Joey En Ian

Gestart door joey, juli 18, 2005, 12:25:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joey

hallo
een vraag,joey en Ian vechten veel vooral Ian is erg kibbig
Joey mag niets meer.Niet eten en drinken en spelen met zijn eigen speeltjes ik had joey al veel eerder als Ian en ik vind het echt zielig voor joey omdat die zo lief is.Wat moet ik nu doen.

Sonja

Hoi Joey,

Eerst nog een paar vraagjes aan jou:
Hoe lang heb je je parkietjes?
Zijn het mannetjes, of popjes?
Hebben ze een grote kooi?
Ik denk dat ze nog wat aan elkaar moeten wennen.
Het lijkt me goed, om er in ieder geval voor te zorgen, dat je alles dubbel hebt: voer- en drinkbakjes, en bv. (als ze beiden graag op een schommeltje zitten) 2 schommeltjes, voldoende speeltjes voor beiden.
Zo zal er vast wat minder gekibbel zijn.
Je hoeft niet meteen in te grijpen, als er wat onenigheid is, maar als ze echt vechten, en de een verwondt de ander, dan moet je ze wel (tijdelijk) uit elkaar halen.

Sterkte, en laat je nog horen, hoe het verder gaat?

Groetjes, Sonja.

joey

het zijn 2 mannetjes
joey heb ik 9 maanden
en Ian 8 weken
de kooi is groot
en ik heb voor bijde genoeg speeltjes
Ik hoop dat het over gaat

Sonja

Hoi Joey,

Twee mannetjes kunnen eigenlijk altijd wel goed met elkaar overweg, maar ze moeten toch wel even aan elkaar wennen. Je zou eens kunnen proberen om de inrichting van de kooi te veranderen.
Zo worden ze allebei een beetje "in verwarring" gebracht, en zijn dan meer bezig met de kooi, dan met ruzie maken. Vaak zie je dan juist, dat ze elkaar meer op gaan zoeken. De kooi is immers 'vreemd', en elkaar kennen ze al. Je drijft ze zo als het ware min of meer naar elkaar toe.
Het proberen waard! ;)

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

joey

#4
het heeft niet veel geholpen die 2 gaan gewoon door als voorheen.
Ik wacht nog even af en dan haal ik ze maar uitmekaar voor een paar weken
ik had joey net handtam,maar krijg nu niet veel kans meer om de aandacht aan hem te besteden.want als ik dat doe dan komt ian hem pikken met de snavel heel vevelend allemaal.ik dacht als ik joey handtam heb dan kan ik dan met Ian beginnen maar dat word nog een hele klus :glare: hoop dat het nog gaat lukken allemaal, niet dat ik al die maanden voor niets iedere dag een half uur voor de kooi heb gezeten :)

het helpt ook niet na een paar uur
je moet er best wel heel veel geduld
voor hebben
gr safrena

joey

Citeerhet heeft niet veel geholpen die 2 gaan gewoon door als voorheen.
Ik wacht nog even af en dan haal ik ze maar uitmekaar voor een paar weken
ik had joey net handtam,maar krijg nu niet veel kans meer om de aandacht aan hem te besteden.want als ik dat doe dan komt ian hem pikken met de snavel heel vevelend allemaal.ik dacht als ik joey handtam heb dan kan ik dan met Ian beginnen maar dat word nog een hele klus :glare: hoop dat het nog gaat lukken allemaal, niet dat ik al die maanden voor niets iedere dag een half uur voor de kooi heb gezeten :)

het helpt ook niet na een paar uur
je moet er best wel heel veel geduld
voor hebben
gr safrena

[snapback]7732[/snapback]
ik heb ze al uitmekaar gehaald is dat fout!!! <_<  :blush:  :blink:

Sonja

#6
Hoi Joey,

Nee, als het na een paar uur al zou helpen, zou dat wel heeeeel erg snel zijn. Zo werkt het niet.
Je moet het wel een tijdje zo laten, en je parkietjes de kans geven om te wennen aan de nieuwe situatie.  ;)
Ik zou het nog een keertje proberen, en het dan wel langer volhouden.
Verander de inrichting van de kooi zoveel mogelijk, verplaats de zitstokken, verhang de speeltjes, voer- en drinkbakjes (als dat mogelijk is), kortom, als het er maar anders uitziet.
Maar heb vooral GEDULD.


Succes.

Groetjes, Sonja.

joey

ik heb alles weer heel anders gehangen,de voerbakjes gaat helaas niet want ik heb maar 1 voor voer en 1 voor water.
Ian was helemaal niet blij dat ik hem eruit had gehaald Joey wel :D
Ik vond het zo zielig dat ik hem na een half uurtje maar weer terug heb gezet.
ik wil alleen maar het beste voor die 2 ik probeer zoveel mogelijk te leren over de parkiet.vind het erg leuk.leer steeds meer :blush:

Sonja

Hoi Joey,

Het lijkt me wel het beste, als je het nu dan even laat, zoals het is.
Al teveel heen en weer gesjouw is ook weer niet zo goed, als je graag tamme parkietjes wilt.
Kijk het een poosje aan op deze manier, geef het eventjes wat tijd.  ;)

Succes.

Groetjes, Sonja.

joey

hallo
Ik wilde even laten weten dat het goed gaat met Joey en Ian.
ieder heeft zijn plekje gevonden en ze hebben geen ruzie meer gemaakt  :D
ben echt blij daar om




                           BEDANKT VOOR DE GOEDE TIP :D  :D  :D  :D  :thumbsupsmiley:

Sonja

Hoi Joey,

Hartstikke fijn, dat het nu goed gaat tussen Joey en Ian. :)

Veel plezier met je gevleugelde vriendjes!

Groetjes, Sonja.

Jojo

Hoi,
ik heb hetzelfde een paar maanden geleden gehad met Nino en Paco.
Paco kwam er als laatste bij, maar wilde wel gelijk het baasje zijn in de kooi.
Ze hebben nooit echt met elkaar gevochten, maar ze pikten elkaar wel erg graag aan de snavel. Je hoorde ze telkens tegen elkaar tikken!
We zijn nu een paar maanden verder en het gaat goed.Ik denk niet dat ze elkaars beste vriendjes zullen worden ( of misschien komt dat toch nog een keertje?!?!) en ze zitten ook niet gezellig met elkaar te kroelen, zoals je parkietjes wel us ziet doen. Maar ze verdragen elkaar goed en ik denk dat ze het best gezellig hebben saampjes.
Wat ik alleen een beetje zielig vind is dat Paco de schommel heeft ingepikt.
Nino hoeft er maar naar te kijken of er wordt al driftig gepiept!
Nino is dan echt een sulletje hoor, die laat zich ook gewoon wegsturen. :blink:
Ik dan maar roepen dat hij de baas is, maar dat helpt niet. Ha ha ha!!! ;)

Sonja

Hoi Jojo,

Misschien een tweede schommeltje erbij?

Toch wel makkelijk, om alles 'dubbel' te hebben, zo is er minder 'strijd' tussen de twee vogeltjes. ;)

Groetjes, Sonja.

Jojo

Bedankt voor de tip, Sonja!
Maar een 2e schommeltje is niet mogelijk in de kooi.

Sonja

#14
Hoi Jojo,

Je kunt ook nog eens proberen om de inrichting van de kooi helemaal te veranderen.
Dan is die voor beide parkietjes 'vreemd', en zullen ze eerder naar elkaar toe trekken.  ;)

Groetjes, Sonja.


:blush: dom,dom,dom......dit had ik al (een paar berichtjes hierboven) geschreven......Sorry!

Jojo

Ik heb een ronde kooi, dus ik kan niet goed bedenken hoe ik de inrichting zou kunnen veranderen.
De schommel kan maar op 1 plaats hangen.
Wat ik pas wel gedaan heb ( en op het forum gemeld heb) is andere, zgn. Flex- stokken in de kooi gedaan.
Dat was inderdaad voor beide wennen, maar ze trokken niet echt naar elkaar toe.

Anita & Marisa

Hoi Jojo,

Misschien zou je eens op een rommelmarkt of iets dergelijks kunnen kijken voor een andere (grotere) tweedehands kooi.
Op deze manier kun je er wel twee schommeltjes e.d. in hangen.
Ook vinden parkieten een rechthoekige kooi vaak prettiger.
Het is voor je parkieten prettig als ze de ruimte hebben en ook lekker zichzelf kunnen zijn, zonder strijd.

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Jojo

Bedankt voor  je tips, maar het is niet zo dat ze iedere minuut van de dag een strijd voeren hoor!
Zo heel af en toe, en Nino heeft zich erbij neergelegd dat hij de schommel kwijt is.
Volgens mij heeft hij daar vrede mee.
Af en toe kunnen ze lekker bekvechten, maar dat is meestal na een paar minuten weer voorbij.

thexfile

#18
Jojo

Tip om een 2e schommel op te hangen !

Plaats een zitstok onder de 1e schommel zodat die nog wel heen en weer kan...
hang  aan die zitstok de 2e schommel...

kwa hoogte kan dat in de meeste kooien , dan moeten ze allen nog maar uitvechten wie er boven en wie er onder wild....

als ze 1 maal gekozen hebben zou ik ook duidelijk maken aan de andere vogel dat hij niet op die mag....

Wij hebben nl een soortgelijk probleem in de zin van dat Kiwie de (de linkse op de foto) de schommel in pikte toe ze in de nieuwe kooi kwamen en omdat Blauwtje ( de rechtse op de foto) tog niet schommelt....
Maar nu we sinds 3 weken hebben we Sandy (de middelste op de foto).
Die dacht vervolgens "leuke schommel kan ik ook op".
Zelfs zo erg dat ze met zijn 2e op de schommel zaten....

Nu hadden we van zo een houte parkieten speeltuin nog een ander schommel meer een soort trapeze.... Die hebben we er in gehangen en hem die aangeprezen....

Sinds dien gaat het goed , allen is Sandy nu een verfend trapeze vlieger.
Het is nu niet raar meer om de schommel soms onder 45 graden te zien vliegen , en het gaat net zo snal als een kind op een schommel....
Ze pompt greetig op en neer.... echt lagge gezicht...

Af en toe wil Sandy nogwel eens op de schommel van Kiwie zitten , maar als je haar dan benaderd en zecht dat ze er af moet realizeerd ze zich haar fout.
Gebeurt ook allen omdat soms Kiwie wel eens haar schommel wil proberen , of omdat ze te lui is om om te klimmen....

We hebben ze wel op gelijke hoogte gehangen (dat kan bij ons wel , we hebben een grote pagoda kooi) want anders was er weer ruzie over de hoogte , gezien ze allebij zo hoog mogenlijk willen zitten.....

Zou zeggen probeer dat eens , of koop een grote rechthoekige kooi...
zelf geeven wij de voorkeur aan zo een pagoda , is best wel een duur ding , maar we hebben er ook 1 met een plat dak gehad en daar zagen we meestal zeg maar "spiderman" tafrelen van parkieten die op hun kop over het plafond lopen...

groetjes felix

darth vader

hoi allemaal

dan heb ik nog een vraagje voor obi heb ik zon rechthoekige niet zoneen met zon chinees dak maar een rechte niet super groot kooi gekocht  
kunnen daar ook 2 vogels in

groetjes :D darth

Jojo

Hey Felix,

Bedankt hoor, voor je tips.
Ik ga toch eens kijken of het inderdaad mogelijk is om een schommeltje op te hangen onder de schommel die er al hangt.
Wat me daarvan wel een beetje een nadeel lijkt, is dat de vogel die boven zit de onderste schommel/ vogel onder kan poepen.
Ik heb een tijdje van die flex-stokken in de kooi gehad en daarvan liepen er een paar boven elkaar en dan wordt de boel toch vuiler.
Ik heb nu gewoon weer 2 stokken in de kooi en die poepen ze nooit onder!

Heb je misschien een foto van jouw schommelconstructie?
Ben reuze benieuwd hoor!