Wil niet in de kooi!!

Gestart door Deedee, mei 21, 2007, 19:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deedee

Gallo!

Daar ben ik weer! Onze Deedee wil meestal overdag niet meer terug in de kooi. Deedee is een pop van 1 jaar. Misschien is het nog pubergedrag. Maar ´s avonds als ik naar boven ga, kan mijn vriend, als Deedee niet al in de kooi zit omdat ze moe is, haar gewoon op zijn hand nemen en in de kooi zetten. Overdag vertikt ze dit echt. Misschien omdat het ´s avonds een soort standaard ritueel is. Meestal lokken we haar met voer, maar ze trapt er vaak echt niet in! We wachten tot ze in de kooi gaat uit zichzelf en doen dan het deurtje dicht. Vaak heeft ze dit ook al door en vliegt er dan snel weer uit.... Best vermoeiend wel. Iemand nog tips ofzo

groetjes Paulien

DarkWolf

Is Deedee handtam?
Anders lokken met een favo-speeltje..Dat doe ik ook bij Falkor, dan leg ik zijn belletje in mijn hand en rinkel ik daarmee en dan weet hij niet snel genoeg in zijn kooi te vliegen :P

Deedee

Ja Deedee is handtam. Leuke tip, dat ga ik eens proberen!


groetjes Paulien

Deedee

Ik heb Deedee geprobeerd te lokken met haar favo speeltje, maar helaas heeft dit ook geen zin.  :o
Ze vindt het wel boeiend en wil er graag mee spelen, maar in de kooi gaan, ho maar......
Misschien moet ik het nog een paar keer proberen.
iemand anders nog tips of trucs?

groetjes Paulien

DarkWolf

Maar hoe heb je het gedaan? Ik neem Falkor nl op mijn hand, ga naar de kooi en neem het belletje (moet me meestal van ver uitrekken anders vliegt ie weg omdat hij de kooi ziet afkomen). En dan rinkel ik daarmee en dan gaat hij meestal vanzelf op mijn andere hand zitten en dan schuif ik mijn hand in de kooi en zit hij erin..En dat doet hem nx, want hij is tegen dan al druk met zijn belletje bezig :P

simpy

Mijn parkietjes (man + pop) deden dit vroeger ook heel vaak. Het is inderdaad een hele hoop gedoe...
Ik denk eerlijk gezegd dat Deedee het buiten de kooi veel leuker vind dan in de kooi. Misschien hangt er iets in de kooi dat haar afschrikt?? Of ze heeft niks om te doen in de kooi, dat kan ook. Uiteindelijk went Deedee hier ook aan, dus de aanhauder wint!!

Cropje

Het beste is om je parkietje pas uit de kooi te laten als ze echt helemaal tam is, je kunt haar dan in de kooi stoppen wanneer jij dat wilt en niet wanneer zij daar eens een keer zin in krijgt. Dat kan namelijk wel even duren. Ze gaan eigenlijk vaak pas terug naar de kooi zodra ze honger of dorst krijgen, want meestal staat eten en drinken alleen in de kooi. En dan moet je nog wachten tot ze de ingang van de kooi vinden, dat duurt soms ook wel even. Kunnen ze buiten de kooi ook aan eten en drinken komen, dan wordt het helemaal lastig!
Wat je zou kunnen doen met een niet-tam (of niet helemaal tam) parkietje is inderdaad lokken met speelgoed of eten, maar dat lukte niet schreef je. Je zou dan de kooi met het deurtje voor haar kunnen houden zodat ze erin stapt. Geen ideale manier, bij bij sommige parkietjes werkt het.

Persoonlijk ben ik er voor om je parkietje eerst volledig tam te maken voor je haar uit de kooi laat. Zo tam dus dat je haar op je hand kunt krijgen als JIJ dat wilt en dat je haar ook in de kooi kan zetten als JIJ dat wilt, en niet alleen als zij daar zin in heeft. Dit bespaart je een hoop frustratie en achtervolgingen, en zorgt ook voor een hoop minder stress bij je parkiet.

Voor meer info zou ik de zoekfunctie van dit forum even gebruiken. Je bent bij lange na de enige niet die problemen heeft met het terug in de kooi krijgen van een parkietje en veel mensen hebben hier al veel goede tips voor gegeven.

Ten slotte:
Een link over het tam maken van een parkietje: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php
Een link over vrij vliegen: http://parkietenfreak.nl/r-gevaren.php

Succes!

Deedee

Deedee is WEL tam, maar ze WIL volgens mij gewoon niet!!
Het is echt een bijdehandje en slim. En buiten de kooi vindt ze echt super leuk, volgens mij!!
Deedee is snel op dingen uitgekeken, dus ik haal vaak nieuwe speeltjes. Wil nu ook zo'n leer-speeltje halen voor haar.

Nog even hoe ik Deedee heb proberen te lokken met dat speeltje:
Speeltje losgemaakt, uit de kooi gehaald en ermee rinkelen. Deedee op mijn hand genomen en rustig richting de kooi gelopen. Ze had wel aandacht voor het speeltje, maar ze leek het door te hebben en vloog weg...

Opvallend: als ik 's avonds de gordijnen dichtdoe gaat ze vanzelf in de kooi om te slapen....

groetjes

Joske

Citaat van: Cropje op mei 23, 2007, 13:13:53Persoonlijk ben ik er voor om je parkietje eerst volledig tam te maken voor je haar uit de kooi laat. Zo tam dus dat je haar op je hand kunt krijgen als JIJ dat wilt en dat je haar ook in de kooi kan zetten als JIJ dat wilt, en niet alleen als zij daar zin in heeft. Dit bespaart je een hoop frustratie en achtervolgingen, en zorgt ook voor een hoop minder stress bij je parkiet.

Maar zelfs dan. Ons mannetje Gigi is echt heel erg handtam (houdt van knuffelen, komt vaak bij je zitten voor kusjes, etc.) maar soms heeft hij ook zo'n bui dat hij echt niet terug wil. Op de hand en dan richting de kooi, dan weet hij het precies en vliegt hij weg. Gelukkig komt dit maar zelden voor en als het gebeurt dan is het vaak een kwestie van een half uurtje wachten.

Mars

Mag ik vragen of je haar al vanaf het begin dat je haar hebt de hele dag er uit hebt? Soms is het namelijk zo dat parkietjes alleen 's avonds en 's nachts in de kooi zitten en daardoor de kooi niet echt accepteren als leuke 'dagdoorbreng plek'.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rogierlommers

Wat ik hier doe is het volgende. Ik laat m'n parkiet op m'n vinger zittten en houd deze voor de spiegel. Het beestje raakt hier zodanig opgewonden van dat ik hem kan vastpakken en op deze manier in de kooi krijg. 't Is even proberen/uitvinden hoe het werkt, maar ik krijg Roepie (de vogel in kwestie) ALTIJD in z'n kooi.

Deedee


Citaat van: Mars op mei 30, 2007, 16:58:53
Mag ik vragen of je haar al vanaf het begin dat je haar hebt de hele dag er uit hebt?

Nee Deedee is haast nooit een hele dag uit de kooi. Door de week 's avonds en nieteens iedere avond en in het weekend soms 's middags. Dit is eigelijkal vanaf het begin zo....

Citaat van: rogierlommers op juni 04, 2007, 11:03:25
Wat ik hier doe is het volgende. Ik laat m'n parkiet op m'n vinger zittten en houd deze voor de spiegel. Het beestje raakt hier zodanig opgewonden van dat ik hem kan vastpakken en op deze manier in de kooi krijg. 't

Helaas vindt Deedee de spiegel niet boeiend op die manier. De spiegel is leuk om in te knagen, meer niet.

Leuk dat jullie meedenken!!

gr. Paulien

Moppers

Als het echt niet lukt en je zit krap in de tijd (bijvoorbeeld als je echt weg moet en je het al een half uur probeert), kun je misschien het volgende proberen:

Als je haar op je hand hebt en je loopt naar de kooi, kun je proberen je andere hand boven haar te houden. Als je hand op de goede plek zit, kan ze niet opstijgen en dus niet van je hand af vliegen. Raak haar niet aan met deze tweede hand. Wat ze zou kunnen proberen is via je arm omhoog klauteren, dat is even in de gaten houden, je kan dat met je hand eventueel ook tegenhouden. Het is misschien even oefenen, maar als het goed is werkt het wel.

Tina

Iets lekkers in de kooi hangen.

Maur@

Vanaf dag nummer één dat vogels hier in huis komen moeten ze van mij op "de stok" stappen als ik dat wil. Stok is een tak van een boom. Met die stok zet ik ze in de kooi. Willen ze niet op de stok stappen als ik dat wil, mogen ze niet uit de kooi. Toen ze nog in de buitenvoliere zaten en ze moesten naar binnen en ze zagen mij met de stok aankomen, dan ging het merendeel al vanzelf in de kooi. Kwestie van duidelijk zijn, jij bent de baas en niet hij/zij. Dat kun je ze ook met stemgeluid duidelijk maken, daar zijn ze echt wel gevoelig voor. Maar je moet vooral duidelijk de baas zijn en aangeven dat jij het wilt. Succes, hoop dat een strakke vaste aanpak werkt. Maar eingelijk geef je het zelf ook al aan bij je vriend gaat het zonder problemen, daar is het een ritueel geworden.