vraagjes over mijn toekomstige volière ! :D

Gestart door chrikske, mei 07, 2007, 19:29:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrikske

hallo parkietenliefhebbers !   :D

ik heb even een paar vraagjes over mijn toekomstige volière (met goed geïsoleerd nachthok) 8)

- zou het lukken om deze vogels bij elkaar te plaatsen? - > gouldsamandines, grasparkieten, valkparkieten en een stelletje chinese dwergkwartels. ik weet dat jullie voornamelijk met grasparkietjes bezig zijn (m'n bedoeling is ook natuurlijk om voornamelijk nog altijd grasparkieten te houden maar zou toch een beetje variatie willen  ;))

- welke beplanting raden jullie aan in een volière met deze vogelsoorten ? ik weet dat er 2 parkietensoorten zijn die veel kapotknagen maar misschien is eer toch een bepaalde plant/struik/boom die wel beter geschikt is dan anderen voor in deze volière.

- en ik heb nog 1 vraagje, wat raden jullie aan ?
1. de achterwand van de volière bedekken met hout (een houten achterwand)
2. de achterwand EN de bovenkant bedekken (een houten achterwand met een houten dak of een dak uit plexi-glas)
3. gewoon volledig gaas (zondeg bedekte achterwand of dak)


vele groeten, Christophe   ;D

Pe0Pe

Voor de beplanting zou ik bomen nemen die niet giftig zijn zoals de twijg,hazelaar,en fruitbomen, ik zal ook nog wat struiken/grassen planten voor de kwartels!

luis


ik zou er een dichte achterkant in doen en een gedeelte van het dak zou ik dicht maken met golfplaat oid.
zodat ze kunnen schuilen.
zelf heb ik ook grasparkietn, valkparkieten, zebravinken, gould amandines en kwartels. ik had ze allemaal in een voliere dat gaat opzich wel goed maar ik heb de goulds er toch uit gehaald. dit vanwege het voer die ze nodig hebben. ik heb parkietenvoer gemengd met tropenvoer, maar mijn parkietjes eten de meeste zaadjes eruit waardoor de goulds het met de 'restjes' moeten doen. zo kregen ze verkeerde voedingsstoffen binnen waardoor ze kale koppen kregen. dus ik zou het goed in de gaten houden. opzich kunnen de vogeltjes wel met elkaar opschieten alleen ik had ze vanwege het voer eruit gehaald.
(Nb gould amandines hebben een minimale temperatuur nodig van 15 graden, het is raadzaam om ze in de winter in een verwarmde schuur of nachthok te plaatsen. goulds zijn erg tere vogeltjes)

ik hoop dat ik je hiermee opweg heb geholpen...
mvg luis

Mars

Een dak van plexiglas lijkt mij geen goed idee. (Plexi)glas kan zonlicht enorm versterken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

hartelijk bedankt voor jullie reacties  :D

kan alleen nog iemand mij wat meer zeggen over de beplanting ?
ik zou het jammer vinden dat als ik er bepaalde beplanting in zet ze binnen de 3 dagen verpulverd is  :P

ik weet dat het parkieten zijn maar misschien is er toch een plant die wat geschikter is voor hun .

groeten christophe  ;D

Sara

Het dikke(goed gewassen) onbesproeide wilgentak of fruitboomtak vinden parkieten erg leuk.
Ikzelf heb in mijn vollière geen beplanting(mijn vollière is niet zo groot). Maar ik heb wel schommels zelfgemaakt van takken en een houten 'schommeldoos'. Ze zijn dol op deze zelfgemaakte 'wiegelwaggeldingetjes' en ze beleven er erg veel plezier aan.
Als je klimtouwen in je vollière hangt zullen je parkieten hier ook behoorlijk gebruik van maken.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

smurfj

ik zou er geen planten inzetten,
parkieten blijven parkieten en die knagen aan alles  :P
natuurlijk is het wel mooi planten in de voliere !
doe wat je het beste lijkt want iedereen heeft zijn eigen mening...