jongen helpen met uitvliegen?:S

Gestart door pietje parkietje, juni 04, 2007, 11:12:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

hallo,
ik sprak laatst een collega grasparkietfokker en die vertelde mij dat hij wanneer de jongen langer dan 1 week te lang in het blokje zitten en niet uitvliegen (dus bijvoorbeeld 1 juni gepland uit te vliegen en 9 juni nog niet uitgevlogen zijn) dat hij ze dan uit het blok haalde en gewoon ergens in de voliere zette met de gedachte van "zo ga jij maar eens fijn vliegen!'  ik vindt dit zelf een beetje vreemd iets maar mijn parkietjes zouden ook moeten uitvliegen voor het weekend maar dat doen ze ook nog steeds niet....zijn er meer mensen die dit doen en is het wel of niet goed om dit te doen? alvast bedankt voor de reactie.

Kleintjes

Hoihoi,

mij lijkt 't beter om de natuur gewoon de tijd te geven. Ze zullen uiteindelijk toch uitvliegen. De tijden die staan voor uitkomen, uitvleigen en dergelijke, zijn slechts enkel gidslijnen en gemiddelden. Ze zullen heus niet allemaal stipt op tijd hun ding doen.

Geef ze gewoon de tijd en laat de natuur haar werk doen. Om jonge parkietjes gewoon ergens in de voliere te zetten in de hoop dat ze gaan vliegen kan verkeerd werken, omdat ze de veiligheid missen kunnen ze enorm gestressed raken. Ook kunnen ze door andere parkieten worden lastiggevallen omdat ze elkaar nog niet echt kennen.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Meltjuh

Hey,

Ik denk ook dat je ze het best hun gang kan laten gaan. Het kost ze best moeite om bij het gat te komen ( vooral als je zo'n rechtopstaand blok heb) en als ze bij het gat komen is dat dus een teken dat ze daar sterk genoeg voor zijn.
In het wild is dat ook hun bescherming. Ze komen dan pas het blok uit als ze genoeg kracht hebben om bij het gat te komen.

Mijn jongste jong deed er ook langer over dan de anderen. Deze heb ik wel uit het blok gehaald maar dit kwam omdat mijn popje hem telkens op zijn kop gaf. Dit deed ze omdat ze al een nieuw nestje wilde beginnen. Ik merk wel dat dit jong nog vaker gevoerd moet worden. Hij was er dus nog niet helemaal klaar voor ;).

majkie

Als ik de broedkooitjes zuiver wil maken en er zijn nog jonkies in (die op uitvliegen staan) zet ik ze voorzichtig op de grond van de voilère en soms willen ze dan niet meer terug in hun kooi. Ze laten zich niet meer vangen. Dan kan het dus zijn dat ik ze niet meer terugzet in hun kooitje, maar dan hou ik ze zeker in het oog!  Het is inderdaad beter om ze gewoon te laten zitten.