Valkjes en grasjes samen: wat voor kooi?

Gestart door Moppers, juni 02, 2007, 15:10:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Aangezien mijn valkparkiet Schumi last heeft van 'verlatingsangst' (als je de kamer uit gaat draait hij door), wil ik hem een vriendinnetje geven. Ik heb er al een op het oog.
Ik vind alleen dat de kooi waar Schumi nu inzit eigenlijk te klein is voor 2 valkjes. Voor een grotere kooi heb ik geen ruimte. Dus bedacht ik dat ik de valkjes en de grasjes dan samen in 1 (grotere) kooi zou kunnen zetten (natuurlijk via goede introductie en op voorwaarde dat ze het met elkaar kunnen vinden).
Het probleem is: valkjes en grasjes hebben een andere soort kooi nodig, vooral wat betreft de tralie-afstand.
Wat voor kooi is geschikt voor het houden van valkjes en grasjes bij elkaar?
Jammergenoeg heb ik geen ruimte voor een binnenvoliere.

Zou de kooi waar mijn grasjes nu inzitten geschikt zijn? (zie foto) Dat is een gewone (gras)parkietenkooi, afmetingen 60x40x75cm.

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Moppers

Ik zou de valkjes zeker niet in die kooi bij de grasjes doen, daar is de kooi te klein voor om ze allen daar samen in een te doen
Zowel de valkjes als de grasjes moeten af en toe hun eigen ruimte hebben, en dat kunnen ze niet in zo een kooi

Vele groetjes

Caradow

Je zou voor de grasjes en valkjes samen een kamervoliere moeten hebben (op zijn minst) maar dat gaat dus niet geef je zelf al aan. De kooi die je nu hebt voor je grasjes kunnen inderdaad geen 2 valkjes bij...

Moppers

Bedankt voor jullie reacties  :)

Ik had inderdaad al het vermoeden dat die kooi te klein zou zijn...
Toch maar eens even alles goed op gaan meten hier, en dan kijken of er misschien toch een voliere past. Het zou me wel erg leuk lijken.
Zijn er nog verschillen in volieres? Afgezien van het formaat dan. Ik weet dat een papegaaienkooi/-voliere niet goed is, maar zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten om te voorkomen dat ik een ongeschikte aanschaf?

Caradow

Ik zou meer voor de breedte gaan dan de hoogte...  Maar dat zal waarschijnlijk weer ene probleem worden met de ruimte. Horizontale tralies vind je maar weinig bij volieres, maar omdat ze in een voliere weer meer vliegen, geeft dat niet echt problemen.

Moppers

Ach, ze mogen vaak los (ook al hebben de grasjes daar vaak geen zin in).
Om toch voor een soort horizontale tralies te zorgen, zou het dan een idee zijn om kippengaas over de tralies te spannen?

Mars

Er zijn ook vollieres die aan 1 of twee kanten (voor en achter) wel horizontale spijlen hebben. Volgens mij moet je je er gewoon even op orienteren.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..