Gedrag met 2de parkiet erbij

Gestart door Corina, juni 11, 2007, 18:59:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corina

Enige dagen geleden nieuwe jonge (waarschijnlijk) pop bij mijn mannetje gezet (ca. half jaar oud). Aangezien de oude kooi kapot was hebben we meteen een nieuwe grote kooi gekocht en ze dus meteen samen gezet.

De eerste dag hebben ze alleen maar naar elkaar gekeken en naast elkaar gezeten en wat naar elkaar geroepen.

De nieuwe parkiet doet wel pogingen om contact te maken met onze oude parkiet (ze gaat steeds met haar kopje scheef naar hem toe), maar als ze dat doet pikt hij haar steeds om haar weg te jagen. Wel gaan ze steeds vlak naast elkaar zitten en als ik ze uit de hand trosgierst voer delen ze allebei een stukje trosgierst en zitten ze maar een paar milimeter van elkaar zonder problemen te eten.
Onze oude parkiet krijst ook regelmatig, iets wat hij eigenlijk nooit heeft gedaan en sinds zij er is kletst/pruttelt hij ook even niet meer, zal wel erg moeten wennen aan zijn nieuwe vriendinnetje.

Is dit gedrag voor iemand wellicht herkenbaar, moeten we ons hierover zorgen maken of is dit gewoon kwestie van wennen.
Vindt het voor haar wel zielig want ze zoekt steeds toenadering maar tot nu toe vindt Snoopy het nog maar niks. Hij pikt haar trouwens alleen maar op haar kopje en niet constant hoor, een of twee keer en dan houdt hij op.
Kan het zijn dat hij bang voor haar is of dat hij (nog) niets van haar wil weten?

Helaas zit er bij ons in de buurt (Almere) nergens een kweker waar we meer informatie kunnen vragen, dus wellicht dat iemand op dit forum me kan helpen.

Chicowen

Hoi Corina,

Het is niet altijd verstandig om het nieuwe parkietje direct bij de "oude" in de kooi te zetten.
Ze hebben vaak tijd nodig om aan elkaar te wennen. Vandaar dat jullie oude parkiet ook wat pikbewegingen naar de nieuwe maakt. Dit is toch een soort territorium gedrag.
Als ik jouw was, zou ik kijken of je ze toch nog even apart kan zetten. Zo hebben ze de tijd om aan elkaar te wennen en heb jij de tijd om de nieuwe tam te maken.
Je kunt ze dan langzaam aan elkaar laten wennen, zonder dat ze direct bij elkaar op de lip (of snavel :P) zitten.

Succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Sonja

Hoi Corina,

In principe ben ik het eens met Chicowen.  ;)

Maar omdat je schrijft dat je een nieuwe, grote kooi hebt gekocht, en daar beide parkietjes tegelijk hebt in gezet, denk ik dat daardoor het territoriumgedrag van de parkiet die je al had, een stuk minder zal zijn.
In deze kooi is voor hem immers ook alles vreemd.

Ze moeten ook even aan elkaars aanwezigheid wennen, en uitmaken wie er de baas in huis is. ;)

Hou het echter wel heel goed in de gaten, een beetje gekibbel is niet erg, maar ze mogen niet tot bloedens toe met elkaar in gevecht raken. Dan is het nodig dat je ze uit elkaar haalt, en ze (tijdelijk) apart huisvest.

Groetjes, Sonja.

Corina

#3
Ik weet dat het geen ideale situatie is, maar we hopen inderdaad dat door de nieuwe kooi onze oude parkiet minder last zal hebben van territorium drift. Gelukkig pikt hij niet heel erg hard of jaagt hij haar op, ik hou het erg goed in de gaten en hij gaat ook wel steeds naast haar zitten, dus ik heb goede hoop.

Mocht het echter te gek worden dan zal ik zeker proberen ergens een kooi te lenen om ze even apart te zetten.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie. We hebben al ontzettend veel gelezen voordat we onze parkietjes hebben aangeschaft, maar er blijven toch altijd vragen en dit forum is daarvoor ideaal, dus mijn complimenten!

Ik heb nog wel een vraagje, hoe lang moet ik ze de tijd geven om te wennen samen in de nieuwe kooi?
Moet ik ze een paar weken geven en als het dan nog steeds pikken is dan een andere kooi regelen, of moet ik dit al eerder doen?

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Corina,

Bedankt voor je mooie compliment over het forum! ;)

Voor wat betreft het wennen:
Daar is niet echt een vaste maatstaf voor, het is een beetje afhankelijk van je parkietjes. De ene keer zullen ze eerder aan elkaar gewend zijn dan de andere keer.

Een beetje naar elkaar pikken is overigens geen reden om ze te scheiden, dat is pas nodig om de reden die ik al in mijn vorige berichtje schreef.
Een beetje kibbelen hoort er wel bij.
Je moet ingrijpen als het echt menens wordt, of als je ziet dat telkens 1 parkiet het onderspit delft, en echt niet tegen de ander is opgewassen.

Voor de rest moeten ze er met zijn tweetjes uitkomen, en als het goed is, lukt dat ook.
Je kunt wat helpen door ervoor te zorgen dat je alles dubbel hebt, bv. favoriete speeltjes, schommeltjes, twee even hoge slaapplekjes, zodat daar geen strijd over hoeft te ontstaan, liefst 3 voerbakjes , zodat er altijd eentje "over" is.

Op die manier maak je de kans dat het uitloopt op een vechtpartijtje al een stuk kleiner.
Je schrijft dat je een ruime kooi hebt. Nu weet ik niet wat je bedoelt met 'ruim', maar een grote kooi is in ieder geval prima, omdat ze op die manier ook altijd de gelegenheid hebben om elkaar enigszins te ontlopen als ze dat willen.

Dat je parkietjes elkaar toch al steeds opzoeken, is een goed teken!

Kijk het nog even aan, maar hou het wel goed in de gaten.

Groetjes en veel plezier met je gevleugelde vriendjes!
Sonja.

Corina

Het lijkt of er enige vooruitgang in zit, onze oude parkiet is gisteren voor het eerst zelf naar de nieuwe toegegaan en hebben even zitten snavelen (hij maakte zich helemaal groot, kopveren omhoog, en snaveltjes tegen elkaar zonder te pikken). Hij begint nu ook te pruttelen en met zijn kop op en neer te gaan tegen haar, dus volgens mij is dat een goed teken toch?

Even nog een vraagje, onze nieuwe jonge parkiet zit heel veel aan haar pootjes/nageltjes te bijten en rommelen. Ze bijt niet echt hard, lijkt meer op een beetje sabbelen, haar pootjes zien er ook prima uit, geen wondjes of andere rare afwijkingen. Is dit voor iemand herkenbaar gedrag, wellicht onzekerheid?

Sonja

Hoi Corina,

Oh, zo te lezen komt het helemaal goed met je 2 kromsnaveltjes.
Als ze snavelen zijn ze erg verliefd op elkaar. :-*
Jullie oude parkietje ziet de nieuwe helemaal zitten, hij is aan het baltsen, en laat haar zo zien wat voor een geweldige vent hij is. ;D
De dingen die je beschrijft, zijn een teken van opwinding.

Als hij zich groot maakt, en daarbij ook nog eens "statig" gaat lopen, laat hij zien dat hij de baas is. Ik heb dat in het verleden bij mijn vorige parkiet ook gezien. ;)

Als er bij je jonge parkietje niets aan de pootjes te zien is, denk ik niet dat je je ongerust hoeft te maken. Hou het echter wel in de gaten.

Veel plezier met je 2 gevleugelde vriendjes!

Groetjes, Sonja.

Silvie

Hoi Corina,

Fijn om te zien dat je parkietjes al vriendjes beginnen te worden! Erg herkenbaar trouwens ook, want sinds het Pinksterweekend hebben wij een nieuw (jong) parkietje erbij (bij onze Joepie).

Bij ons verblijven ze vooralsnog allebei in een aparte kooi. Maar Croky (nieuwe vogel) zit al wel in de toekomstige 2-persoonsparkietenwoning. In het begin was het even wennen. Croky zoekt heel erg contact met Joep als Joep op de kooi van Croky zit. Maar Joep hapte iedere keer in de voetjes van Croky en als het even kon "timmerde" hij ook op het hoofdje van Croky. Inmiddels gaar het beter en zitten ze af en toe samen in de kooi van Croky, ze beginnen zelfs al te snavelen. Zo lief!!

Veel succes met je parkietenvriendjes!!!

Groetjes,
Joep, Croky, Silvia

Corina

Blij te horen dat het goed gaat met jullie aanwinst! Ik wilde natuurlijk graag dat ze vanaf de eerste dag al vriendjes waren, maar als ik al hoor dat jullie al vanaf Pinksteren ermee bezig zijn dan moet ik niet zeuren na een paar dagen.

Er is een paar keer gesnaveld maar dat is sinds gisteren weer over, onze junior Moppie wil heel graag contact maken met Snoopie (de oude) maar deze wil daar verder niets van weten. Wel zijn ze ontzettend druk samen, Snoopie krijst de halve dag de hele toko bij elkaar en Moppie gaat tegenwoordig gezellig mee doen. Het zal vast bij alle rituelen horen om te bepalen wie de baas is of wordt, maar af en toe stoppen we de vingers even in onze oren. Moppie liet Snoopie ook niet met rust in het begin maar dat gaat nu wat beter, ze zit nu soms ook op haar eigen stok zonder in de ander te kruipen.

We moeten maar afwachten hoe het verloopt, geduld is een schone zaak zeggen ze.

Wel zit Moppie al gewoon op mijn hand als ik trosgierst heb, eigenlijk al vanaf het begin, dus we laten ze vanavond maar voor het eerst los, kijken hoe dat gaat. Snoopie is nooit supertam geweest, hij eet wel trosgierst uit mijn hand, maar wil nooit op mijn hand zitten. Af en toe op mijn vinger, maar nu Moppie er is doet hij dat nu even niet meer. Komt wel weer neem ik aan, het is voor hem ook even wennen.
Daarom laten we ze vanavond ook los vliegen, kunnen ze allebei even hun eigen gang gaan zonder door de ander op de huid gezeten te worden.

We zijn nog echte beginners met parkieten, dus stellen we nog redelijk veel vragen op het forum (als ik tenminste met de zoekfunctie het antwoord niet kan vinden), maar dat vinden jullie hopelijk niet erg. Wellicht kunnen wij in de toekomst andere mensen ook helpen met onze opgedane kennis.