hoort dit bij de rui?????

Gestart door -joepiie-, juni 04, 2007, 17:43:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

-joepiie-

hallo parkietenfreaks!!

ik heb een parkietje: joepie en hij is morgen (dinsdag 5 juni) precies 12 weken oud!
nou heeft mijn parkietje veel last van iets waterige poep!(niet helemaal waterig dus) maar ik denk dat het door de rui komt (kan dat???)
hij heeft nanelijk in ze kooi veel donsveertjes liggen! hij krijgt nog geen groente of fruit dus dara kan het niet door komen...
zou het door de rui kunnen komen of issie ziek??

verder heb ik nog iets waar ik me een beetje zorgen over maak:
elke dag geef ik hem schoon voer in het begin was het het helemaal op maar nu ineens lijkt wel oftie ineens minder gaat eten!!!
kan dat ook door de rui komen?? (ik geef hem nog steeds de zelfde hoeveelheid voer!!)

groetjes stephanie

Safrena

Hey stephanie

hoelang heb je je parkietje al???

Waterige poepjes komen zeker niet door de rui hoor

Waterige poepjes kunnen komen door stress of als je parkietje veel groentjes of fruit gegeten hebben (wat bij jou niet is) of door veel drinken of een badje te nemen

Als je bovenstaande allemaal uitsluit kun je beter even langs een vogelarts gaan, want diaree wijst ook op ziekte.
Minder gaan eten, komt ook niet door de rui, vaak eten ze dan net iets meer.

Minder eten, diaree is echt niet zo goed. Persoonlijk zou ik met je parkietje even langs een dierenarst met kennis van vogeltjes gaan of een vogelarts

Vele groetjes

-joepiie-

okee bedankt!! ;D

ik heb mijn parkietje vandaag (dinsdag 5 juni) precies 12 weken!
hij eet geen groente maar hij eet wel veel van zijn grit... maar daar kan het neem ik aan niet van komen..
verder is hij super vrolijk en had hij vandaag wel weer meeer voer op dus missgien ben ik wel veel te oplettend!! en zoiu het missgien ook kunnen komne dattie de ene dag er langer uit is dan de andere dag???

nou dag!! groetjes stephanie en joepie

Mars

Even off-topic: als hij te veel grit eet, kun je beter wat grit strooien over de bodem van de kooi. Dan zoekt hij het vanzelf wel op. Te veel grit is niet goed.

Daarnaast, meestal zal een parkietje geen dunne ontlasting hebben tijdens de rui. Ze kunnen er wel wat trager van worden (meer slapen) en een beetje nukkig. Echter een enkele keer komt het wel voor dat een parkietje een hele slechte ruier is. Mijn Jim is zo'n slechte ruier en elke rui denk ik weer dat ze wel eens behoorlijk ziek kan zijn. En dat moet je wel serieus nemen, want wat als ze wel echt ziek is?

Zeker een eerste keer zou ik bij twijfel gewoon even naar de dierenarts toe gaan. Die kan even de ontlasting controleren, kijken of je parkietje niet echt ziek is en eventueel als het wel heel gek gaat iets voorschrijven waardoor de rui wat gemakkelijker gaat.

Maar de eerste adviezen zullen meestal zijn, kijk goed naar de voeding van je vogel: geef een goed zaadmengsel (extra vital, en in de voorgeschreven hoeveelheid) of pellets. Aangevuld met groente en fruit. En het zaadmengsel aangevuld met eivoer (om de dag).

Nogmaals, trek niet zelf de conclusie dat het de rui is: laat het wel even nakijken. De klachten van een ernstige rui, kunnen verdacht veel op ziekte lijken, maar de kans is groter dat je te maken hebt met een ziek parkietje, dan met een parkietje dat een hele moeizame ruier is.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

-joepiie-

hoi mars!

bedankt voor je reactie en je tips! ;D.. ik zal grit over de bodem gaan strooien!!!

enne.. ik denk zelf eigenlijk dat joepie niet ziek is want hij heeft ontzettend veel energie!
hij kwetterd en speelt heel veel!!
als je bij zijn kooi komt staan komtie gelijk naar je toe en wil je kusjes geven enzoo! :-*
ik geloof dat ze bij ons geen extra vital verkopen!
ik gebruik zaad van het merk: faunaland.. met een beetje vruchtvoer er doorheen (dat is voer met rozijntjes en zo erin!!)
ik denk dat het wel bij elkaar wel op extra vital uitkomt!
en af en toen krijgt hij een stukje gierst!
fruit of groente eet hij nog niet echt!
verder kan ook missgien ook nog vitamine c in zijn water doen!?? goed idee??!
enne ik zal hem ook wel eivoer gaan geven! maar als je zou zien hoe vrolijk die is en hoe speels die is...

groetjes stephanie

Mars

Je moet niet kijken naar het effect van voeding op dit moment maar op de lange duur: dierenartsen spreken van zaadvergiftiging, te eenzijdig voeding.

Met het vruchtvoer moet je erg oppassen, vaak is het meer honing (suiker) dan echt vruchten.

Ik kan je echt aanraden het fruit en groente geven dagelijks te blijven doen, dan wordt je parkietje vanzelf nieuwsgierig. Voor tips moet je gewoon zoekfunctie gebruiken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

-joepiie-

hoi marcia..

ik zal hem meer groente en fruit gaan geven!
enne.. ik dnek zelf dat het door het grit komt!
hij eet daar super veel van!!!! zou dat kunnen????

groetjes stephanie

Safrena

Hey stephanie

Als je parkietje teveel grit eet, mag je deze niet laten staan.
Dan mag je maar een drie keer per week een beetje grit geven in een bakje

Ben je zeker dat je parkietje zoveel opeet, of zit je parkietje te spelen met de de grit

Diaree komt echt niet door de rui of door grit te eten.
Diaree komt zoals ik je al  eerder heb gezegd door stress of ziekte

Omdat je parkietje toch al een paar dagen diaree geeft kun je beter zo snel mogelijk even je parkietje laten onderzoeken door een vogelarts of dierenarts met kennis van vogeltjes

op onderstaande link kun je ook meer lezen over de uitwerpselen

http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Vele groetjes

-joepiie-

heee!!

bedankt voor je reactie..
ik haal hem er vanavond weer uit dus ik zal er eventjes op letten of hij het nog steeds heeft!!!
maar me ouders willen geloof ik niet zo graag naar de  dierenarts :(
waarom weet ik niet!!!!!!!!
maar als hij veel grit eet kan dat toch nooiit goed zijn?
dan gaat zijn spijsvertering alleen maar sneller toch??? maar we zullen het wle zien!!

ik ga kijken of hij het vanavond nog heeft(ik heb hem er nog niet uitgehaald dat gata nu niet met zulk mooi weer haha :P) en anders ga ik proberen mijn ouders over te halen voor de dierenarts!

doegg!! groetjes stephanie


-joepiie-

hee!!

joepie heeft geen last avn diaree meer!
ik heb geen idee hoe het komt!!!
echt vaag allemaal!
misschien had hij een kort griepje of zo!
maar iedergeval ben ik superblij ;D ;D
ik kwam er achter toen hij dr uit dat hij de hele tijd gewoon heel normale poepjes had duss!
dit topic kan dus gesloten worden :P
heel erg bedankt voor jullie reacties! :D

groetjes stephanie