kijken in het broedhok

Gestart door minplus, mei 20, 2007, 18:00:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

minplus

mijn vriendin heeft twee parkietjes :). ze hadden een nestkastje opgehangen(vorig jaar)
en als het vrouwtje eruit kwam gingen ze kijken of ze al eitjes had gelegd en ze hebben ze ook opgepakt om te kijken of ze bevrucht waren. er kwamen geen jongen en ze hebben ze uit het nestkastje gahaald. nu wil ze weer een nestkastje ophangen en zegt dat je vaak moet kijken en de eitjes oppakken en tegen het licht houden om te kijken of ze bevrucht zijn. mag dat wel?

groetjes

Sara

Het is inderdaad nodig om elke dag controle uit te voeren, dus gewoon even in het broedblok te kijken als de ouders eruit zijn. Je kan ook de eitjes één keertje voorzichtig in het licht houden om te kijken of het bevrucht is, maar het is het beste om de eitjes te laten liggen en gewoon af te wachten tot ze uitkomen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

simpy

Je kunt het beste kijken als de eitjes er ongeveer 3 dagen liggen... Allen onbevruchte eitjes kun je beter weghalen. Het scheelt de parkiet een hele hoop gedoe!!!

Veel succes ermee!

Sara

#3
Je kan pas zien aan eitjes na ca. 5 dagen of ze bevrucht zijn of niet, en het is het beste om ze gewoon te laten liggen. Als je echt wilt kijken kan je dit heel voorzichtig doen na 5 dagen, door het eitje in het licht te houden of met een schouwlamp te kijken. Toch is het echter heel moeilijk te zien, ook ik heb me hier al in vergist, dus gooi de eitjes zeker niet weg voordat ze minstens 23 dagen in het nest liggen! Maar dat is dan echt het minimum, want je je kan altijd 'laatkomertjes' hebben in de eitjes.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Citaat van: simpy op mei 23, 2007, 12:52:49
Je kunt het beste kijken als de eitjes er ongeveer 3 dagen liggen... Allen onbevruchte eitjes kun je beter weghalen. Het scheelt de parkiet een hele hoop gedoe!!!

Hey minplus

Af en toe een controle van het nest kan en mag, maar zonder dat je het popje stoort.
Kijken of eitjes bevrucht zijn, kan maar alleen iemand met veel ervaring kan goed zien of ze al dan niet bevrucht zijn

Bevruchte eitjes kan je pas zien(als je ervaring hebt) na een vijftal dagen.
Het beste kun je dus gewoon je popje lekker laten broeden, en zelf met veel spanning wachten of er kleintjes zullen geboren worden.

@Simpy
Onbevruchte eitjes weghalen, kan en mag je pas doen als je dat heel zeker bent en dit is na de broedperiode van 18 tot 21 dagen( eventueel weekje extra dus 28 dagen).

Vele groetjes

minplus

ow wat erg toen er vijf eitjes waren heeft ze ze maar een week laten liggen :o.mischien waren de eitjes wel bevrucht :(
nou dat is pech