Parkiet eten geven

Gestart door Snowy, mei 20, 2007, 13:07:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snowy

Hallo allemaal

Ik heb sinds gisteren een grasparkietje in huis gehaald(samen met mijn ouders), nu zullen sommige zeggen, weet je waar je aan begint en had je hem niet beter bij zijn moeder kunnen laten.
Maar wij wouden eens deze ervaring beleven, ikzelf heb 2 dagen full-time forums bezocht(waarvan deze toch wel de beste is moet ik zeggen :) ) en tips gezocht over het hoe en wat.
Maar ik heb toch nog een paar dingen die ik niet kan vinden, dus ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

1.
Wast een jonge parkiet zich uit instinct, omdat ie gewoon jeuk heeft, of is dit ook een teken dat hij zijn omgeving vertrouwt(ik neig meer naar het eerste, maar vraag het toch maar even)
2.
Snowy lag de eerste dag onder zijn deken(foto 2), maar lijkt nu meer erboven te zitten, is dit verschillend per parkiet, of was de eerste dag gewoon toeval?
3.
Snowy is nu rond de 4 weken, en nu vroeg ik mij af, is het noodzakelijk dat een parkiet geringd word.
Mijn vorige parkiet(17-03-07 :() zat er af en toe aan te rommelen, net of ie er last van had, daarom vraag ik mij dit af.
4.
Dan nog een vraagje over het voeren, ik heb al gelezen en ervaren  ;) dat ze heel erg moeten wennen aan de pap, en de snavel ophouden(openkrijgen is geen punt :)) is soms een drama, dus ik vroeg mij af of jullie wat tips voor me hebben, of dingen waar ik op moet letten, er is er een hoeveelheid die hij/zij binnen MOET krijgen(maakt me niet uit hoe lang ik er mee bezig ben, hij zal het binnenkrijgen  :)
5.
Maakt een parkiet kenbaar dat hij/zij honger heeft?
Snowy piepte vanmiddag, maar doet dit ook iaf en toe in zijn slaap, dat is tevens ook mijn vraag, slapen kleine parkietjes veel?

Hoop dat jullie grotendeels mijn vragen kunnen beantwoorden zodat Snowy uit kan groeien tot een lief huisdiertje die ik lang bij me kan hebben :)

[verwijderd door de beheerder]

DarkWolf

Ik vind het onnatuurlijk om een grasparkiet met de hand op te voeden BEHALVE ALS DE MOEDER DE JONGEN NIET VOERDERD!!
Ik snap niet wat er zo leuk is om 'de ervaring' te hebben...Maar enfin, ik zal er niet veel aan kunnen veranderen.

3. neen, een parkiet moet niet geringt worden. Natuurlijk, als je parkiet zou wegvliegen is dat wel een herkenning.
4. over handopfok weet ik niet zoveel, maar je kan zien aan de krop of je parkiet genoeg heeft gegeten.
5. ik denk inderdaad wel dat ze zullen piepen (zo doen ze dat geloof ik in het nest ook), maar je kan ook zien als de krop leeg is dan hebben ze wrs ook honger.

En mag ik nu 1 ding vragen? Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen (buiten voor de ervaring) om zo'n jong parkietje met de hand op te voeden?

Snowy

Hoi Darkwolf, bedankt voor de reactie,

De antwoorden die je gaf waren jammer genoeg al bekend bij mij en hoop eigenlijk dat er gebruikers zijn die accepteren dat ik dat beestje nou eenmaal heb en hem groot ga brengen ook, is nu 4 weken en dat vonden wij een goede leeftijd(jonger hadden we niet genomen, vonden we te ver gaan)
We hebben al verschillende parkieten verloren(door ziektes, 1tje door ciste) en wouden het nu eens zo proberen, is geen opvlieging en wil er alles aan doen om dit beestje een lang leven te geven.

Hoop dat er iemand is die een goed en duidelijk kan geven op mijn vragen :)

Sonja

#3
Welkom op het forum, Snowy. :)

Persoonlijk vind ik het jammer dat je dit lieve parkietje te vroeg bij zijn ouders hebt weggehaald. :( Het diertje hoort nog bij zijn ouders, waar hij alle zorg krijgt die hij nodig heeft.
Voor het tam maken hoef je het echt niet te doen, ook een parkietje wat niet handgevoerd is, wordt verschrikkelijk tam. Als je er maar de nodige tijd insteekt.

Met de hand voeren, is eigenlijk alleen een "noodmaatregel"....

Heb je weleens vaker vogeltjes met de hand gevoerd? Omdat je schrijft dat je er ervaring mee hebt?
Uit de vragen die je stelt, krijg ik namelijk de indruk dat dit de eerste keer is dat je een jong parkietje met de hand wilt grootbrengen.

Verbeter me maar als ik het mis heb...

Want het is, zeker als je het nog niet eerder hebt gedaan, minder simpel dan het lijkt.
Dus als je het nog nooit eerder hebt gedaan, wil ik je echt op je hart drukken:

Breng dit lieve kleintje alsjeblieft terug naar de ouders, en haal hem weer op als hij zelfstandig kan eten!

Er kan zoveel misgaan, en dat gebeurt helaas maar al te vaak.... :(

Er komt echt veel meer kijken bij handvoeden dan op het eerste gezicht misschien lijkt.

Groetjes, Sonja.

P.S. Ik kan je vragen wel beantwoorden, maar het allerbeste advies wat ik je kan geven, is toch echt om dit kleintje terug te zetten bij zijn/haar parkietenouders.

De reden is dat er al meermalen parkietjes onnodig zijn gestorven, doordat ze te vroeg uit het nest zijn gehaald om verder handmatig groot te brengen.

Ik hoop dan ook dat je begrip kunt opbrengen voor de reacties die je gekregen hebt...

DarkWolf

Ze schrijft dat ze de ervaring wil opdoen
Ik vind ook dat je de parkiet beter terug brengt naar zijn ouders, waar hij op de juiste manier wordt gevoed..Als je nog enkele weken geduld hebt kan hij zelfstandig zaadjes eten en kun je hem ook naar huis nemen!

lien

he hallo ,nou ik vind het nog al wat dit is best een hele opgave.
ik zelf heb dit anders gedaan ,ik heb onze gismo vanaf 4 weken elke dag 1 uurtje opgehaalt en daarna weer bij zijn ouders gebracht zo dat zij ze konden voeden.
en dit is een groot succes geweest onze gismo is echt super tam .
dit was ook een hoop werk maar je moet er wat voor over hebben ,ik hoop voor jou (en je parkietje) dat het goed gaat .
maar nog een ding als je dit forum goed had gelezen dan had je deze keuze niet gemaakt,want over 1 ding zijn ze het hier allemaal eens nooit iets over nemen wat niet nodig is .

groetjes lien en gismo.

Cropje

Ook ik vind het niet echt verantwoord dat je het parkietje zo jong al bij zijn ouders weghaalt. Ik deel de mening van degenen die hiervoor gepost hebben, en zal daarom niet nog een keer het hele verhaal neerzetten. Hierbij de antwoorden op je vragen:

1. Een parkietje wast zich uit instinct. Hij doet het echter niet alleen omdat hij vies is, het is een rustpunt, hij doet het om zich rustig/veilig te voelen. In principe doet hij het alleen als hij de boel vertrouwd om zich heen, als hij het gevoel heeft dat hij niet continu op alles om zich heen te letten. Er zijn echter ook gevallen bekend dat het juist andersom is. Het parkietje voelt zich niet op zijn gemak, uiteraard wil hij dat wel en hij herinnert zich dat hij zich op zijn gemak voelde als hij zich waste. Hij gaat zich dan wassen, juist om zich op zijn gemak te voelen. Soms lukt dat niet (bijvoorbeeld als hij gestressed is), dan gaat hij "harder" proberen. Dit kan zover gaan dat een gestressed parkietje zijn veren uittrekt. Dan spreek je van een plukker. Over het algemeen kun je er vanuit gaan als jou parkietje zich normaal wast, dat hij zich genoeg op zijn gemak voelt om niet 100% alert te hoeven zijn

2. Onder de deken voelt hij zich geborgen, het is een beetje hetzelfde idee als onder de moeder liggen, die zit rond die leeftijd immers nog veel op het nest. Je ziet ook bij jonge parkietjes die op een "normale" leeftijd (dit is geen aanval, alleen bedoeld als voorbeeld voor parkietjes die al zelf kunnen eten als ze weggaan) bij hun ouders weggaan, dat ze soms onder doeken of in washandjes kruipen. Het is lekker warm en voelt veilig. Niet alle parkietjes doen dat op die leeftijd, ik weet niet wat normaal is parkietjes van 4 weken, maar houd in ieder geval wel in de gaten of Snowy zichzelf goed warm kan houden als hij niet meer onder de dekens gaat zitten.

3. Een parkiet hoeft niet verplicht geringd te worden volgens de wet (geloof ik). Veel kwekers doen het, zo kunnen ze precies bijhouden hoe oud de parkiet is, wat voor ziektes hij (gehad) heeft, wie de ouders zijn, dat soort dingen. Ze kunnen dan ook goed bijhouden dat ze geen inteelt krijgen en dergelijken. Het geeft dus een stukje zekerheid. Daarbij kan het handig zijn als je je parkiet "kwijtraakt". Een ringnummer is namelijk uniek, dus je parkietje is daardoor makkelijk te identificeren. Dat een parkietje er wat aan zit te plukken is normaal, je moet alleen opletten dat er geen ontlasting tussen de ring en het pootje komt, want dat kan gaan ontsteken.

4. Ik heb nog nooit een parkietje moeten handvoeren, ik weet alleen dat de krop leeg moet zijn als je gaat voeren omdat er anders kropontsteking kan ontstaan en ik weet dat ze voor de nacht in ieder geval goed moeten eten, met een lege krop gaan slapen is heel slecht is. De beste site met informatie over de handopfok van jonge parkietjes heb ik hier gevonden: http://www.neophema.nl/ en dan klikken op "handopfok", als dat niet lukt: http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html, maar je had natuurlijk ook zelf even kunnen googlen.

5. Piepen doen jonge parkietjes zowiezo. Of ze het ook naar jou doen als ze honger hebben weet ik niet, misschien staat het in de link die ik je in het vorige antwoord heb gegeven. Of ze spelen verschilt van parkiet tot parkiet. Als ze heel jong zijn zullen ze dat in ieder geval niet doen. Ze hebben hun energie hard nodig om te groeien en slapen erg veel. Later zal het iets meer worden, maar nogmaals, het verschilt van parkiet tot parkiet.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden en dat je niet beledigd bent door het feit dat ik het er eigenlijk niet mee eens bent dat je een parkietje al zo jong in huis haalt.