Goed (genoeg), of overdreven?

Gestart door heartbeatX, mei 19, 2007, 17:08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

heartbeatX

Hallo,
Ik geef mijn parkietje parkietenzaad van vitakraft.
Daarnaast nog eikrachtvoer (zonder grit, was niet meer te koop in de winkel ,is dat erg?).
Verder heb ik nog van vitakraft een bio-box, daar komt dan groen uit (gras, klaver, sla).
En nog zangparels (zaad, waarmee de keelorganen mee worden bevorderd) en krachtzaad, allebei lekkernij-en en gezond).
En eens per week een stukje trosgierst.
Is dit te veel of niet?
Is het dan ook erg om nog een stukje komkommer/appel of iets dergelijks bij te doen.
Hij is ongeveer 6 weken oud nu, dus ik weet niet of dit te veel is.
Of zou elke parkiet blij moeten zijn met zoveel lekkers/gezonds.

Scotty - Keecko

#1
Hoi heartbeatX,

Allereerst het parkietenzaad van Vitakraft. Ik weet niet hoeveel voer je geeft, maar per parkiet moet je dagelijks 7,5 tot 10 gram zaadjes geven. Het is belangrijk dat je parkietje alle zaadjes opeet en niet de lekkerste eruit gaat zoeken, vandaar ook de aangepaste hoeveelheid :) Ook elke dag vers voer (en water) geven.

2 of 3x in de week een theelepeltje eikrachtvoer geven via een klein snoepbakje (die je tussen de tralies door kan steken) of gewoon bij de zaadjes mengen. Niet teveel en/of tevaak eikrachtvoer geven, dat is slecht voor de niertjes van een parkiet!

Zangparels ben ik zelf niet zo weg van, dus dat geef ik liever niet aan mijn parkietjes. Het is meer een lekkernij. Krachtzaad zou ik ook niet geven, je geeft immers al eikrachtvoer.

De biobox is heel goed en als je om de dag (of elke dag) een stukje (verse en goed gewassen) fruit of groente geeft is dat ook perfect! :) (geen avocado of rabarber, dat is giftig)

Een parkiet mag 1x in de week een halve sliert trosgierst, maar hoe minder je geeft, hoe beter ;)

Grit zit ook in schelpenzand, ik weet niet of je dat als bodembedekking gebruikt. Als je Corbo of houtsnippers gebruikt, kun je 2x in de week een bakje grit even in de kooi hangen.

Verder kun je 1x in de week een mespuntje maagkiezel aanbieden. Maagkiezel is belangrijk voor de vertering van de zaadjes, al zijn daar de meningen nogal over verdeeld ;)

Groetjes, Ilse