legnood

Gestart door katrien, mei 25, 2007, 16:15:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

katrien

hey
Toen ik net terug kwam van school zat flupke op de grond.
Ik kon haar zo nemen en heb ze apart gezet.
Ik kon de symptonen van legnood herkennen.
Nu is men vraag wat moet ik doen?
Ik hoop dat ik snel ee antwoord krijg :'(

Safrena

Hey katrien

CiteerHet achterlijf van het popje kunt u beurtelings in warm (handwarm!) en koud water dompelen. Het aan te bevelen de cloaca in te smeren met wat slaolie of vloeibare paraffine. Een andere mogelijkheid is enkele druppels lauwe slaolie met een spuitje (zonder naald!) in de cloaca te druppelen. Bedenk dat het eitje onder geen voorwaarde in het vogellichaam mag breken, omdat dit ongetwijfeld de dood van het popje tot gevolg zal hebben.
Mocht u geen ervaring hebben met het verwijderen van een eitje, aarzel dan niet en schakel een dierenarts in!

Vele groetjes

katrien

Moet er zo vlug mogelijk iets aan gedaan worden?

Sonja

Hoi Katrien,

Dat zou ik zeker doen.
Hoe eerder, hoe beter!
Hoe langer je wacht, hoe meer het popje verzwakt....

Sterkte en groetjes,
Sonja.

karin v h

Hallo Katrien,
Ik zou zo snel mogelijk naar een dierenarts of vogelarts gaan, deze kan het ei er zo snel mogelijk uithalen.
Bij mij is Sara overleden aan legnood dus laat het niet te ver komen.
Sterkte hiermee.
Groetjes karin

Safrena

#5
Citaat van: karin v h op mei 25, 2007, 21:20:50
....
Bij mij is Sara overleden aan legnood ...


Hey Karin

Voor zover ik mij herinner is jouw Sara niet overleden aan legnood, maar aan het blijven leggen van eitjes :-X
En dit is een heel groot verschil.

Maar inderdaad, zoals al gezegd is door Sonja, zo snel mogelijk maar wel heel voorzichtig naar een vogelarts of dierenarts met kennis van vogeltjes.
Heel voorzichtig, zodat het eitje niet in je popje breekt :-\

Veel sterkte

Vele groetjes

Mijn excuses karin :-\
was een ander parkietje dat overleden is aan het bljiven leggen van eitjes, ik dacht dat dit jou sara was. :'(
maar inderdaad, er was een eitje blijven vastzitten bij jouw Sara

karin v h

#6
Uiteindelijk is Sara overleden aan legnood.
Het ei wat was blijven zitten bij Sara is er operatief uitgehaald. Het al te veel van Sara gevergd en doordat de dierenarts vergeten was pijnstillers te geven is zij er aan onderdoor gegaan. Volgens de dierenarts was het legnood. Het ei was al voor een deel versteend.

Het klopt dat Sara eieren bleef leggen maar uiteindelijk is ze gestorven aan legnood. Staat ook in de hele topic rond de dood van Sara.En als ik er weer aandenk dan word ik weer helemaal beroerd van de ingreep omdat ik Sara vast moest houden.
Groetjes karin.

Zag net het stukje pas staan in het groen - ik laat dit stukje nog maar even staan voor degene die niet weten hoe gevaarlijk legnood kan zijn.