waarom worden ze zo wild??

Gestart door merc, mei 24, 2007, 22:37:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

merc

 :o Ons vriendje Tweety is nu zo'n vier maanden oud en hij/zij heeft sinds drie weken een vriendje, Spetter. In eerste instantie hebben we de twee apart gehouden. Na een paar dagen hebben wij ze samen in de kooi gelaten. Tweety is wat bazig, maar Spetter leert al snel voor zichzelf opkomen en eigenlijk lijkt het wel gezellig zo voor hen beiden. Alleen voor ons wordt het steeds lastiger. Wij hebben goed contact gehouden en ze bleven in eerste instantie leuk met ons omgaan, maar nu zijn ze dus niet meer hun kooi in te krijgen als ze los zijn. Ik heb ze nu maar weer apart gezet, voel me wat gemeen, maar ik hoop ze dan weer tammer te krijgen....Is dit de juiste manier of pak ik ze nu verkeerd aan.  HELP !

Cropje

Wat leuk, ik heb ook een parkietje gehad die Spetter heette!

Het klinkt alsof jou parkietjes aan het puberen zijn. Zo rond de vier maanden begint de eerste rui, en daarmee ook de pubertijd! Ze worden dan een tijdje lekker eigenwijs en proberen hun grenzen te ontdekken, en te verleggen. Ze zitten je continu uit te testen!

Ze eerst tam maken voor je ze uit de kooi laat is een goed idee van je. Dit kun je doen als ze samen in een kooi zitten, maar het is makkelijker als je ze apart hebt. Besef echter wel, dat als je ze apart tam hebt, je ze bij elkaar moet zetten en dan NOG een tijd moet oefenen met tam maken, zodat ze het ook samen zijn. En met tam bedoel ik dan, dat ze uit zichzelf op je hand stappen als JIJ dat wil, en niet als dat hen toevallig mooi uit komt. Ook moet je met de parkietjes op je hand, je hand vrij door de kooi kunnen bewegen, zonder dat ze eraf springen. Pas dan kun je ze samen los laten vliegen. Je weet dan zeker, dat je ze in de kooi kunt terugdoen, wanneer jij dat wilt!

Ik denk dat je de tips voor het tam maken al wel gevonden hebt op de website en dat je de zoekfunctie op forum ook wel kent?

PS houd er wel rekening mee dat ze dus in de pubertijd zijn, het tam maken kan dan wat langzamer en moeilijker gaan. Over een paar maanden gedragen ze zich wel weer!

merc

 ;D vanavond heeft mijn dochter geoefend met Spetter, terwijl Tweety even op de gang was met mij en dat ging veeeeel beter. Hij kwam weer gewoon op de hand buiten de kooi en is beloond met een lekker aardbeitje. Andersom ging het wat moeizamer, Tweety wil wel in de kooi op de hand, maar buiten de kooi is hij alleen via een stokje weer in de kooi te krijgen, maar ach, hij ging er nu tenminste wel in. ::).
Wij vragen ons nu af wat het beste moment is om de twee weer bij elkaar te zetten en hoe we dit dan in het begin aan moeten pakken. Want nu moeten ze ook echt apart zonder elkaar te kunnen zien om genoeg van hun aandacht te krijgen om ze te trainen. Of moet ik ze samen in de kooi laten en dan in de kooi trainen en voorlopig niet uit de kooi laten. Ach, ik ben zo'n watje, ik gun ze dat vliegen buiten de kooi en het samen zijn ook zo, maar een uur achter ze aan rennen om ze weer in hun kooi te krijgen, was mij wat te dol!