een duidelijk tastbaar bewijs dat pellets erg goed voor ze zijn (naar mijn mening zelfs bewijs dat het beter is dan zaadvoer, maar goed, daarover kunnen meningen verschillen).

justshanti

Hallo,
Ik ben nieuw hier, heb hier eerst het hele forum een beetje doorgelezen. En heb zelf al 3 parkietjes gehad. Helaas zijn ze pas overleden! Nu krijg ik binnenkort een nieuw parkietje. Hij moet nog 7 weken worden dus het duurd nog even voor ik hem krijg.
Nu lees ik hier veel over pellets, ik wil dit nu ook gaan proberen met mijn nieuwe parkietje nu heb ik iets over nutribird gelezen op een site en dat wil ik gaan proberen maar er zijn zoveel soorten. Ik ben nu bij de  Nutribird - B14 uit gekomen ik weet niet waar die B14 voor staat maar er staat dat het voor grasparkieten is weet iemand meer van dit type pellet? Is dit een goede?

En kan ik gelijk beginnen met pellets met zon kleine parkiet? Of moet ik eerst even op gewoon zaad gaan en later pas overstappen? Wat is het beste?

De hobbykwekerij verkoopt de parkieten wel pas als ze zelfstandig zaadjes kunnen eten dus dat doet mijn parkietje als het goed is wel al (na het wenningsproces hier bij mij thuis)



Safrena

Hey justshanti

Welkom op het fourm

Nutribird pellets B 14 is een goede pellet voor grasparkietjes

Deze gebruik ik zelf ook  ;)

Vele groetjes

Mars

je kunt proberen of het kleintje straks bij je thuis meteen de pellest gaat eten (bijvoorbeeld binnen 6 uur). Doet het dat niet, geef hem dan eerst zaadjes en laat hem even een paar weken wennen aan je huis.
Daarna kun je hem gaan overzette op pellets. Denk hier niet te gemakkelijk over, het kan heel moeilijk gaan, maar is wel de moeite waard zullen de meeste mensen zeggen die hun parkietjes op pellets over hebebn gezet.

Lees vooral ook even de andere topics over pellets op deze site, dan kom je een hoop overzet tips tegen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..