Ziekte aan de veren?

Gestart door Cropje, mei 23, 2007, 11:59:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

In een ander topic kunnen jullie lezen dat ik de gelukkige eigenaresse ben van twee wonderschone parkietjes :)

Nu ben ik alleen een beetje bang dat ze misschien iets hebben. Toen ik ze haalde, zei de kweker meteen dat de paarse een staartveertje miste, hij was in het voerbakje gekropen, en dat paste natuurlijk niet! Hij had het veertje bewaard en ik mocht het zien. Ik heb het bekeken, en ik zag geen bloed of knikjes (kruipersziekte). Verder viel het me wel op dat de schacht onderaan "open" was, ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel want ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Alsof er een sneetje zat, met de richting van de schacht mee. Dit deed mij meteen denken aan het vedermijtverhaal van Spetter, dus ik heb gevraagd of ik de staart mocht bekijken, daar zag ik verder geen eitjes of mijten zitten. Ik ben nog een half uur bij de vogeltjes gebleven (de kweker had heel veel te vertellen en veel wat ik niet wist ook) en in dat half uur heb ik het paarse parkietje goed in de gaten gehouden, en hij heeft niet zitten krabben aan zijn staart. Verder heb ik nog goed gekeken naar zijn vleugeltjes, die liepen door tot zijn staart, dus dat leek ook goed te zitten. Ten slotte heb ik nog gevraagd (nadat ik dit alles goed begeken had) of hij verder geen last had van kruipers of vedermijt of andere enge beestjes/ziektes. Dit was niet het geval volgens de kweker. Het gele parkietje zag er prima uit, alleen wat gerafelde vleugelveren. Dit kwam omdat ze elkaar een beetje zaten te plagen, zij en haar broertjes en zusjes. Toen ik goed keek zag ik 1 mannetje en 3 vrouwtjes zitten, dus dat er ruzie was in dat hokje vond ik niet zo vreemd. Dat zou bij mij thuis wel goedkomen dacht ik, ik nam immers alleen een mannetje en een vrouwtje mee.

Dat was dus donderdag. Nu vond ik zondag 1 staartveertje van Pierre in de kooi. Ik betrapte hem er later ook op dat hij in het voerbakje kroop, dus het verhaal van de kweker lijkt me nog steeds aannemelijk. De veer zag er hetzelfde uit. Gespleten aan de onderkant, maar geen bloedresten en geen "eetgaatjes" van vedermijten, verder ook op de staart geen bloed, eitjes of mijten te zien. Gister vond ik echter ook een lange veer van Marie. Nu weet ik niet of het een vleugel- of staartveer is. Maar ik zie wel dat als Marie zich wast, Pierre haar gaat "helpen", hij gaat meedoen de veren van Marie te wassen... Misschien dat hij dat iets te fel heeft gedaan en dat daardoor haar veer eruit is getrokken? In ieder geval ziet ook deze veer er prima uit, geen bloed, ook geen gespleten onderkant.

Hoewel het maar om 2 veren gaat, en voor allebei een normale verklaring te vinden is, maak ik me toch een beetje zorgen. Misschien maak ik me druk om niets, maar ik zou toch graag jullie mening horen. En misschien is er nog een veerziekte, naast vedermijt en kruipersziekte? Ik heb niets kunnen vinden, maar misschien weten jullie iets? Ik ken PBFD, daar heb ik geen verdere symptonen van ontdekt.

Er is nog 1 puntje wat jullie missschien moeten weten, ik heb bij de kweker gekeken of de vleugelveren van Pierre over zijn staart vielen, dat was het geval, maar de staart was natuurlijk wel kleiner, door die uitgevallen veer. Misschien dat de vleugelveren toch te kort zijn? Ik hoop dat een van jullie er even naar wil kijken. Ik zal een fototje plaatsen:



Ten slotte, ze kunnen allebei prima vliegen, van de bodem van de kooi naar het hoogste stokje, van stokje naar stokje, door de kooi heen.

Volgens mij heb ik nu wel alle info gegeven die ik heb. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen!

Caradow

Hoe oud is Pierre... Zou hij niet gewoon zijn eerste rui gaan doormaken?

PBFD veertjes zijn doorgaans vrij makkelijk te herkennen, vakke een verdikte (bloed)pen met bochten erin. Wat PBFD betreft verder nog, dat grasparkieten wel vaak drager zijn maar slechts zelden ziek worden. Ze zijn er wel, maar als ik hor hoe de veren van Pierre eruit zien, is dat niet het geval.
Kruipersziekte had naar mijn idee ook al meer naar boven moeten komen, hij had dan niet zo mooi in de veren mogen zitten... (maar hij ziet er heel mooi uit!)

Ik denk, dat je gewoon en beetje overbezorgd bent ;)

Cropje

Bedankt voor je reactie!

Hij is 6,5 week op die foto. Dus de eerste rui kan het niet zijn. Kan het zijn dat zijn veren nog niet helemaal aangegroeid zijn? Ik heb tot nu toe alleen parkietjes van 8 weken gehad, dus misschien dat hij nog niet "volgroeid" is?

Ik heb hem toch maar even gepakt, en aan het einde van zijn vleugel en in het midden van zijn staart zitten nieuwe veren. Dat wil zeggen, van die buisjes waar de veren uitkomen. Ze zijn nog wel kort, ik weet niet of het ze nou afgeknipt zijn, of dat ze gewoon nog moeten groeien...


Caradow

Alle veertjes beginnen kort en moeten groeien ;)

Ik zou het zeker nog even aankijekn, vor je stappen onderneemt die je onnodig veel geld gaan kosten :)

Cropje

Nogmaals bedankt Caradow!

Stiekem was ik er toch niet helemaal gerust op. Pierre is al wel tam genoeg om op mijn hand te durven als ik trosgierst heb. Marie niet, maar die is bang om alleen te zijn. Daarom heb ik ze vandaag even de kooi uit gelaten. Pierre kon niet vliegen, niet hoger dan ongeveer 70 centimeter in ieder geval. Het was niet echt zo dat hij naar beneden stortte, hij wapperde heel erg met zijn vleugels en maakte daardoor prima landingen, maar kwam niet meer omhoog.
Marie kwam wel gewoon tot het plafond van m'n kamer, net zo hoog als Arie en Spetter altijd kwamen, alleen leek het net of ze er wel erg veel moeite mee had. Verder viel het me op dat ze de middelste veer van haar staart mist (dat was dus die veer die ik van de week vond).

Ik maak me toch een beetje zorgen. Kruipersziekte begint toch ook symmetrisch en in de staart? Aan de andere kant, de veren zijn niet geknikt en er zat ook geen bloed aan de uitgevallen veren. Bij Pierre zitten er ook gewoon "nieuwe" veren, daar waar hij wat mist. Omdat Marie nog erg bang voor me is, heb ik haar staart nog niet kunnen checken op nieuwe veren...

Wat denken jullie?

liesanne

Hoi Cropje,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met ons parkietje.
Ze verloor veren en bij mij was dat ook nog met bloed erbij. Ze is ook nog erg jong.
Ik ben toch naar een dierenarts gegaan en dat koste mij flink wat centen. Parka, mijn parkietje, was toch gewoon in de rui. Ze had allemaal nieuwe pennen. De hoesjes zaten er nog omheen. De dierenarts had haar vast en blies tussen de veertjes.
Parka heeft nog een aantal veren verloren en ook haar staartpennen.
Nu krijgt ze ineens allemaal nieuwe veertjes en ze krijgt een mooie lange staart!
Ze was gekortwiekt, maar ze begint nu ook te vliegen.
Ik denk dus dat je het nog even aan kunt kijken. Let er wel op dat je parkietje niet anders is dan anders. Parka kletste nog lekker en speelde ook gewoon. Dat was voor mij het teken dat er niks mis was met haar.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en mocht je er nog steeds een naar gevoel over hebben, dan kan het nooit kwaad om naar de dierenarts te gaan.

Groetjes Daphne (moeder van Liesanne.)

Cropje

Heel erg bedankt Daphne!

Het verhaal van Parka is, afgezien van het bloed, en het kortwieken, hetzelfde als dat van Pierre. Hij heeft allemaal nieuwe pennen zitten en is na mijn laatste post ook niets meer verloren. De nieuwe veren zitten nog in de hoesjes. Ik heb ze nog niet zien groeien., maar voorlopig ga ik er even vanuit dat dat goed komt.

Verder is hij ook gewoon heel levendig. Hij werd eerst nog een beetje "onderdrukt" door Marie, die is een weekje ouder, maar hij bijt nu goed van zich af. Hij eet goed, drinkt goed en zit de halve dag lekker te kletsen met Marie!

Ik zal hier een nieuwe post plaatsen als ik meer zekerheid heb over Pierre.

Cropje

#7
Hierbij de beloofde update!

Het gaat goed hoor! De vleugeltjes waren toen ik mijn vorige post schreef zo kort, dat ze elk aan een aparte zijde van het lichaam zaten (zie hiervoor ook mijn filmpje van Marie en Pierre).



Nu zijn ze al flink gegroeid! Ze kruisen elkaar zelfs op de rug! Ze zijn nog niet zo lang als ze horen te zijn, maar ze groeien in ieder geval! Dat wilde ik even laten weten!

xAnoeskax

Ik wil ook even reageren.
Mijn parkiet heeft hetzelfde.

Mijn zus had een parkiet gekocht en een roodstaartpapegaai, maar nu bleek dat de parkiet iets bij zich droeg waardoor de papegaai ziek kon worden en zelfs dood kon gaan.
Wij hebben hem nu genomen, maar 2 dagen geleden is zijn staartveer afgevallen. Hij is ontzettend in de rui, maar nu vraag ik me af of het kruipersziekte kan zijn.
Verder gedraagd ie zich normaal, is heel levendig zijn veertjes glanzen en zit gewoon te fluiten.
Weten jullie misschien wat dit is?

Alvast heel erg bedankt.

Caradow

Jou parkiet had toch PBFD Anoeska? Dat is iets anders dan kruipersziekte. In de rui worden alle pennen gewisseld, dus ook de staart en slagpennen zijn in toerbeurten aan de beurt. Dat jou parkiet nu in de rui een staartpen verliest heeft dus niks met kruipersziekte te maken, maar alles met de rui.

xAnoeskax

Ja klopt Caradow.  :)

Heel erg bedankt, omdat mijn parkiet PBFD heeft ben ik toch gauw bang dat er iets mis met hem is.
Hij was echt ongeloofelijk erg in de rui.
Mijn ouders waren 2 dagen weg en toen ze terugkwamen lag de hele grond vol met veertjes.
Nu valt het wel weer mee, maar dan weet ik het in ieder geval.
Hartstikke bedankt!