Eieren weghalen wegens maxium?

Gestart door Monique8736, mei 25, 2007, 15:08:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique8736

Ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen over het kweken met parkieten.Kip is rond juli een jaar,en Coco in juli ongeveer 10 maanden,en ik ben er over aan het nadenken of ik over een half jaartje een nestje zou willen.Nu heb ik het stuk op parkietenfreak al een paar keer doorgelezen,en van de week ben ik fanatiek aan het googelen geslagen.Nu kwam ik op een website van een mevrouw die een buitenvoliere heeft,met grasparkieten.Ze kweekt ook met de grasparkieten,en daar heb ik dus een opmerking over.Ze verteld namelijk dat ze van elk koppeltje,maar drie eieren laat uitkomen,omdat ze anders 'overbevolking' krijgt in de voliere.Dus stel dat een popje 8 eieren legt,bevrucht of onbevrucht,ze haalt ze weg  ???

En kweek nooit voor de opbrengst want dan gaat de lol er zo vanaf, je weet nooit zeker of je alle parkieten kwijt kunt, zorg dat je geen overschot krijgt. Dit kan heel makkelijk door in te grijpen dat doe ik dit jaar ook; ieder nestje mag niet meer dan 3 eitjes bevatten anders verwijder ik ze. Ik verkoop liever niet, wat ik verkoop zijn parkieten die gaan naar mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze van hun vogels houden.

Ik vind het een beetje wreed eigenlijk,of is dit een veelvoorkomend iets?
Als je toch gaat kweken,kies je daar toch zelf voor,is het niet een beetje vreemd om de natuur te gaan verstoren?

Het stuk staat hier,vrijwel onderaan,waar ze alle punten over het kweken even op een rijtje zet:
http://www.bikebird.com/html/kweken.html

Groetjes Monique

Safrena

Hey Monique

Als je inderdaad gaat kweken, moet je de risico's op grotere nestjes erbij gaan nemen ;)

Tja de link, daar noem je natuurlijk iemand :(
Het is niet vaak voorkomend dat deze manier gebruikt word hoor. Of je gaat broeden en laat alle eitjes liggen of je begint er niet aan als je overbevolking kan krijgen

Maar zoals je zelf kan lezen, gebeurd het wel, jammer genoeg.
De parkietjes zullen er zelf geen last van hebben, maar ik vind het persoonlijk ook geen oplossing.
Hobby kwekers, en andere zullen dit ook vrijwel nooit doen, zij gaan ze kleintjes verkopen, of aan familie en vrienden geven, of ....

Wil je geen overbevolking, begin er dan gewoon niet aan, of zorg ervoor dat je goede thuis vind voor de kleintjes

Vele groetjes