NIET OP DE SCHOUDER

Gestart door Theo_Hoorn, juni 13, 2007, 14:39:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo_Hoorn

Het lijkt zo voor de hand liggend, om je papegaai op die manier te vervoeren: het dier klimt bijna als vanzelf omhoog, en maakt het zich op je schouder gemakkelijk. Soms gaat hij daar zelfs zitten slapen. Hij blijft daar ook fijn zitten: gemakkelijk als je loopt, fietst of stofzuigt, en je hebt altijd twee handen vrij! Het is ook van oudsher de plek waar papegaaien gezeten hebben ...



Dit is een grote denkfout.Je papegaai klimt omhoog, omdat een onzekere papegaai altijd het hoogste punt opzoekt. Hij gaat niet op jouw schouder zitten uit genegenheid of uit dominantie, maar meer omdat hij jou als een object ziet, wat het hem gemakkelijk maakt zijn omgeving te overzien. Hij zal daarom van die positie absoluut niet zekerder worden. Integendeel!



Een papegaai die onzeker is, kan bijten. In dit geval zijn dan schouder, wang of oor van de eigenaar het dichtstbij en dus het doelwit. Iemand die zijn papegaai op de schouder laat plaatsnemen, loopt daarom de kans dat hijzelf of zijn huisgenoten door de onzekere papegaai gebeten worden. Niet voor niets wordt er wel eens een grapje gemaakt over piraten die immers standaard een papegaai op hun schouder meedroegen: weet je waarom die allemaal een ooglapje dragen? Valkeniers werken al vele duizenden jaren met hun vogels op de hand, omdat ze vanuit die positie controle kunnen uitoefenen op de vogel. Ooit een valkenier met een roofvogel op de schouder gezien? Waarom zouden wij het dan wel met onze gaaien doen?



Met de papegaai of parkiet op de hand kunnen wij altijd controle op de vogel uitoefenen. Als er bijvoorbeeld een hond naar ons opspringt, kunnen wij de hond corrigeren, en ons lichaam tussen de hond en de papegaai draaien. Zit de papegaai op de hand of op een opstaptouw, en wil hij van de hand springen omdat hij ergens van schrikt, dan is het vaak mogelijk om een vinger op de tenen van de papegaai te leggen. Als dat niet mogelijk is, dan kun je vanuit deze positie ook beter de papegaai afleiden, bijvoorbeeld door hem een voorwerp voor te houden. Op die manier ziet de vogel dat wij de zaak onder controle hebben, zal hij respect voor ons krijgen en zich zelf daardoor ook zekerder voelen



Dus: géén gaai op de schouder, dat maakt hem onzeker(der). Lekker op de hand of het opstaptouw!


???

is een artikel wat ik gevonden heb graag meningen?

Mars

Voor papegaaien geldt dit zeker. Voor de kleinere parkietjes vind ik het minder erg. in het begin is het mij ook wel eens geadviseerd om Jim niet op mijn schouder te laten zitten, omdat ze aardig dominant was. Maar een parkietje dat netjes opstapt en naar je luistert, kan wat mij betreft best op je schouder zitten. Dat parkietje heeft zijn plaats al in de hierarchie gevonden. En op het schouder is beter dan op het hoofd (wat ik naast opvoedkundige bezwaren vooral gevoelsmatig (in mijn haar) niet fijn vindt).

De meeste van ons zullen niet last hebben van loslopende honden of ander gevaar, omdat ze hun vogels niet mee naar buiten nemen. Mochten er wel mensen zijn die hun (gewiekte) vogel meenemen naar buiten (volgens mij zijn die er verder niet op dit forum): altijd op de hand of een opstaptouw, dan kun je zien wat je vogel van plan is en reageren op eventueel gevaar.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Theo_Hoorn

#2
 ;D

ikzelf ben t ook eens met je antwoord en ik heb dan valkparkieten en binnekort parkietjes ook
maar ik laat mijn valkparkieten ook gewoon op mijn schouder want ze komen niet hoger dan mijn ogen heb ik het gevoel dus dominant naar mij worden ze niet..

nog andere meningen?

Parkieten-Freak

Citaat van: Theo_Hoorn op juni 13, 2007, 15:35:48
;D
nog andere meningen?
Een verzoekje, mag dat ook?  :).
Als je artikelen overneemt van een andere website, vermeldt er dan meteen even de bron bij.............. ::)
Stichting Vrije Zeeuwse Papegaai




Theo_Hoorn

t kwam van de site..


dierz.nl van martin gausz

Caradow

Ik ben het met dit stuk eens, wanneer het inderdaad grotere kromsnavels betreft. Wanneer het om onze grasparkietjes gaat, vind ik het overdreven. Dat is net als het kortwieken. Ook denk ik dat er uitzonderingen zijn, afhankelijk van een stukje opvoeding(en karakter) van de betreffende kromsnavel en dan maakt het niet uit of het een grasparkietje is of een grijze roodstaart.

Moppers

Ik heb geen verstand van papegaaien. Maar toch neem ik dit artikel niet echt serieus, ongeacht of ze gelijk hebben of niet. Waarom? Om de schrijfstijl, en bijvoorbeeld het volgende:
CiteerOoit een valkenier met een roofvogel op de schouder gezien? Waarom zouden wij het dan wel met onze gaaien doen?
Tegenargumenten:
- Een papegaai is geen roofvogel, een valk wel. Je kan net zo goed zeggen dat je een kanarie niet op je schouder moet laten zitten omdat je dat met een roofvogel ook niet doet. Even onlogisch.
- Nee, nog nooit een valkenier met een roofvogel op zijn schouder gezien. Ik heb namelijk nog nooit een beschermende handschoen in schoudervorm gezien...

Theo_Hoorn

 ;)


ik geloof t wel , hang maar eens je parkiet met zijn kooitje hoog aan de muur..
kijk maar hoe zijn gedrag veranderd!!

ik heb zelf valkparkieten ik ga straks met parkietjes kweken

maar ik merkte t dus ook bij mijn valkparkiet hij vertoonde heel erg macho gedrag
en eenmaal op ooghoogte stopte t..

Sonja

Hoi Theo,

Ik ben het eigenlijk wel met de vorige schrijvers eens, dat het voor papegaaien wel opgaat, maar voor parkietjes niet zo van belang is.

Als ik kijk naar mijn 2 parkietjes, ze komen alletwee op mijn schouder zitten.
Pucky, het popje, kan aardig dominant zijn af en toe, maar dat zit hem denk ik meer in haar karaktertje. En popjes zijn gewoon soms net wat vinniger dan mannetjes.
Joepie is een goedzakje. Hij vindt echt alles goed, van Pucky, en ook ik kan alles met hem doen,  hij heeft in de 5 jaar dat ik hem nu heb, nog niet 1 keertje ook maar een poging gedaan tot bijten, of dominant gedrag. Terwijl hij eigenlijk altijd graag op mijn schouder en/of hoofd zit.

Ik geloof best dat dit wel voor papegaaien e.d. geldt, maar niet zo zeer met grasparkietjes.

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

 :D

eindelijk iemand die er wel in gelooft

en net wat je zegt ik heb dat ook met me valkparkieten
t vrouwtje wel wel eens piepen en zogenaamd pik bewegingen maken ja kan t niet uitleggen
t is niet boos , maar meer zo van hey wat doe je , laat me ofzo en t mannentje vind inderdaad alles goed op de schouder ik kan hem zo makkelijk aaien maar dan komt t popje hem een paar pikjes geven van hey , t is mijn baasje ofzo..

en ja ik merk wel verschil met op de schouder of niet , en op de schouder hebben ze wat meer vertrouwen in mij heb ik t gevoel eigenlijk en daar buiten ook wel!!

;D

Moppers

Citeerik geloof t wel , hang maar eens je parkiet met zijn kooitje hoog aan de muur..
kijk maar hoe zijn gedrag veranderd!!
Dat vind ik geen geldig argument. Als we jou in je eentje bovenin een boom zetten, en je alleen maar naar de bedrijvigheid beneden kunt kijken, verandert jouw gedrag toch ook? Dat hoeft niet per se iets te maken te hebben met hoogte, het kan ook puur en alleen door het afgesloten zijn van de gebeurtenissen komen. Zet ze bijvoorbeeld maar eens op een afgezonderde plek, dan gedragen ze zich ook anders dan wanneer ze midden op de koffietafel zouden staan.

Citeeren op de schouder hebben ze wat meer vertrouwen in mij
Dat is dan toch juist in tegenspraak met de inhoud van het artikel?


Meltjuh

Citaat van: Theo_Hoorn op juni 13, 2007, 14:39:18
Een papegaai die onzeker is, kan bijten. In dit geval zijn dan schouder, wang of oor van de eigenaar het dichtstbij en dus het doelwit. Iemand die zijn papegaai op de schouder laat plaatsnemen, loopt daarom de kans dat hijzelf of zijn huisgenoten door de onzekere papegaai gebeten worden.

Ik denk dat hier wel waarheid in zit.
Bij honden is het wel zo. Even een voorbeeld:
Wie kent ze niet...? De hondjes van oude dametjes ( en nu het een hype is met chihuahua's ook steeds meer mensen) die altijd opgetild worden en als iemand in de buurt komt hun tandjes laten zien? Dit gedrag is ook zo te verklaren. Door je hond op te tillen plaats je hem heel wat rangen hoger. Een hond kan hier niet goed mee omgaan. Als iemand naderd bots het enorm in zijn hoofd. Er word van hem verwacht dat hij zich dominant gedraagd omdat hij zo hoog geplaatst is maar hij raakt er juist onzeker door.
Je zal het zien aan zijn lichaamstaal: De oren naar achter en al zijn tandjes laten zien. Vaak gepaard met een staart tussen de benen. Een agresieve hond heeft zijn oren naar voor en laat alleen de voorkant van zijn tanden zien. Dit heet ambivalent gedrag... De hond weet niet hoe hij moet reageren: onderdanig of dominant? Deze honden zijn het gevaarlijks en onvoorspelbaar.

Theo_Hoorn

 ;D

ik weet zeker dat t gedrag veranderd ik merk te zelf meningen verschillen dus tsjah ieder zijn mening leuk deze discussie :d

ik hoop dat er meer reacties volgen!!

::)

nick

Mijn parkietje gaat juist altijd op mijn schouder slapen.
En als ik hem op mijn vinger heb kan ik hem gewoon kusjes geven.

gr nick

Mikey Mike

Mijn parkietjes zet ik soms op mijn schouders, en ze gaan er niet anders van doen.
Als ik 1  parkiet aan de ene kant doe en 1 aan de andere kant gaan ze juist naar elkaar toe en met elkaar spelen.
Dit kan dus duidelijk geen kwaad ;D