Oogje dichtknijpen. Hijgen na 't vliegen.

Gestart door Sanne, mei 21, 2007, 22:18:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sanne

Hallo allemaal,

Ik zat net naar Robin te kijken en hij ziet er nogal slecht uit. Dit komt doordat hij behoorlijk in de rui is.
Maar nou zag ik net dat hij z'n rechteroog telkens een paar seconde dichtknijpt en hij knippert er ook veel meer mee dan met z'n linkeroog (volgens mij deed hij dit eerder niet).
Ook zat hij behoorlijk te hijgen na een paar rondjes vliegen (veel meer dan Simba, Simba heeft wel een iets betere conditie maar niet zo heel veel beter). Kan dit hijgen komen doordat de rui erg zwaar is?
Zou 't kunnen dat hij iets in z'n oogje heeft ofzo? D'r is verder niks aan te zien. 't ziet er precies zo uit als z'n andere oogje.

Groetjes Sanne

Mars

Hey Sanne, je vraagt via PB of ik wil reageren, dus bij deze ;)
Quint had er vandaag ook last van: in de rui zijn, wat doezelen met 1 of 2 oogjes dicht en wat zwaar ademend (wat hij al doet sinds ik hem heb als hij bij mij zit, uit angst dus). Hij sliep zelfs op zijn Winky's op het voerbakje... Ik zelf wacht het wat af, hoewel het een moeilijke situatie is: zijn ze ziekig of komen ze slecht door de rui? Als ze ziek zijn, dan geven ze in dit geval al een duidelijk signaal af, maar met Jim is het iedere rui al raak geweest op deze manier.

Dus... mijn advies... moeilijk, kijk het even aan, maar houd het wel goed in de gaten. Ontlasting is altijd een goede graadmeter: als deze er niet goed uitziet, dan is het mis. En als je het gewoon echt niet vertrouwd, volg je gevoel en ga even langs de dierenarts of laat de ontlasting even nakijken. Je gevoel is meestal een goede raadgever: jij kent Robin immers het beste.

Groeten en laat het even weten, wat het was, ok?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sanne

Hey Mars,

Ontlasting ziet er perfect uit. Daar is niks mee mis. Alhoewel die laatst wat waterige poepjes had (maar toen had 't badje aan de kooi gehangen dus ik denk dat 't daardoor kwam).
Tja verder heb ik Robin nog maar 1 keer eerder in de rui meegemaakt maar die was lang niet zo hevig als deze. Hij vertoont verder geen gedrag van een zieke vogel.
Het hijgen kan absoluut niet door angst komen want Robin is supertam en hij was ook nergens van geschrokken ofzo. Ik denk dat 't waarschijnlijk door de rui komt. Maar 'k weet 't niet helemaal zeker. Ik zal 'm in ieder geval morgenochtend voordat ik weg ga goed bekijken.

Groetjes Sanne

Parkieten-Freak

#3
De rui vergt soms nogal wat energie van een parkiet, Sanne. Croky heeft er dit keer ook behoorlijk veel last van gehad.
Een oogje dichtknijpen kan ook wijzen op vermoeidheid. Robin wil misschien slapen, maar tegelijkertijd waakt hij nog. (Als vogels slapen, blijft een gedeelte van de hersenen nog "wakker"). Ik zou het vooralsnog even aankijken. ;)
Mocht Robin blijven piepen na inspanning, dan zou je er zeker verstandig aan doen om even langs de DA te gaan om een luchtweginfectie uit te sluiten.