Knijp ringen

Gestart door FrankvdBee, juni 16, 2007, 10:16:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdBee

hallo

ik heb een vraagje ik zou graag mijn jonge parkiete wille ringen met knijpringen dus nou is mijn vraag maakt het uit op welke leeftijd je dat doet

en hoe denken jullie over knijpringen


alvast bedankt

Safrena

Hey Frank

Als de parkietjes zeven dagen oud zijn kan een metalen nummer ring rond het pootje aangebracht worden. Kleurringen van plastic kunnen ook later aangebracht worden.

De knijpring zou ik echt afraden
Vaak zitten er veel te scherpe kantjes aan die wondjes kunnen veroorzaken aan de pootjes.
Ook moet er dan heel goed opgelet worden, dat ze niet te hard gaan aanspannen , maar ook dat ze niet te los zitten

Als de ringen te los zitten, kunnen er ze mee blijven haken met alle gevolgen vandien
Als de ringen te vast zitten en kan het ernstige wonden veroorzaken, en infecties, het kan zelfs het pootje doormidden snijden

Knijpringen zou ik dus zeker niet aanraden, liever kun je dan van die plastic kleuringen gebruiken.

Vele groetjes

Scotty - Keecko

Ik dacht dat mijn parkietjes altijd een gewone ring om hadden, maar volgens mij worden deze ringen knijpringen genoemd.

Dus Scotty en Keecko hebben volgens mij knijpringen om :o

Ze hadden dit al toen ze nog bij de kweker zaten. Hij heeft ze geringd :-\

Moet ik nu de ringen eraf laten halen?

Groetjes, Ilse


Hieronder een foto van Scotty's pootje. Is dit een knijpring?

[verwijderd door de beheerder]

DarkWolf

Falkor heeft ook zo'n ring (knijpring denk ik dus).
De kweker was vergeten te vragen of die ring er af moest, maar hoeft niet voor mij. Hij zei dat ik anders met een schroevendraaier hem moest openbreken maar dat waag ik niet hoor!

Sonja

Hoi Ilse,

Scotty heeft inderdaad een knijpringetje om zijn pootje.

Als Scotty er geen last van heeft, kun je ervoor kiezen om het ringetje te laten zitten.
Zelf zou ik voor de zekerheid het ringetje door de dierenarts eraf laten halen.
Maar die keuze is natuurlijk aan jou. ;)

@Darkwolf:
Wat een vreemd advies heb je gekregen van die kweker... ???
Gelukkig dat je zo verstandig bent om dit advies niet op te volgen.
Mocht je alsnog een keer het ringetje eraf willen laten halen, doe dit dan niet zelf, maar laat het doen door een dierenarts.

Groetjes, Sonja.

DarkWolf

Citaat van: Sonja op juni 16, 2007, 13:21:40
@Darkwolf:
Wat een vreemd advies heb je gekregen van die kweker... ???
Vond het ook vreemd advies, maar ik denk dat de kweker zich beetje schuldig voelde. Hij was nl. ook vergeten te kijkn of er geen vuil meer in het ringetje zat.
Maar Falkor heeft er geen last van, en ik vind het zelf handig want moest hij ooit ontsnappen kan ik zijn ringnummer doorgeven en is er misschien meer kans om hem terug te vinden (als hij is binnen gehaald door iemand).
Maar heb eigenlijk wel een vraag daarover, alle tis gewoon...Kunnen parkieten ook een nikkelallergie hebben ofzo?

Safrena

Hey Mensen

Let wel op, er zit een groot verschil tussen metalen knijpringen en de gewone metalen ringen

De gewone metale ringen word bij een parkietje van zeven dagen al over het pootje geschoven. Deze ring heeft dan ook geen naad, is een voledige ring
De knijpring heeft wel een naad en kan dus op iedere leeftijd aangebracht worden

Mensen die op latere leeftijd toch ringen willen aanbrengen, raad ik dus aan om liever de plastieke kleurringen te gebruiken omdat er toch heel wat risico's aan de knijpringen zitten.

@ Ilse
Je kan de ringen inderdaad weghalen, als je dat wil. Dit laat je het beste even door een ervaren kweker of dierenarts doen

@Darkwolf
Gekke kweker, de ring afhalen met een schroevendraaier is heel gevaarlijk om wondjes aan het pootje te krijgen.
Veel beter laat je dit doen door een ervaren iemand, mocht je zelf de kennis hebben gebruik je veel beter en voorzichtig en veiliger een klein tangetje om de ring open te doen of beter nog door te knippen

Vele groetjes

Moppers

Ik heb ook een vraagje in deze trend.

Ik dacht door wat ik gelezen had over ringen, dat het alleen mogelijk was als de vogel nog een baby is, en dat het op latere leeftijd niet meer mogelijk is. Dat klopt dus niet?
Ik zat er namelijk over te denken mijn vogels (2 grasjes, 2 valkjes) te laten ringen. Als ik een kat zou hebben, zou ik die ook laten chippen. Chippen lijkt me bij vogels geen optie, daarvoor is zo'n chip toch best groot, en daarnaast worden gevonden vogels niet standaard op chip gecontroleerd. Niet dat ik verwacht dat mijn vogels ooit zullen ontsnappen, maar je weet maar nooit, en met een uniek ringnummer kom je een stuk verder dan een beschrijving van de vogel.
Waar zou je dit kunnen laten doen? Bij een vogelarts?

luis

#8
Citaat van: Moppers op juni 16, 2007, 15:43:16
Ik heb ook een vraagje in deze trend.

Niet dat ik verwacht dat mijn vogels ooit zullen ontsnappen, maar je weet maar nooit, en met een uniek ringnummer kom je een stuk verder dan een beschrijving van de vogel.
Waar zou je dit kunnen laten doen? Bij een vogelarts?

je kunt op de site van de NbVV ringen bestellen voor de vogels, alleen weet ik niet of je aangesloten moet zijn bij een vogel vereniging. je krijgt immers een kweeknummer en je staat geregistreerd bij de NbVV.

deze ringen kun je echter alleen bij een parkietje om doen als hij ong. 7 dagen oud is, daarna kan het niet meer anders breek je het pootje


knijpringen kun je echter op verschillende leeftijden bij vogels om doen alleen staat op zo'n ringetje alleen maar een getal (voglens mij 1 tm 20) en daar kun je inprincipe niets mee. kwekers gebruiken die ringen om vogels uit elkaar te kunnen houden om inteelt te voorkomen bijvoorbeeld
mvg luis

DarkWolf

Citaat van: luis op juni 16, 2007, 16:22:03
knijpringen kun je echter op verschillende leeftijden bij vogels om doen alleen staat op zo'n ringetje alleen maar een getal (voglens mij 1 tm 20) en daar kun je inprincipe niets mee.
Das waar, maar als u vogel ontsnapt is de kans wel héél klein dat gij 2 vogels hebt die er hetzelfde uitzien EN met dezelfde ring (kleur en getal). Dus ik vind het nog altijd handig voor moest je vogel ooit zijn weg naar de buitenwereld vinden.

FrankvdBee

#10
bedankt voor alle antwoorden

maar ik denk er nog even over na of ik mijn jonge knijpringen aan doe

ik kweek ze namelijk en wil wel weten volgend jaar wat de jonge zijn ;)


groette frank

heeft iemand trouwens al is problemen gehad met een knijpring?? want bij mij zit er ook 1 met een knijpring om maar die heeft er geen last van volgens mij

Safrena

Hey Moppers

zoals ik al eerder zei, er bestaan de gewone metalen ringen, de knijpringen, en de gekleurde plastieke ringen

Voor de gewone metaal ringen, moet je inderdaad lid zijn van een vogelvereniging, en deze kan je alleen om het pootje van het parkietje doen op de leeftijd van 7 à 8 dagen. Als het parkietje ouder word kan dat totaal niet meer

De knijpring (het woord zegt het zelf) kan ook op oudere leefijd aangebracht worden, omdat je deze zelf nog moet dicht maken. Maar daar is het risico groot dat je ze misschien wel te hard dicht knijpt of zo met alle gevolgen vandien.

Dan heb je ook nog de plastieken kleurringen, deze kunnen ook op later leeftijd aangebracht worden.

Voor de laatste twee ringen, moet je volgens mij ook geen lid zijn van een vereniging. Als je even googelt vind je sites die deze verkopen.
Soms zijn er ook vereningen die zowel de metalen ringen als de knijpringen verkopen aan niet leden.

Vele groetjes


pietje parkietje

ik kweek nu al 1,5 jaar met grasjes maar ben niet aangesloten bij een vogelvereniging...
ik gebruik ook de knijpringen die hier zo erg afgeraden worden, bij mij is het geen enkel probleem als je er een beetje handig mee bent en je gebruikt een heel klein tangetje dan kan er bijna nix fout gaan....ik vind het dan ook onzin dat jullie deze ringen zo afraden hier :-\
tuurlijk, je moet voorzichtig zijn met scherpe randjes maar elke zichzelf respecterende vogelliefhebber kijkt of er scherpe randjes aan zitten en of het ringetje niet te hard is aangeknepen, bij mij gebeurt dit nog wel eens een keer en dan is het een kwestie van nijptang erbij en knak het ringetje eraf!
wat mij betreft zijn deze ringen dus ook een uitkomst om in plaats van de dure ringen van een vogelvereniging te gebruiken
en de plastic ringen heb ik ook gebruikt in het begin maar zoals je wete zijn grasjes knagers dus die knagen alles kapot en dus ook hun plastic ringetjes en aangezien plastic niet goed is voor de vogel gebruik ik dus liever de metalen knijpringen
nogmaals: een beetje voorzichtig aanknijpen en kijken of er scherpe randjes aan zitten (eventueel met een vijl de scherpe randjes van te voren eraf schafen) en er kan je vrijwel nix gebeuren!

Safrena

#13
Citaat van: pietje parkietje op juni 17, 2007, 13:50:41
ik kweek nu al 1,5 jaar met grasjes maar ben niet aangesloten bij een vogelvereniging...
ik gebruik ook de knijpringen die hier zo erg afgeraden worden, bij mij is het geen enkel probleem als je er een beetje handig mee bent en je gebruikt een heel klein tangetje dan kan er bijna nix fout gaan....ik vind het dan ook onzin dat jullie deze ringen zo afraden hier :-\
tuurlijk, je moet voorzichtig zijn met scherpe randjes maar elke zichzelf respecterende vogelliefhebber kijkt of er scherpe randjes aan zitten en of het ringetje niet te hard is aangeknepen, bij mij gebeurt dit nog wel eens een keer en dan is het een kwestie van nijptang erbij en knak het ringetje eraf!
wat mij betreft zijn deze ringen dus ook een uitkomst om in plaats van de dure ringen van een vogelvereniging te gebruiken
en de plastic ringen heb ik ook gebruikt in het begin maar zoals je wete zijn grasjes knagers dus die knagen alles kapot en dus ook hun plastic ringetjes en aangezien plastic niet goed is voor de vogel gebruik ik dus liever de metalen knijpringen
nogmaals: een beetje voorzichtig aanknijpen en kijken of er scherpe randjes aan zitten (eventueel met een vijl de scherpe randjes van te voren eraf schafen) en er kan je vrijwel nix gebeuren!

Hey Pietje parkietjes

Ik heb nooit verteld dat die knijpringen niet mogen gebruikt worden, maar ik raad het wel af om ze te gebruiken voor de gevaren die eraan zitten.
Die je hier trouwens zelf ook nog eens netjes zelf zegt.

Persoonljik zal ik deze dan ook  nooit gebruiken, door de ridsico's en gevaren die er kunnen zijn.

Vele groetjes


pietje parkietje

KUNNEN zijn maar zoals ik al aangaf zijn er voldoende mogelijkheden om te zorgen dat er niets kan gebeuren...en cker voor de mensen di egeen kapitalen willen uitgeven aan dure vogelvereniging ringen is dit de uitkomst

Moppers

Ik heb eens even gezocht, en heb wel wat gevonden. Maar dan moet ik ze wel zelf aanbrengen, en dat doe ik liever niet, aangezien ik daar 0,0 ervaring mee heb. Ik zal dus even aan wat collega's bij de dierenambulance vragen of een van hen het zou kunnen doen, en anders mijn dierenarts of de vogelarts.

Ringen van een vogelvereniging zou ik sowieso niet kopen, of het nou om knijpringen of plastic ringen gaat. Ik wil niets met dergelijke verenigingen te maken hebben.

majkie

Geen negatieve ervaringen met knijp ringen hier.... We gebruiken ze om te zien in welk jaar ze geboren zijn.

FrankvdBee

ik ga tog knijpringen gebruiken om inteelt te voorkomen want wat ik nu mee maak is verschrikkelijk en wil ik nooit meer meemaken :(

frank

speedy

Speedy heeft er geen... Ik ben ook wel blij dat hij er geen heeft. Hij zit immers ook alleen :-X

DarkWolf

Citaat van: speedy op juni 20, 2007, 17:54:00
Speedy heeft er geen... Ik ben ook wel blij dat hij er geen heeft. Hij zit immers ook alleen :-X
Falkor zit ook alleen, dat maakt toch niks uit :P
Vind het beetje rare conclusie, maarja valt ook te zien waarom je knijpringen zou willen (als je er al zou willen)
Ik ben blij dat Falkor er wel een heeft (al is het geen echte), en als hij ooit ontsnapt en iemand kan hem vangen kan ik bewijzen dat het mijn vogel is aangezien ik zijn nummer heb opgeschreven.