los vliegen

Gestart door sas1324, juni 10, 2007, 12:20:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sas1324

Eergisteren hebben we voor het eerst de deur voor parkietjes Jip en Coco open gezet en Jip maakte toen een klein rondje en ging op zijn kooi zitten en ook weer terug naar binnen. Gisteren hebben we dat weer gedaan en nu gingen ze er beiden uit. Uiteraard hadden we de gordijnen dichtgedaan maar het viel ons op dat ze toch nog overal (zachtjes) tegenaan vliegen: richting het raam, muren, plafond, richting de kast, en andere voorwerpen. Jip lijkt wat slimmer door deze de volgende keer te ontwijken maar ze kunnen moeilijk een landingspunt vinden.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat dit de eerste vliegpogingen zijn na ruim twee maanden in de kooi. Ze zijn namelijk nog steeds niet echt tam, erg op elkaar gericht en niet op je handen willen zitten.

Daar kwam bij dat ze gisteren moeilijk de kooi weer in wilden. Coco hebben we op een gegeven moment gepakt na een uur want hij zat bovenop zijn kooi te slapen. Jip vermaakte zich nog wel even, die is ook niet zo bang en ging de kamer verkennen (in de gordijnen en op de muur landen haha). Maar op een gegeven moment zag je hem echt naar zijn kooi zoeken. Uiteindelijk ging hij weer op zijn kooi zitten maar was hij niet zo slim om weer naar de deur te gaan. Ook dus uiteindelijk moeten pakken want we wilden zelf ook naar bed haha.
Hoe kunnen we dit nu beter doen, want ik lees op de site dat als ze niet terug gaan dat je dan de kooi voor hen moet houden, maarja ze zaten er al op dus dat gaat niet.

au

Hoi baasje van Jip en Coco,

Leuk dat ze hun eerste rondjes hebben gevlogen!!! Denk dat het vrij normaal is dat ze in het begin overal zacht tegenaan vliegen. Quib deed dat ook, nu weet hij waar de muren en het plafond zijn, dus gaat alles goed.

Mijn eerste tip is om ze er alleen uit te laten als je zelf genoeg tijd hebt. Het duurde hier ook heel lang voordat Quib de eerste keer weer de kooi gevonden had, of voordat hij terug wilde gaan (duurde wel 2 tot 3 uurtjes).
Quib en Bungel zijn ook niet handtam, in ieder geval ze komen niet op mijn vinger zitten als ik dat wil :P  Bij bungel helpt het om hem te proberen op mijn vinger te laten zitten, dan vliegt hij namelijk op en met goed geluk naar zijn kooitje. Bij Quib helpt dit ook. De eerste keer van Quib ben ik ook met kooi en al erachter aan gegaan, maar nu hebben we een grotere kooi en is het toch teveel gedoe. En inderdaad als ze er op zitten, is dat een btje lastig.
Je kunt ze ook nog proberen te lokken met een beetje trosgierst in de kooi of iets anders lekkers.

Hoop dat je iets hebt aan de tips! Succes met je vriendjes!

Groetjes,
au

roha

Hoi,

Misschien kun je een landingsplek maken bij de ingang van de kooi aan de buitenkant, door bijv. een stok daar te plaatsen.
Ja en daar dan wat lekkers is een optie.
Het is natuurlijk altijd even wennen en zoeken waar de in en uitgang nou precies is voor ze, maar uiteindelijk vinden ze die wel!

els

hallo

Toen onze parkiet voor het eerst los ging vliegen vloog hij ook overal tegen aan .
Na een paar keer deed hij dit nog steeds en op eens ging het beter .
Sjakie wilde ook niet zijn kooi in , hij ging erwel in door zijn kooi voor hem te houden ,en om hem te lokken met een stukje trosgierst dan bleef hij op mijn hand zitten .
Wat we nu hebben gedaan is zijn kooi iets hoger gezet zodat hij hem in zijn vlucht kan vinden en nu gaat hij zelf zijn kooi weer in .(knap he) .

groetjes els .

ps weet iemand hoe ik een foto naast mijn verhaaltje krijg ,zoals bij alle topics .

Safrena

Citaat van: els op juni 10, 2007, 19:59:16

ps weet iemand hoe ik een foto naast mijn verhaaltje krijg ,zoals bij alle topics .

Hey Els

Even off topic

Je kan een foto bij je vraag toevoegen, door onder je bericht op extra optie te klikken en dan bij bijlage

Let wel dat er alleen foto's ter verduidelijking van een vraag mogen geplaats worden
Wil je je parkietje laten zien kan dat in ons foto album

Vele groetjes

Trippy

Citaat van: Safrena op juni 10, 2007, 21:06:07
Hey Els

Even off topic

Je kan een foto bij je vraag toevoegen, door onder je bericht op extra optie te klikken en dan bij bijlage

Let wel dat er alleen foto's ter verduidelijking van een vraag mogen geplaats worden
Wil je je parkietje laten zien kan dat in ons foto album

Vele groetjes


@Safrena, Volgens mij bedoeld ze haar Avatar ;)
Maar zo te zien is dat al gelukt

@Els, De kooi wat hoger zetten is inderdaad handig, maar met veel geduld zal je parkietje ook een lager staande kooi vinden. Als je het dus lastig vindt zoals de kooi staat, kan je hem gerust weer op z'n eigen plek zetten

Groetjes,Ursula

sas1324

Dank voor de tips. Voor vandaag laten we het even, maar we gaan het zeker nog proberen :)

corrina

Ik heb een "balkon" gemaakt voor ze.(wat nu onder het douche bakje staat)Zo kunnen ze heel gemakkelijk de kooi in.Gewoon een plankje met stok eronder en paar knijpers.Ze zitten er ook gewoon vaak zomaar even op.

[verwijderd door de beheerder]

els

hallo

het is inderdaad gelukt met de foto (avatar ).
kwam er in een keer achter .
bedankt voor het reageren .

de kooi staat nu op een goede plek .
enkel sjakie wil niet in zijn speelboom ,is het een goed idee als ik hem er elke keer inzet ?

groetjes els

Sonja

Hoi Els,

Fijn dat het gelukt is met je avatar. ;)

Je kunt het proberen om Sjakie in zijn speelboom te zetten, maar als hij het echt niet wil, kun je hem beter niet dwingen.

Het komt vanzelf goed, hij moet er even aan wennen, en kijkt de kat nu nog uit de (parkieten)boom. :D
Je kunt er een vertrouwd speeltje van hem in hangen, of iets lekkers, bv. trosgierst.
En verder wat geduld hebben, je zult merken dat Sjakie op een gegeven moment zijn nieuwsgierigheid niet meer kan bedwingen en een kijkje gaat nemen. ;)

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

 ;D

Ik heb een goeie tam maak tip

pak een stok zo lang mogelijk niet meters maar gewoon ongeveer een meter
en laat de vogels eruit ( waarom eruit en niet in de kooi, ik vind dat de kooi de plek is waar de vogel zich moet kunnen terug trekken en met rust gelaten moet worden ) en schuif de stok onder t buikje van de vogel zodat de vogel opstapt , die probeer je als de vogel op zijn kooitje zit.. , je merkt dat de vogel niet zo angstig is , omdat jij niet dichtbij komt , vervolgens maak je de stok steeds wat korter of je trekt uhm heel langzaam naar je toe , wat je ook doet as de vogel weg fladdert of angstig is  , JAAG UHM NIET OP want zo'n klein beestje heeft een heel goed geheugen en je zal al t vertrouwen weer van t begin af aan moeten winnen.. , vanzelf snapt je vogeltje t opstappen en door de stok steeds korter te maken kan je vanzelf je vinger gebruiken, probeer eerst de vogel as de stok lang is op je schouder of waar ook bij je te zetten. ,
blijf rustig tegen de vogel praten en blijf praten , fluiten helpt ook

met veel geduld zal je zien hoe tam de vogel word.. , succes