pop beschadigt andere jongen

Gestart door claudio, mei 24, 2007, 23:29:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

claudio

Beste allemaal,
Jullie kennen me van het verhaal van de weggevlogen man. Inmiddels hebben we de pop terugeplaatst in de buitenvoliere. In die voliere was het paar valkparkieten volop aan het broeden (4 prachtige jongen)
Gisteren zagen we dat de pop rood rond haar snavel had. Bij controle bleek dat ze 2 van de vier jonge valkparkieten afschuwelijk tot bloedens toe heeft verwond op hun kop  :'( bij één jong heeft ze zelfs de halve neusdop "weggehakt"  :'( het was/is echt afschuwelijk om te zien!
we hebben natuurlijk de parkiet meteen weggevangen.
Kan iemand vertellen waar dit gedrag vandaan komt - waar heeft het mee te maken?
Heeft iemand zoiets meegemaakt? kunnen de verwondingen herstellen?
(Ondanks de verminking reageren de jongen normaal en ook de ouders volbrengen hun taken onveranderd!)

Alvast bedankt voor de reactie, groetjes Claudio

Cropje

Het klinkt alsof je popje jaloers is op het nestje van de valkjes. Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan haar weg te vangen.

Voor wat je verder nu moet doen zou ik de reacties van de echte parkietenfreaks even afwachten, ik heb niet zoveel verstand van broeden...

pietje parkietje

ik heb hetzelfde gehad met een popje van mijn grasparkieten die zelf niet broedde maar die ook opeens een jong van een ander kastje tot bloedens toe en ook de neusdop eraf gehakt had.....deze heb ik weg gevangen en ze gaat pas wanneer het broedseizoen over is weer de voliere in inmiddels is het jong ongeveer 2 maanden oud en de neusdop hersteld behoorlijk goed (volgens mij is dit hetzelfde als de nagels van mensen) en ook de bloedplek op de kop is goed hersteld

Safrena

#3
Hey claudio

Dit komt inderdaad zoals eerder al verteld uit jaloersheid van je popje dat ze andere kleintjes gaat aanvallen en bijten soms tot de dood tot gevolg.

De wondjes kun je zelf eventueel een beetje ontsmetten met iso-betadine of jodium tinctuur of anders onstmettingsmiddel.
Let wel dat het altijd een ontsmettings middel zonder alcohol is. Want deze zijn niet goed voor parkietjes

Vele groetjes

pietje parkietje

ik hbe het jong gewoon rustig rond laten vliegen en verder nix aan gedaan....en er is nu nix meer mee aan de hand dus ontsmetten was bij mij niet nodig

claudio

Bedankt weer voor de reacties!
De jongen maken het naar omstandigheden goed. ;D
De wondjes zijn met korsten dicht en gelukkig geen ontstekingen.
De natuur heeft wederom haar best gedaan. ;D
Nu maar kijken hoe e.e.a. zich ontwikkelt cq aangroeit.

Groetjes,
Claudio