Tweede parkiet erbij, zal hij veranderen?

Gestart door Navras, mei 15, 2007, 13:17:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Navras


Ik heb hier al aardig wat over gelezen maar ik ben benieuwd wat ik kan verwachten in onze situatie.

Sinds enige tijd loop ik met het idee om voor onze parkiet Ice van ongeveer een jaar een jong vriendje te kopen.
Ice is redelijk tam en bijna elke avond uit de kooi zolang als hij wil. Maar overdag zijn we er nooit, dus ik geloof dat hij een vriendje erg leuk zal vinden.

Nu is mijn vriendin bang dat Ice veel minder naar ons toe zal trekken. Ice is nu redelijk tam, lekker eigenwijs en behoorlijk actief. Hij komt zelf naar ons toe, springt altijd op onze hand en drukt graag zijn kopje tegen ons gezicht om te knuffelen. Maar hij is niet zo tam dat we hem mogen beetpakken of door zijn verenpak mogen strijken.

Is het te verwachten dat Ice ons veel minder interessant zal vinden en minder tam zal worden als er een parkiet bijkomt? Ik ben van plan het nieuwe parkietje eerst apart tam te maken, of kan dit ook prima als ze aan elkaar gewend zijn en bij elkaar in de kooi zitten?

Wat denken jullie?






Pam

Hallo Navras,

Ik heb Okkie eerst een jaar alleen gehad. Omdat hij onze hond begon te "pesten" hebben we besloten om een tweede vogeltje, Gijs, erbij te nemen.

Okkie had al best wel een behoorlijke woordenschat. Dit is door de komt van Gijs nagenoeg afgenomen, waarom? Ik zou het niet weten. Hij is nog steeds erg tam net zo als voordat Gijs zijn maatje werd.
Ook Gijs is een tam beestje. Hij wil alleen geen kusjes geven wat Okkie wel doet.
Het tam maken van Gijs is eigenlijk geleidelijk gegaan. We hebben Gijs na één dag in een aparte kooi, bij Okkie in de kooi gedaan. En die gok is goed uitgevallen. Ik wil niet zeggen dat dat bij ieder vogeltje zo goed zal gaan. Daarna hebben we ze samen ongeveer 3 dagen in de kooi gelaten en ze toen samen los laten vliegen. Waar Okkie ging, ging Gijs. Nu is het zo dat ze allebei bij je komen zitten je kunt ze makkelijk op de vinger doen en ze dan in de kooi doen. Met andere woorden Okkie is beslist niet veranderd door de komst van Gijs het enige is dan dat hij niet meer zoveel praat en het grootste voordeel is dat de hond eindelijk rust heeft gekregen.

Dit zijn mijn ervaringen. Succes met je beslissing.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

simpy

Ice (leuke naam trouwens! ;))zal wel minder naar u toe trekken, maar wel meer naar zijn soortgenootje. Dat is misschien voor u minder fijn, maar voor Ice misschien veel fijner!!

Maar ook met twee parkieten kunt u veel plezier beleven, dus ik zou het zeker doen.

Groetjes Simone

Sonja

Hoi Navras,

Je hoeft niet bang te zijn dat Ice niet meer naar jullie toe zal trekken.
Hij zal natuurlijk ook met zijn vriendje/vriendinnetje willen spelen, maar daarbij zal hij ook nog altijd gewoon bij jullie komen zitten. ;)
Minder tam zal hij er ook niet van worden. ;)

Je kunt ze het best de eerste tijd in aparte kooien zetten, zodat ze allebei vanuit hun eigen omgeving aan elkaar kunnen wennen. Voor het nieuwe parkietje is immers helemaal alles vreemd.

Het nieuwe parkietje kun je het makkelijkst tam maken als hij nog in een aparte kooi zit. Als hij goed handtam is, kun je hem eens samen met Ice een rondvlucht door de kamer laten maken, zo hebben ze ook allebei de ruimte om elkaar even uit de weg te gaan, als ze de behoefte daaraan hebben.

Je kunt dan ook eens allebei de deurtjes van de kooien open laten en kijken wat ze doen, vaak gaan ze uit zichzelf bij elkaar "op visite". ;)

Laat ze echter pas definitief samen in 1 (ruime) kooi, als je helemaal zeker bent dat ze het goed met elkaar kunnen vinden.

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven, dus voor meer informatie kun je de zoekfunctie ook gebruiken:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

Ik denk dat je Ice een heel groot plezier doet met een soortgenootje!
Je kunt zowel een mannetje als een popje voor Ice halen, dat gaat allebei goed. ;)

Veel succes met je keuze. ;)

Groetjes, Sonja.


au

Hoi Navras,

Leuk dat je een vriendje voor Ice wilt zoeken ;D

Mijn parkietje Quibus heeft sinds een paar weekjes ook een vriendje, Bungel. Bungel zit vanaf dag 1 al samen met Quib in de kooi, omdat het perfect ging tussen die twee en Bungel alleen knettergek werd in zijn kooi.

Quibus was niet super tam, maar kwam wel kusjes geven en soms bij ons zitten. Ook mocht ik hem aaien en beet hij nooit. Sinds Bungel erbij zit is hij minder lief naar mij toe geworden. Hij ging bijten (erg hard) en kwam ook niet meer bij me zitten. Nu we een paar weekjes verder zijn is het ergste weer voorbij. Ik mag hem wel weer aaien, maar soms krijg ik wel een hap. Hij komt nog niet bij me zitten, maar wel op het deurtje even kletsen of kusjes geven (als ik geluk heb). Nu moet ik eerlijk zijn dat ik hem de laatste weken ook minder lastig heb gevallen/minder aandacht heb gegeven, omdat ik Quib en Bungel aan elkaar wilde laten wennen en dan ook zo veel mogelijk met rust wilde laten. Bungel is nog verre van tam, gelukkig vliegt hij wel altijd netjes terug naar de kooi. Hij lijkt niet bang, maar eerder eigenwijs.

Ik denk dat het heel erg verschilt per parkietje. Quib en Bungel waren gelijk dikke vriendjes, dus denk dat Quib daarom minder lief was voor mij. Soms leek het ook wel of hij Bungel wilde beschermen.

Succes met het zoeken van een vriendje voor Ice, ik denk dat hij het wel gezellig gaat vinden :D Quib heeft ook een vriendje gekregen omdat ik binnenkort vaak overdag weg zal zijn en dan heeft hij toch gezelschap.

Groetjes,
Au

Navras

Bedankt voor de reacties, we zijn het er over eens dat we er nog een bij nemen :D

Maar ik moet eerst een tweede kooi hebben en een geschikte kweker vinden, maar we hebben geen haast.
Ik denk er over om zelf een kooi te maken met wat meer ruimte voor ice en zijn toekomstige vriend(din).
En dan kan ik Ice zijn huidige kooi gebruiken als tijdelijk onderkomen voor het nieuwe parkietje.

Ik zal het ontwerp laten zien, misschien hebben jullie dan nog wat tips/ideeen.

Groeten,
Navras



margret

Hallo, ook ik heb sinds 1 week een tweede parkietje.
Heb ik wel nog in een aparte kooi zitten omdat Kenji mijn oudste parkietje is nu 1 jaar nog steeds voor hem vlucht.
Het jonge parkietje doet alles wat Kenji ook doet, komt gewoon bij je zitten is overal waar Kenji ook is wil in de klimboom op het zelfde stokje zitten.
Maar kenji vliegt dan telkens weg, gaat alleen maar kijken als het nieuwe parkietje (Rowy) in zijn kooi zit.
Kenji komt eigenlijk nog meer bij me zitten, dus ieder parkietje is anders.


               Groetjes

nick

Dit is wel een moeilijk onderwerp zeg !!!

Ik heb sinds 2 dagen ook een nieuw en jong parkietje, maar mijn eerste vogeltje vind het niks.

gr nick

Mars

Je moet een beetje geduld hebben, Nick. Laat ze lekker eerst aan elkaar wennen, bijvoorbeeld door ze een uurtje onder toezicht bij elkaar te hebben. Ze moeten eerst onderling even de rangorde bepalen en daarna zul je zien dat ze heel snel, goede vriendjes worden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

 ::)


Mijn ervaring met een 2de vogel erbij, is niet slecht..
ik merkte wel dat in t begin de vogel toen ik uhm nog apart had , macho gedrag ging vertonen
maar toen ik uhm bij t vrouwtje plaatsen werd ze hem de baas.. , ik plaatste hem al bij dag 2 bij t vrouwtje.
hij is beetje bij beetje tam aan t worden omdat ik elke dag met ze bezig ben.. hij komt al bij me zitten en vliegt niet weg.. je moet gewoon veel geduld hebben en rustig blijven vertrouwen winnen en ik hoor mensen die hebben 10 vogels en alle 10 tam , ze kopieeren ook een hoop van elkaar..

ik hoop voor je dat je straks 2 gevleugelde vriendjes heb, laat je in ieder geval nooit bang maken door gepik of gebijt , zodra de vogel merkt van hey t heeft werking dan blijft t ermee doorgaan doe gewoon of je gek ben en laat je door niets bang maken..

succes verder

Navras

Bedankt voor de reacties. Inmiddels hebben wij er een tweede parkietje bij, genaamd Luna.
Ice is er helemaal van onder de indruk en kan niet wachten om kennis te maken. Zodra Luna tam is
kunnen ze buiten de kooi kennismaken.

(We hebben het parkietje van susanne32 via dit forum. En ze heeft nog een schattig kleintje over!)

Sonja

Hoi Navras,

Leuk dat je een soortgenootje voor Ice hebt gehaald! ;D

Heel veel plezier met je 2 lieverdjes! ;)

Groetjes, Sonja.

Rootje

Even een fotootje van onze Luna!  :-*
Ze hebben elkaar vandaag door de tralies heen (ice was uit zijn kooi) even gekust!  :D


[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

Ik neem aan dat Navras en Rootje dezelfde persoon zijn ??? Of zit ik nu mis?

In ieder geval is Luna een heel mooi parkietje!
Het is leuk dat je je parkietje showt, maar hiervoor hebben we een heel mooi foto-album :)
Foto's mogen alleen geplaatst worden voor het verduidelijken van een vraag.

Heel veel plezier met Luna en Ice. Het worden vast hele goede vriendjes van elkaar :-*

Groetjes, Ilse

Mars

Off-topic:
Hoe oud is Luna, als ik vragen mag? Ze ziet er nog erg jong uit.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Navras

Luna is inmiddels 7 weken. Bij 6 weken hebben we haar opgehaald.
Ze eet inmiddels wat trosgierst uit de hand :)

Rootje is mijn vriendin :)