Gaat het misschien te vlug!!!!

Gestart door tomika, mei 17, 2007, 22:45:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tomika

Hallo allemaal,

Met mij nieuwe vogeltje calimero gaat het goed.Hij is al behoorlijk tam.Calimero is vandaag voor het eerst uit de kooi geweest,heb hem vanaf maandag en het verloop best goed.Maar calimero wil uit de kooi hij loopt heen en weer in de kooi om er uit te kunnen.

Calimero is vandaag voor het eerst uit de kooi geweest hij vond het fantastich en is een uur bij mij op de schouder blijven zitten,heb hem daarna terug in de kooi gedaan en naar een paar uur weer gepakt.Maar wat is het nu hij wil niet meer bij me zitten maar op de speelgoed van de kleine hij vind het prachtig.De kleine heeft een piratenboot en daar gaat hij op zitten en gaat daar een stukje zitten doen,of op een speelgoedhelicopter zitten.Verder doet calimero het goed hij eet goed speelt af en toe met een paperclipje,maar ik vraag me af wil hij nog ooit bij mij komen zitten of wil ik te vlug.

Heb hem nog maar vanaf maandag dus misschien is het allemaal een beetje vlug voor calimero,mag natuurlijk niet klagen maar zal het wel jammer vinden als calimero niet meer bij me wilt zitten.

Veel liefs tomika

Mars

Ja, je wilt wat te snel. Heb een beetje geduld, neem maar een tijdperiode van drie maanden voor het tam maken, ik denk dat dat realistischer is.
De belangrijkste oefening is het opstappen in de kooi en je parkietje in de kooi heen en weer kunnen brnegen van stok naar stok, als dat zonder moeite gaat, dan heeft hij al wat vertrouwen in je. het komt vast goed, maar gun calimero wel de tijd. Het kan zelfs zijn dat hij nu een beetje over zijn angst heen raakt voor het nieuwe en dan eerst helemaal niet meer wil opstappen.

Met geduld en veel oefenen kom je een heel eind.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

zelf zou ik ook zeggen niet Calimero z'n zin te geven als ie uit het kooitje wil door hard te rennen. Laat 'm zitten, negeer en pas als ie rustig is kun je belonen met je stem en/of wat lekkers.
Verder zoals Mars zegt eerst zorgen dat hij ten alle tijden in de kooi op je hand stapt en vandaar uit verder werken.

Groetjes Annika

heartbeatX

#3
Hoi!!
Ik heb er ook last van, de fokker van mijn parkiet zei dat ik hem de eerste dag gewoon moest laten zitten, en de volgende dag eruit kon halen en lekker mee gaan tutten.
Dat ging goed, hij bleef heel mak zitten enzo, maar hij zei ook van: Als de parkiet eenmaal weet hoe de kamer eruit ziet, waar hij kan landen, en z'n lievelingsplekjes weet te vinden dan wil hij heel weinig meer bij je zitten. Dan moet je hem NIET laten zitten en gewoon steeds terugpakken en op je schouder, arm of vinger zetten. Dit kan een heel tijdje duren, maar de ene parkiet is sneller als de andere parkiet en na een tijdje zal hij zien en doorhebben dat jij z'n maatje bent en niet dat piratenbootje of zoiets xD
Succes ermee!

Die fokker gaf me ook een tip: zo weinig mogelijk speelgoedjes in z'n kooi, zodat als jij dr bent dat ie heel luidruchtig heen en weer zit te bewegen van ''kom zet mij op je schouder'' of ''speel met mij''.
Maar zelf vind ik dat geen goed idee, want als ie alleen is dan zet ik de radio aan en nog een extra speeltje zodat ie zich niet kan vervelen.

Ik moet er wel bij zeggen, mijn parkiet stapt geheel uit zichzelf op mijn vinger als ik mijn vinger voor z'n buik doe zonder dat ie heel z'n kooi bij elkaar schreeuwt en heen en weer springt/vliegt, dat deed ie al vanaf het begin (niet dat ik hem al zo lang heb, maar goed het gaat om het idee).

Moppers

CiteerDie fokker gaf me ook een tip: zo weinig mogelijk speelgoedjes in z'n kooi, zodat als jij dr bent dat ie heel luidruchtig heen en weer zit te bewegen van ''kom zet mij op je schouder'' of ''speel met mij''.
Ik ben blij dat je dit zelf ook geen goed idee vindt, Heartbeat. Ik vind het een gemene manier om je parkiet afhankelijk van je te maken.

Voor Calimero is alles nieuw. Hij is er duidelijk niet bang voor, dus alles wat nieuw is, is ook interessant en moet onderzocht worden. Zet een jong kind in een kamer vol speelgoed en zet zijn moeder erbij, op een stoel. Wat denk je, gaat het kind spelen, of bij zijn moeder op schoot zitten? Dat zal van zijn bui afhangen. De ene keer schiet hij gelijk naar zijn moeder, de andere keer ziet hij haar niet eens en duikt hij op het speelgoed af. Zo ook bij parkieten.

Als je Calimero toch los wilt laten, kijk dan niet vreemd op als hij zijn eigen keuzes maakt. Wat je wel kunt doen is hem laten zien dat het ook heel fijn is om gewoon bij jou te zijn. Lekker kletsen, lekker kroelen, gewoon lekker saampjes bezig zijn. Dat kan je ook oefenen terwijl hij in de kooi zit.

Iedere vogel heeft een eigen karakter. En zo heeft ieder vogeltje het ene moment zin in spelen, het andere moment zin in knuffelen. Ik vind dat je dat moet respecteren. Wel kan je hem dus goed laten zien wat voor keuzes hij heeft, en hoe leuk het kan zijn om te knuffelen. Je kan het ook combineren en samen met hem spelen.