Wie weet hier iets op?

Gestart door Minimie, mei 15, 2007, 16:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minimie

Hoi.

Hoe kun je voor komen dat je grasparkietje zich dood eet?

Groetjes danielle

Nadine

Mij is van de week aangeraden door forum leden per vogeltje 2 theelepeltjes voer te geven..
Als ze dan rodn 6 uur geen voer meer hadden er 1 schepje bij geven..
en zo weet je dat je de dag erna 3 schepjes moet geven  ;)
En op die manier kun je dus beetje uitzoeken hoeveel voer je vogeltje nodig heeft!
hiermee voorkom je dat je vogeltje gaat snacken [ alleen het lekkers eruit eet ]
maar echt alles binnen krijgt  ;)

Als ik iets verkeerd zeg verbeter me dan alsjeblieft of verduidelijk het even!  ;)

Caradow

Niet meer geven dan ze op 1 dag opeet... en dan dus elke dag een verse portie..

Minimie

hoi nadine ,

Ik heb ook fruitzaad gekocht mag ik dat er gewoon bij doen?
Ik heb een lange voerbakje zodat ik veel voer er in kan doen maar dat moet ik dus niet vullen tot hij vol is.
Is de helft vullen van mijn voer bakje , loop ik dan nog grote risico?

Groetjes danielle

Mars

Je kunt het beste gewoon de aangegeven hoeveelheid, zoals Nadine al beschrijft, geven per parkietje. Als je meer geeft dat niet op wordt gegeten, dan gaat je parkietje alleen maar de lekkere zaadjes eten. Na een aantal jaren ontstaat er dan, zoals vogelartsen dat noemen, zaadvergiftiging. Zeg maar ondervoeding. Je kunt controleren of je genoeg zaad hebt gegeven als je eind van de dag even het etensbakje uitblaast, als er dan nog veel zaadjes over zijn, kun je de volgende dag wat minder geven, zijn er heel weinig over, dan kun je er nog wat bij geven. Iedere dag vers zaad is het beste.

XtraVital heeft een betere samenstelling dan de meeste andere zaden. Als je echt wilt dat je parkietje alle voedingsstoffen binnen krijgt, dan kun je er over nadenken om het over te zetten op pellets (zeg maar soort van brokjes). Dat kost wel enig doorzettingsvermogen van het baasje, want ze willen het niet altijd meteen eten. En het is wel duurdere voeding, ik doe met een zakje van 18 euro Harrison pellets 1 maand met 4 parkieten. Dat betekent dus dat je dus ongeveer 18 euro betaalt voor 1 parkiet voeding voor 4 maanden, dat is 4,50 per maand aan voeding.

Ik zou niet te veel fruitzaad geven, dat is eigenlijk vooral snoepzaad. Dus misschien iedere week een theelepeltje? Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, ook omdat er vaak veel suiker inzit, wat dan weer tot kropverzuring kan leiden. Dus ik zou zeggen, met mate. Geef liever echte groente en fruit, elke dag een stukje. En maximaal een halve stengel trosgierst per week per parkiet.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

ik heb een apart bakje in de kooi hangen [ eigenlijk een waterfontijntje ]
Maar gaat ook prima met zaad erin..
Daar heb ik 1/3 fruitzaad in en 2/3 grit..
goed door elkaar heen geschud en dit laat ik er in zitten tot het helemaal op is..
Zo krijgen zo ook gelijk grit binnen als ze wat aan het snoepen :)
Aangezien ze nooit op de bodum zitten bij mij..  :P

Minimie

#6
okey bedank voor jullie hulp.

Hier mag een slotje op

Groetjes danielle/Minimie

Op verzoek *klik*  ;)
Groetjes, Sonja.