pop gedraagt zich als man?

Gestart door yossie, mei 21, 2007, 19:30:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Ik heb twee parkieten die beiden eind juni 1 jaar worden. Het gaat om een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje zit het vrouwtje vaak te versieren. Het vrouwtje toont vaak weinig interesse en lijkt het zelfs eerder vervelend te vinden. Soms probeert het mannetje ook allerlei voorwerpen te versieren zoals balletjes in de kooi, touwtjes, ... Is het normaal dat hij voorwerpen probeert te versieren? Is het misschien uit frustratie omdat hij te weinig reactie krijgt van het vrouwtje?

Het vrouwtje vertoont soms ook "mannelijk" gedrag. Dan gaat ze net zoals het mannetje met haar kopje heen en weer schudden en tikken met haar snavel tegen het mannetje. En van die typische geluidjes maken. Het mannetje lijkt dan altijd in de war te zijn door wat er gebeurt. Is dit normaal gedrag van het vrouwtje?

De neusdop van het vrouwtje is rozig. Hij is een tijdje meer aan de bruine kant geweest. Ik dacht dat haar neusdop toen eindelijk op kleur begon te komen maar dat is terug volledig verdwenen. Soms heeft de neusdop zelfs een blauwe schijn. Hoe lang kan het duren voordat de neusdop echt op kleur is? En is het normaal dat hij eerst bruin wordt en dan terug roze/blauwig? Mogen ze over een maand kweken (als ze 1 jaar zijn) of moet de neusdop eerst op kleur zijn? En hoe kan ik zeker weten dat de neusdop echt op kleur is?

Alvast bedankt.

Eva


Safrena

Hey yossie

Om dit gedrag hoef je, je absolut geen zorgen te maken

Mijn manneke krijgt voldoende aandacht van het popje en ook hij gaat nog speeltjes en takken van hun speelboom gaan versieren ;)
Ook mijn popje vertoond af en toe mannelijk gedrag. Zij gaat ook zo met haar kopje zo dansen of probeert mijn mannetje eten te geven, en mijn mannetje denkt dan ook van he wat doe jij ik ben het ventje jij niet, hihi, en dan gaat hij haar eten geven en even later zie je mijn popje het eten aan pakken

Ik zeg dan soms mijn popje heeft een identiteits crisis, ze denkt dat ze een manntje is hahaha. Neen echt alle gekheid op een stokje, je hoeft je daar echt geen zorgen om te maken. ;)

De neusdop moet niet bruin zien om te gaan broeden, maar wel de leeftijd is belangrijk. Je popje moet het beste 1jaar zijn, een mannetje kan al vanaf 10 maanden

Vele groetjes

Mars

Meestal geven we op deze site als richtlijn voor de definitieve kleur van de neusdop 8 maanden aan, maar soms duurt het wat langer, ook bij mijn Jimmetje die nu met 11 maanden wat bruinig wordt op het doppie. Voor het broeden is dit niet van belang. Wel kan het uitblijven van een   normale neusdopkleur duiden op vitaminegebrek (bijvoorbeeld wittige neusdop). Bij lichtere kleurslagen blijft de dop overigens wel vaker wat lichter.
En de neusdopkleur kan ook weer veranderen als je popje broeds is.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mars op mei 21, 2007, 22:19:39
Bij lichtere kleurslagen blijft de dop overigens wel vaker wat lichter.
...

Hey Mars

Het is niet zo dat de kleur van de neusdop van de popjes lichter is bij lichte kleurslagen
Ook daar word de neusdop normaal bruin. Kijk maar eens naar mijn Poeken, lutino, en mijn vroeger meisje star regenboogkleurtjes en beiden zijn de neusdop gewoon mooi bruin geworden zoals bij ieder andere kleurslag.

Dat de kleur van de neusdop lichter kan blijven is wel een feit bij mannetjes, maar niet bij popjes.

Vele groetjes

Mars

ow, ok. Dacht dat het een tintje lichter bruin kon zijn  :) Weer wat geleerd...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

yossie

Ze krijgen regelmatig vitaminen in hun drinkwater. Daarnaast geef ik sommige dagen XtraVital en andere dagen "gewoon" parkietenvoer dat ik dan vaak aanvul met zaadjes die verrijkt zijn met vitaminen. Ze krijgen ook regelmatig een biobox met groen en een stukje wortel. Dus aan vitaminentekort zou het niet mogen liggen. De neusdop is ook niet wittig maar ofwel roze ofwel een blauwe schijn. Ik denk niet dat ze broeds is want ze moet er meestal niet van weten dat het mannetje "avances" maakt.