het parkietje z'n koppie word zwart??

Gestart door ashley, juni 16, 2007, 10:47:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ashley

hallo,
ik kwam laatst bij iemand en toen keek ik bij hun parkietjes en nou zag ik dat dat parkietje en zwarte kop kreeg en hij is al meer dan 3 jaar oud ???
ik snap er helemaal niets van.
ik zal de volgende keer dr wel een foto van maken.
maar weet iemand toevallig al wat dat is ??  kan hij soms ziek zijn ?? ook op zijn rug word het al zwarter

alvast bedankt voor reacties

groetjes ashley

Scotty - Keecko

Hoi ashley,

Worden de veertjes zwarter? Of het huidje van het parkietje?

Ik begrijp niet echt wat je bedoeld... Een foto zal inderdaad erg handig zijn.

Groetjes, Ilse

ashley

nee de veertjes worden volgens mij echt zwart maar zal er de volgende keer dus een foto van maken en hier bij doen ;)

Sonja

Hoi Ashley,

Kan het zijn dat je de nieuwe veertjes op het koppie bedoelt, die nog in het veerhulsje zitten?

Groetjes, Sonja.

ashley

zo heb vandaag 2 foto's van hem gemaakt
het lijkt weer wat erger.
onder zijn 2 blauwe vlekjes (wangetjes) word het ook al helemaal zwart snap dus echt niet wat dit is en hoop dus niet dat ze ziek is
het zijn gewoon echt de veertjes die zwart zijn en dat was een maand geleden nog helemaal niet zo

groetjes ashley

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey ashley

Is je parkietje nog jong?
Welke kleur veertje had hij daar voor?

Voor mij lijkt het er op dat je parkietje in de rui is of is geweest en dat hij mooie zwarte veertjes heeft gekregen.


Vele groetjes

ashley

#6
het parkietje is in iedergeval ouder dan 3 jaar dus ik heb geen idee het zo kunnen natuurlijk.
daarvoor had hij gewoon een wit koppie en onder bij z'n koppie waar het nu ook zwart is was toen ook gewoon wit verder was zijn buikje altijd grijs.
en het is niet met Adobe photoshop gedaan hoor.
ik heb die foto zelf vanmiddag gemaakt met me camera ;)

groetjes ashley

Parkieten-Freak



Safrena

hey ashley

Zou het niet kunnen dat je parkietje ergens met zijn koppie tegen aan wrijft dat zwart is, waardoor zijn veertje nu zwart geworden zijn?

Vind het grappig dat hij van witte kopje naar een zwarte kopje is gegaan, dat zou wel heel erg verandering zijn dan hihihi
Maar goed, er zijn altjd wel uitzonderingen ;)

Vele groetjes

ashley

hallo,
nee volgens mij komt ze nergens met haar koppie ergens tegen aan anders zouden de andere het ook wel hebben

maar hier nog een foto

groetjes ashley

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Als ik het dus goed begrijp zijn de witte veren verkleurd naar zwart, in een goede maand tijd.
Zijn ook de witte veren op de rug en/of vleugels zwart geworden?






ashley

ja ook op zijn rug word het zwarter, normaal was hij dan een beetje zwart met wit gestreept op z'n rug en nu word dat wit ook al een beetje zwarter op veel plaatsen.

roha

Hi Ashley,

Ik zou eens gaan informeren bij vogelkenners, als een vogelarts.
Ik heb dit nog nooit gezien.
Hoe is het gedrag van de vogel?

Idske

Ik ben eens op het internet aan het snuffelen geweest, dit is het enige wat ik tot nu toe tegenkwam:

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbrieven/papegaaien_en_parkieten/body_papegaaien_en_parkieten.html

Het kopje "afwijkende veren"

Wat ik eruit begrijp is dat het met de voeding te maken kan hebben?

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

#14
Ik zit te denken aan melanine.
Melanine is pigment en dit zorgt voor de donkere kleur. Het wordt gevormd uit het aminozuur tyrosine. Het ene mens of dier heeft meer pigment dan de ander, een albino heeft bijvoorbeeld helemaal geen pigment.
Ik denk dat hier sprake is van een al dan niet spontane mutatie op DNA niveau, met andere woorden: een genetische afwijking.
Zeker weten doe ik het echter niet.

Wat ik me afvraag is hoe dit in 1 maand tijd kan gebeuren en hoe het kan dat deze veren van wit naar zwart verkleuren in zo korte tijd.
Is er iets bijzonders veranderd bij de huisvesting van de vogel? De omgevingstemperatuur bijvoorbeeld?





ashley

hallo,

een paar maandjes geleden zag ik dat ze een paar zwarte vlekjes op haar hoofd kreeg en toen gebeurde er eigenlijk niks meer en toen in eene in die maand dan, is het echt heel erg zwart gaan worden.
ja en een andere tempratuur kan want dit vogeltje is niet van mij hij woont namelijk in een bloemenwinkel, maar omdat ik zelf allemaal parkieten heb vroeg ze of ik haar parkietjes ook wilde verzorgen daar, want ik kom daar toch elke dag al om ook haar hondjes uit te laten.
dus het kan wel komen door de tempratuur want in de winter is het daar toch iets kouder dan nu maar dan stond ook wel eens de verwarming aan dus weet niet of het daar aan ligt. voor de rest is er niets veranderd ze zit gewoon met de andere 6 vogels in een kleine voilere en krijgt het zelfde eten en staan op dezelfde plek. volgens mij voelt ze zich ook best goed alleen laat af en toe wel erg haar vleugels hangen.

groetjes ashley

ashley

hallo,
ik heb vandaag weer een foto gemaakt van het parkietje ze heeft het nog steeds

[verwijderd door de beheerder]

Idske

Dat parkietje wat er half achter zit...

Het lijkt wel of die het ook heeft??  ???

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ashley

die heeft het een klein beetje maar ik dacht die grijze is wel erger en als ik weet wat die heeft weet ik ook wat die ander heeft.
maar de ander 3 parkietjes hebben het echt niet hoor die hebben gewoon een witte kop en er zit ook een valk bij waar ook niks mee aan de hand is.

groetjes ashley

roha

Hoi,

Heb je al eens geinformeerd bij een vogelarts wat het zou kunnen zijn?

Hanneke

ashley

nee want het is niet mijn vogel snapje en zei doet dat niet zo snel.
dus ik dacht dan zal ik het maar even hier op het forum vragen

roha

Hoi,

Dat begrijp ik, maar ik bedoel dan ook op de manier zoals je het hier ook vraagt.
Als ze een website hebben, kan je het wel via de email vragen.
Misschien kan dit ook wel naar de faculteit diergeneeskunde te Utrecht?

Scotty - Keecko

Hoi Ashley,

Dierenkliniek de Toren heeft een vragenforum waar je (net als hier) vragen kunt stellen ;)

Je zou het daar kunnen vragen aangezien ze erg veel over vogels weten.

Op de site staat ook de email van vogelarts Dr. Beijer. Je zou hem een mailtje kunnen sturen met een foto van je parkietje erbij ;)

Groetjes, Ilse

ashley

#23
oké dat ga ik doen.
jullie horen het dan nog wel ;)

zo heb een mailtje gestuurd nu nog wachten op reactie ;)

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

ashley

ik heb al een mailtje van de arts terug gekregen met alleen maar:
Het lijkt er op dat bij deze rui meer zwart pigment in de veren is afgezet. Een directe oorzaak daarvoor kan ik zo niet noemen (leeftijd?, temperatuur? voeding?) Het wijst niet direct op een ziekte.

lief-hebber

Hallo iedereen.    :)

Ik moet zeggen dat ik een voliere vol met vogels heb, maar ik heb dit inderdaad nog nooit gezien.   ???
En ook nog nooit van gehoord.   :-\
Maar het is heel raar om te zien, zeker als je zelf alleen maar vogels hebt met geelmaskertejs of gewoon simpelweg wit.   :P
Ik ben ook erg benieuwd of iemand een antwoord hier op heeft.   8)
Nou, ik wacht het af.   :-X

Groetjes lief-hebber.    ;D

Meltjuh

Kan het niet "gewoon" een zwartmasker zijn? een kleur mutatie dus?

ashley

nee ik denk het eigenlijk niet want hij is ouder dan 3 en eerst had ze het helemaal niet

Mars

je bent niet verandert van voeding?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

nou dit is niet mijn vogel, dus vandaar dat ik er niet mee naar de dierenarts ga, met mijn eigen vogels zou ik dat wel doen.
maar ik weet alleen dat ze haar voer gewoon bij de supermarkt koopt dus dat is altijd wel hetzelfde en soms neemt ze van die snoepstengels mee of trosgierst.
dus is ze niet veranderd denk ik.

Theuno

Eet ze nu niet van het voer van jou vogels dan ?

roha

Goh, dus de vogelarts tast ook een beetje in het duister, naar het hoe en waarom?
Het is wel bijzonder, hoor! Maar hoe zou je daar nu achter kunnen komen, waarom het pigment zo veranderd is.
Hoe is het met die andere vogels, zijn die wel of niet veranderd op deze manier, die groene was ook wel beetje zwart leek wel.
Maar is hij de enige, dan moet het toch iets zijn van binnenuit de parkiet?

Parkieten-Freak

Oké.
Dit lijkt mij een mooi moment om het over een andere boeg te gaan gooien.  :)
Speculeren zonder exacte kennis over dit onderwerp heeft naar mijn mening weinig zin.
Ik stel voor dat we ons heil ergens anders gaan zoeken.  ;)

Wie wil deze vraag (op een duidelijke manier!) gaan stellen op het wetenschapsforum:)



Kleintjes

#33
Hoihoi,

ik ben er mee bezig op dit moment, even wachten tot de registratie is bevestigd.

Ik laat wel weten als er meer over bekend is of als iemand ideen heeft erover.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

Dit kan even gaan duren, de internetexplorer chrashed steeds als ik probeer te posten op dat forum...
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Bedankt Kleintjes, we wachten af!  :)


ashley

ja  kleintjes bedankt en ik wacht natuurljik ook af!!

klikkie

dit is echt wel eigenaardig. Ik denk niet dat het kwaad kan voor jouw parkietje, maar ik zou voor alle zekerheid eens naar de dierenarts gaan.

ashley

Klikkie zoals ik al eerder zei het vogeltje is niet van mij.
daarom heb ik wel een berichtje naar een dierenarts geschreven maar dat kun je allemaal terug vinden in dit topic ;)
groetjes ashley

ashley

hallo,

hebben we al reactie van het wetenschapsforum??

kleintjes jij was hier toch mee bezig?
nou ik ben wel benieuwd hoor

groetjes ashley

Kleintjes

Er zijn nog steeds enkele problemen met 't forum wat posten betreft, ben er weer iedere poging uitgevolgen. Maar ik blijf stug proberen!!!

Als 't lukt uiteindelijk dan post ik 't meteen en zodra er reacties zijn ook natuurlijk.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses