ene jong meer veren dan de andere?

Gestart door pietje parkietje, mei 15, 2007, 19:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietje parkietje

ik heb 3 paartjes grasparkieten met jongen waarvan 1 paartje vandaag (of gister) het eerste jong is uitgekomen maar nu ging ik even kijken en nu schetst mijn verbazing dat ik bij dit 1 of 2 dagen oude jong al behoorlijk wat witte beginsels van veren zie zitten terwijl bij het andere paartje 2 jongen van een week oud nog minder hebben.....gebeurt dit vaker dat jongen al geboren worden met zoveel veerbeginsels? (net zoals bij baby's de 1 meer haar heeft dan de ander zeg maar? Razz ) of is dit heel apart?
groetjes Pietje Parkietje

Corien

Het is wel wat snel denk ik, maar toch: elk parkietje is anders, zal ook wel een eigenschap zijn die door de ouders wordt doorgegeven. Mijn parkietje was na 5 dagen ook al lekker bedonst.

Safrena

Hey Pietje Parkietje

Normaal worden grasparkietjes kaal geboren, maar zoals je zelf merkt er zijn altijd wel uitzonderingen. ;)

Vele groetjes

pietje parkietje

en dan heb ik nog even een vraagje, welke rol speelt de blauwe vlek op de wang bij grasparkieten bij geslachtsbepaling? is het zo dat alleen de mannetjes zo'n blauwe vlek op de wangen hebben of vrouwtjes ook? ik heb namelijk alleen mannetjes met wangvlek en vrouwtjes zonder en ik kan hier nergens iets over vinden op internet....

Mars

Dat klopt niet. Wangvlekken zijn bij grasparkieten niet geslachtsgebonden. De enige manier van uiterlijke kenmerken om het geslacht vast te stellen is de kleur van de neusdop. En indien er in een nest lutino of albino vogels zitten en moeders is geen lutino of albino, dan weet je ook dat het om popjes gaat: dat heeft met geslachtgebonden vererving te maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pietje parkietje

okeej bedankt1 hoelan duurt het ongeveer vor je bij jongen ziet of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Safrena

#6
Hey pietje parkietje

Blauwe wangvlekken heeft totaal niks met het geslacht te maken.
Ik heb parkietenmeisje gehad zij had ook mooie blauwe wangvlekken.

Wangvlekken komt bij alle kleuren parkietjes voor ook bij lutino, daar is de wangvlek wit, bij pastel kleurige parkietjes, zal de wangvlek ook heel zacht van kleur zijn. Ja zelfs ook bij de albino zit er een wangvlek. Alleen zien wij die niet, omdat deze net als de veren wit is

Ik meen ergens gelezen te hebben, dat de wangvelkken voor de parkiet veel beteken, ze zouden elkaar daaraan herkennen

Citaat van: Mars op mei 16, 2007, 09:29:17
De enige manier van uiterlijke kenmerken om het geslacht vast te stellen is de kleur van de neusdop.

Via de neusdop kun je inderdaad het geslacht van een parkietje herkennen, maar dat is niet de enige manier hoor. Je kan ook een dna test laten doen om het geslacht te laten bepalen.

bij onderstaande link kun je meer lezen over geslachtgebonden factors bij de grasparkiet
http://www.vogelproblemen.nl/Erfelijkheid14%20-%20Geslachtsgebonden%20factoren.htm


Citaat van: pietje parkietje op mei 16, 2007, 10:58:40
okeej bedankt1 hoelan duurt het ongeveer vor je bij jongen ziet of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Iemand die heel veel ervaring heeft, kan het geslacht al zien als de parkietjes in de veren komen. Ervaren mensen zien het ook al als ze 6 à 7 weken zijn.
Iemand zonder ervaring zal moeten wachten tot de parkietjes een 3à4maanden zijn. Dan kun je al zien of het een mannetje of vrouwtje is.
hieronder nog een link over de kleur van de neusdoppen.

http://i8.photobucket.com/albums/a7/parkietenlover/neusdoppenkleur.jpg

Vele groetjes

pietje parkietje

owkeej nogmaals bedankt voor deze tips en uitleg! ik zal dan nog even moeten wachten (ben nog niet echt ervaren haha)

Mars

#8
Als ze straks zes of zeven weken zijn, dan kun je eens foto's maken en deze plaatsen. Dan kunnen we ons best eens doen om het te raden. Ik moet er ook bij schrijven dat de ene 6 weken oude parkiet de andere niet is: soms is het redelijk te zien, soms gewoon niet.

Groeten Marcia

Zoals ik al zei Marcia
Op 6à 7 weken is het nog niet altijd mogelijk om te zien wat het geslacht is
Mensen met heel veel ervaring kunnen dat wel, als je geen ervaring hebt is dat moeilijk
Rond de 3à4 maand kun je het wel zien
Pietje  parkietje kan ook altijd zelf kijken bij de link die ik meegegeven heb over de kleur neusdoppen
Gr safrena
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..