Dominant gedrag na 2de parkiet?

Gestart door Corina, juni 10, 2007, 10:12:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corina

Sinds gisteren hebben we er een tweede parkiet bij, onze eerste parkiet hebben we nu al een aantal maanden en is al redelijk tam.
Aangezien de kooi kapot was gegaan hebben we meteen een nieuwe grotere kooi gekocht en de twee parkieten dus (helaas) meteen bij elkaar moeten zetten (de nieuwe parkiet is enkele weken oud).
Gisteren ging het allemaal prima, eerst elkaar ontwijken en daarna voorzichtig naar elkaar toe en vannacht hebben ze naast elkaar op de stop geslapen.

Onze eerste parkiet krijst/schreeuwt nu opeens heel veel (iets wat hij zelden deed) en springt dan druk rond, waarna hij uiteindelijk wel steeds naast zijn nieuwe metgezel gaat zitten en nog even doorschreeuwt. Ook roept hij de hele tijd, de nieuwe parkiet roept af en toe al wel maar daar blijft het verder bij, hij reageert (nog) niet op het schreeuwen.

Tot nu toe is er nog niet naar elkaar gepikt, alleen even toen ik ze trosgierst uit de hand voerde en onze oudste parkiet even een paar keer pikte naar de nieuwe. Deze ging netjes even naar achter maar begon daarna toch ook lekker uit mijn hand te eten.

Kortom, we nemen aan dit het dominant gedrag is van onze oudste parkiet en we willen graag weten wat we hiermee moeten doen.
Tot nu toe hebben we ons nergens mee bemoeid en stoppen we maar even onze vingers in de oren (wat een gekrijs), maar tips zijn zeer welkom.

Onze nieuwe parkiet heeft zelf nog niet gegeten (wel uit de hand), moeten we ons hier druk over maken?



Scotty - Keecko

Hoi Corrina,

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! :)

Hoe oud is jullie nieuwe parkietje? Weet je dat ook, want dat is erg belangrijk om te weten.

Dat jullie nieuwe parkietje wat stiller is kan komen omdat hij jong is, maar ook omdat hij net in een nieuw huisje is komen wonen.

Het gekrijs kan zeker komen door dominant gedrag. Omdat ze nu met zijn tweëen in 1 kooi zitten, wordt er uitgemaakt wie de baas is. Ik weet niet wat de geslachten van je parkietjes zijn, maar meestal is een popje het dominantste.

Groetjes, Ilse

Corina

Het nieuwe parkietje is enkele weken oud en het is zeer waarschijnlijk een vrouwtje, haar neusje is licht aan het verkleuren, en ze heeft witte kringetjes om haar neusgaatjes (hopelijk begrijp je zo wat ik bedoel).

Scotty - Keecko

Hoi Corrina,

Je schrijft enkele weken... Maar hoeveel weken is dat? Daar kan nogal verschil in zitten.

Waar heb je het parkietje weg? Bij een kweker of uit de dierenwinkel. Weet je zeker dat ze zelfstandig genoeg is om weg te mogen bij de ouders?

Je parkietje is zo te horen een vrouwtje ja :)

Groetjes, Ilse

Corina

Ze wisten niet haar exacte leeftijd en ze komt bij de dierenwinkel vandaan, ze konden me alleen vertellen dat ze nog jong was en dat is inderdaad te zien aan haar neusje. Sinds vanmiddag eet ze ook gewoon voer uit het bakje, trosgierst eet ze ook al uit mijn hand en grit heeft ze ook al geprobeerd. Ik heb goede ervaringen met de dierenwinkel, de vogels zien er goed verzorgd uit en het is er schoon en ruim.

Ze zitten nu rustig naast elkaar op een stok, maar af en toe vliegen en schreeuwen/roepen ze tot onze oren dicht zitten. Dan wordt er veel kabaal gemaakt en veel gevlogen en heen en weer gerend maar dat zijn periodes. Onze "oude" parkiet laat zich zelfs al wegduwen bij het voerbakje, dus het is een echte dame!

Tot nu toe is er niet gepikt naar elkaar, dus hopelijk gaat dit ook niet gebeuren. Ze zoeken elkaar ook wel steeds weer op, dus ik heb goede hoop. Alleen dat krijsen is even wennen, dat deed Snoopy nooit maar het zal ongetwijfeld dominant gedrag zijn, hij wil vast laten weten dat hij de oudste is!

Als je nog tips hebt om ze aan elkaar te laten wennen, ik hou me aanbevolen!
Ik heb al heel veel gelezen in boeken en op dit forum, dus de vogels zijn voor ons ook een bewuste keuze (dat je niet denkt dat we er zo maar aan begonnen zijn)