Handopfok parkietje van ca. 5 weken

Gestart door miloe, mei 22, 2007, 13:49:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miloe

hoi,
nieuw hier en gelijk even een vraagje! :D

ik lees hier dat 6weken niet meer zo jong is!
nou onze geel parkiet is nu +/-5weken en krijgt nog elke dag minstens 5 spuitjes!
hij eet wel wat eivoer,maar kijkt totaal niet om naar zijn gewone droge voer!(ook niet naar zijn water)
is dit normaal?

ook heeft hij een niet echt mooi kontje (op het maar netjes te zeggen)het groeit daar ook niet door met zijn veren?
en het is er ook een beetje vies!en zijn spuitjesvoer maak ik al wel telkens wat dikker!
alleen zijn ontlasting is wel weer heel dun!ook heeft hij een dwars zwart streepje in het midden van zijn staart?

hij is verder volgens mij wel gezond!hij slaap op 1 poot,en is actief!

kunnen jullie mij helpen,advies geven?

liefs miloe

Sara

#1
Doe je handopfok bij je parkietje? Dat vind ik persoonlijk niet zo goed.. Alleen als het echt nodig is, maar het houdt toch wel veel risico's in.
Volgens mij zijn 5 spuitjes per dag wat te veel voor een parkiet van al 5 weken, je zou stilletjes aan toch moeten beginnen met droog voer erbij te geven. Volgens mij wil je parkietje dit niet eten omdat ie al 'volzit' van de 5 spuitjes voer per dag. Ik zou hier mee minderen, en trosgierst proberen. Dit is makkelijker te pellen. Ook gewoon zaad verstrekken, het is best dat dit parkietje dat toch stilaan begint te eten. Zoals ik gelezen heb zou je als je parkietje 5 weken is, 8ml handopfokvoer geven, en dan 6ml. Dit om je parkietje te stimuleren om gewoon voer te gaan eten. Dus ongeveer 3-4 spuitjes handopfokvoer per dag. Dit hangt natuurlijk van het soort hanfdopfoer af dat je geeft.
Normaal vind je dit op de bijsluiter van je handopfokvoer, of is het best om dit te weten voordat je met handopfok begint.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

#2
Hoi Miloe,

Welkom op het forum. :)

Met 6 weken is een parkietje geen 'baby-parkietje' meer, maar nog wel piepjong hoor. ;)
Normaal gesproken is een parkietje met 6 weken zelfstandig genoeg om zelf te kunnen eten.
Maar als je een parkietje met de hand voert, duurt dat soms wel een beetje langer. Het diertje heeft immers geen voorbeeld aan zijn parkietenouders meer, en moet alles zelf ontdekken. Daarbij is het per parkietje ook weer wat verschillend.

Mag ik vragen wat de reden is dat je je parkietje met de hand grootbrengt?
Waren er problemen, of is je misschien verteld dat je parkietje dan sneller tam wordt?
Dat laatste klopt overigens niet hoor, parkietjes die niet met de hand zijn gevoerd worden net zo tam. Het gaat er maar om hoeveel tijd, aandacht en geduld je op kunt brengen.

Je schrijft dat je 5 spuitjes voer per dag geeft. Dat zegt nog niet zoveel, want hoeveel ml. is dat?

Misschien kun je eens een foto plaatsen van je parkietje?
Hij zou geen vies kontje horen te hebben, er horen daar ook gewoon veertjes te zitten bij een parkietje van 5 weken.

Dat je parkietje nog niet omkijkt naar zijn water kan wel. Parkietjes drinken van nature heel weinig, dus meestal duurt het even voordat je ze ziet drinken. En nu krijgt hij vocht binnen via de pap.

Je kunt de tip van Sara opvolgen, door trosgierst op de bodem van de kooi te leggen, of als hij al op een stokje zit, daar ook wat op te hangen.
Ook kun je wat gewone zaadjes erbij strooien, die je wat kunt pletten van tevoren met de achterkant van een lepel. Dan zijn ze wat makkelijker te pellen voor je parkietje.

Denk erom dat het soms gebeurt bij parkietjes dat ze 'ineens' een vol kropje hebben met zaadjes. Vreemd maar waar, soms gebeurt dat "per ongeluk", maar ze kunnen dan echter nog niet zelfstandig eten. Ik heb het meegemaakt met mijn Pucky. Daarna at ze weer aldoor niet. Toch duurde het daarna niet meer zolang voordat ze echt zelf ging eten. Daarom altijd goed op blijven letten, totdat je echt 100% zekerheid hebt dat je parkietje het zelf kan. En als hij het zelf kan is het in het begin toch nog nodig om bij te voeren, ze kunnen dan nog niet zo snel en handig zaadjes pellen als een volwassen parkiet, nog niet genoeg in ieder geval om de honger voldoende te stillen.

Dat hij wel eivoer eet, is logisch, dat hoeft immers niet gepeld te worden.Meng eens wat parkietenzaadjes en trosgierst door het eivoer, misschien krijgt hij er 'per ongeluk' wat van binnen en went er zo geleidelijk aan.
Zie je dat hij parkietenzaad eet, vermeerder die hoeveelheid dan steeds wat, en verminder de hoeveelheid eivoer. Teveel eivoer is niet zo goed voor de niertjes van je parkietje, en (misschien?) ook een reden voor zijn dunne ontlasting.

Omdat hij wel aangeeft zelf te willen eten, kun je zoals Sara al schreef, heel geleidelijk wat minderen met de pap.
Hou wel goed in de gaten of je parkietje echt wat eet (vaak rommelen ze er in het begin alleen een beetje mee, maar eten nog niet), kijk of je lege zaadhulsjes ziet liggen, en geef bijvoorbeeld nu eens 3 voedingen per dag, ipv 5.

Als dat goed gaat, (kijk goed naar de ontlasting, dat is een graadmeter om te zien of je parkietje al dan niet gegeten heeft), kun je nog wat minderen. Kijk naar zijn krop, of die voldoende gevuld is, maar knijp er nooit in! Aan de ontlasting kun je ook wel zien of hij zaadjes eet, de ontlasting wordt dan geleidelijk wat "vaster" van vorm.
Hou ook goed in de gaten of hij levendig blijft.

Dus probeer het eens met 3 keer per dag voeren, en geef in ieder geval zeer zeker nu nog 's morgens en 's avonds pap.
Kijk dan even aan hoe dit gaat, en als het goed gaat, kun je het eerste de voeding van 's middags weglaten.

Maar plaats als je wilt eerst even een duidelijke foto van je parkietje, zodat we zijn vieze kontje kunnen zien, want dat hoort hij echt niet te hebben.

Groetjes, Sonja.


Caradow

Heb jij een grasparkietje of misschien een andere parkietensoort... niet alle soorten zijn even oud zelfstandig.

miloe

bedankt voor jullie antwoorden...het is een grasparkietje...
het fijngemalen zaad op de bodem v.d kooi gaat heel goed ;D !en hij zit nu nog maar op 3spuitjes van 4...
hij eet nu ook zelf maar hij is gewoon verwendt,zijn kontje gaat er ook beter uitzien al zit er wel soms  met zijn snavel bij!ook zijn ontlasting wordt steeds dikker!

liefs miloe...(foto kan ik niet,heb geen martiaal daarvoor)

Sonja

Hoi Miloe,

Fijn om te horen dat het goed gaat. :)

Als het heel erg goed gaat met zaadjes eten, kun je eens proberen om de middelste voeding (die van 's middags) er tussenuit te laten.

Dit kun je het beste doen op een dag dat je zelf thuis bent, zodat je hem goed in de gaten kunt houden om te kijken wat hij doet.

Je kunt ook alvast een voerbakje bij zijn laagste stokje (of het stokje waar hij het meeste op zit) ophangen.
Zodra hij daaruit eet, stop dan met het voeren op de bodem, maar blijf goed op hem letten of hij dan ook echt uit het bakje blijft eten.

Heb je hem toevallig al zien drinken?

Groetjes, Sonja.