groene diaree

Gestart door liesanne, augustus 08, 2007, 12:29:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

liesanne

Ons parkietje heeft een nieuwe kooi gekregen en daar zaten diepe voerbakjes in. Ze is ondiepe bakjes gewend , maar ik dacht dat ze ook wel uit die andere zou eten.
Vanochtend merkte ik ineens dat ze groene poep had. Haar hele verenpak zat onder. Ik heb toen haar oude etensbakje in het hok gedaan en ze ging als een bezetene zitten eten. Ik heb net de DA gebeld, maar ze zei dat het waarschijnlijk kwam omdat ze te weinig had gegeten. Ik heb nu ook trosgierst in haar kooi gehangen en dat vind ze ook heerlijk.
Ze eet en drinkt dus normaal. (nu even veel, omdat ze waarschijnlijk gisteren niks heeft gehad.) Ze komt ook gewoon de kooi uit en is vrolijk.
Volgens de dierenarts moet de groene poep morgen wel over zijn. Zo niet, dan kan ik weer bellen.
Heeft iemand nog tips? Ook hoe ik die veren weer schoon krijg als het voorbij is. Ze is echt erg vies.
Merk wel dat we al enorm aan haar gehecht zijn, want ik kreeg meteen de kriebels.

groetjes Daphne, moeder van Parka.

Parkieten-Freak

De veren kun je inderdaad het beste even voorzichtig schoonmaken met een wattenschijfje en wat lauw water.
(Geen zeep of shampoo gebruiken.)

Ik zou trouwens de ondiepe voerbakjes blijven gebruiken. Diepe voerbakjes zijn gewoon onhandig voor de vogel.
Beterschap met Parka! ;)


liesanne

Bedankt voor je reaktie.
Ik blijf zeker de ondiepe bakjes gebruiken, de andere heb ik al weggehaald!!!
Volgens mij gaat het alweer wat beter. Het is nog wel groen, maar wat vaster.
Ik zal vanavond proberen haar schoon te maken. Ze probeert zichzelf al schoon te poetsen.
Ik heb haar badje opgehangen met wat lauw water, maar daar gaat ze niet in.

Groetjes Daphne.

Parkieten-Freak

Ik zou haar toch meteen een beetje schoonmaken Daphne.
Door te poetsen (met haar snavel) krijgt ze namelijk weer ontlasting binnen.


liesanne


liesanne

Heb het geprobeerd. Ze vind het watje helemaal niks. Ik had haar vast, maar ze wurmde zich uit mijn hand. Heb een beetje kunnen vegen. Ik heb haar wel in lauwwarmwater gezet. Haar billen zijn nat. Haar pootjes zijn schoon. Ze gaat nu zelf ook telkens poetsen..
Ik ben gestopt, omdat ze er helemaal opgewonden van werd. Ze werd erg boos.
Het groen van haar veren krijg ik niet weg, want dat is erin getrokken.
Ze heeft wel lekker gespeeld met haar balletje.

groetjes Daphne.

Parkieten-Freak

Zo is het prima Daphne en de groene kleur verdwijnt vanzelf.
Het gaat er maar om dat de grootste rommel van haar lijfje af is. De rest doet de natuur wel.


liesanne

Het gaat goed met haar, want haar poepjes zijn alweer hard. Nog wel wat groen, maar dat zal ook wel weggaan.
Bedankt voor de tips.

groetjes daphne.

Parkieten-Freak

Fijn dat het goed gaat!
Mochten er nog vragen zijn, dan horen we het wel. ;)
Succes!


liesanne

 ;D
Vanochtend zat Parka alweer te fluiten in haar kooitje.
Haar poepjes zijn weer normaal en haar veertjes zijn weer redelijk schoon.
Bedankt voor alle tips en steun.
Gelukkig was het toch alleen maar de nieuwe bakjes en het niet eten.
Ik zou iedereen toch willen waarschuwen voor verandering van bakjes.
Ik ging ervan uit dat ze wel ging eten als ze honger had. Dat is dus een foute inschatting geweest.
Ze had zichzelf doodgehongerd denk ik, terwijl er toch eten in haar bakje zat.
Die diepe bakjes zijn inderdaad niks. Waarschuwing dus voor iedereen!
Ik heb de ondiepe bakjes weer hangen en daar eet en drinkt ze uit.
De diepe bakjes heb ik maar weg gehaald.

Groetjes van daphne :D

DarkWolf

Diepe bakjes zijn niet perse niks :) Falkor heeft een kooi met diepe bakjes (die je langs de buitenkant moet bevestigen) en eet daar al uit sinds hij hier woont :) Ik geef wel toe dat ik ze voor kleine vogels best gevaarlijk vind, met die opstapjes enzo.

Parkieten-Freak

Diepe bakjes zijn ondingen. Jonge of wat kleinere vogels kunnen nauwelijks bij het voedsel, tenzij je de bak helemaal vult zoals je ziet op de foto hieronder.
Op zich is dat helemaal fout want de vogel krijgt zo de kans om te snacken: hij vist de lekkerste zaadjes eruit, de minder lekkere laat hij liggen.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat er vogels gestorven zijn doordat ze klem kwamen te zitten in onderstaande Ferplast bakjes. Gauw weghalen dus!





liesanne

Parka had gewoon simpele bakjes die je aan de tralies hangt. Er zat geen eens een zitstokje bij.
Nu heeft ze bakjes met een doorzichtig reservoir en een klein plat bakje dat je door de tralies doet.
In haar oude kooi zat daar een uitsparing voor, maar ik prop ze nu dus tussen de tralies en dat werkt.
De bakjes die bij de nieuwe kooi zaten waren erg diep en ondoorzichtig.

Daphne.