Parkietjes overzetten in nieuwe kooi: tips?

Gestart door lientjuuh, mei 12, 2007, 14:41:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lientjuuh

hoi,
de kooi die we nu al een maand gebruiken voor mijn twee parkietjes is er eigenlijk eentje voor slechts 1 parkietje. Daarom hebben we eraan gedacht om voor moederdag een nieuwe vogelkooi te kopen! ;D Maar, mijn parkietjes zijn nog niet erg heel tam .(eentje kan al zitten op mijn hand met een beetje trosgierst, maar de andere niet) En, als we de vogeltjes van de ene kooi in de andere gaan steken, hoe moeten we dit dan doen? Ik wil niet dat ze een vleugeltje breken of er een trauma aan overhouden omdat we ze misschien op een verkeerde manier uit de kooi halen. Heeft er iemand wat tips, want ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken en waar ik de vogels zal moeten vastnemen zodat ze niet in mijn hand kunnen fladderen en een vleugeltje of zoiets breken. Kan er me alsjeblieft iemand helpen?

groetjes Lien

Titel aangepast, zo is het duidelijker waar het over gaat ;). Gr. Ingrid

Nadine

Heeejj :)
Ze vliegen denk ik nog niet rond ofwel?
als ze al rondvliegen.. laat je ze er gewoon uit.. zet de nieuwe kooi op exact de zelfte plek terug..
en ze vinden het wel..  :)

is dit niet het geval.. zet dan de 2 openingen tegen elkaar aan..
zodat ze over kunnen vliegen zonder te onsnappen.. je laat de kooiien net zo lang staan.. tot ze zelfstandig over gekluiterd zijn.. hang wat lekkers inde nieuwe kooi.. en sliert trosgierst ofzo..
Zo is het mij de eerste keer ook gelukt.. [ 2e keer waren ze tam dus heb ik de eerste manier gebruikt]

Tip: is de oudere kooi lager.. leg er dan iets van boeken ofzo onder.. zodat de ingangen even hoog van elkaar zijn  :)

lientjuuh

bedankt voor het berichtje! ;D Ik zal het meteen uitproberen!

Lien

Nadine

Succes ermee!
Laat je het weten als het gelukt is? :D
Of juist niet..  ??? dan weet misschien nog iemand anders een oplossing!  :-X

lientjuuh

hoi

Toch bedankt voor de goede oplossing, maar er is wel een klein probleempje:De deurtjes van de openingen in de kooi kunnen niet helemaal plat tegen de kooi, waardoor er een gat is van 3 cm tussen beide kooien.:( We kunnen de kooi wel constant in de gaten houden, maar ik zou liever alle risico's vermijden. Ik zou niet willen dat er een parkietje ontsnapt of met zijn hoofd tussen het gat steekt. Heeft er iemand misschien een andere oplossing?

Lien

lientjuuh

ja, het is uiteindelijk toch gelukt.

Eerst heb ik met de twee deurtjes een soort van gangetje gemaakt en dan heb ik met wat trosgierst in mijn hand Tinky naar de nieuwe kooi kunnen lokken. Het ging zonder moeite. Toen hebben we het deurtje vlug gesloten en de parkietjes zaten in elk één kooi. Chouchou deed heel zielig en keek door de tralies door naar tinky en kwetterden de hele tijd zachtjes met elkaar. Het was zielig om te zien. En toen kwam het moeilijkste natuurlijk. Chouchou in de nieuwe kooi binnenkrijgen zonder dat Tinky weer de oude kooi binnenglipte. We probeerden het eerst op dezelfde manier zoals we met tinky gedaan hadden, maar chouchou was plotseling bang geworden van trosgierst, terwijl ze dat anders nooit was. uiteindelijk ben ik dan tot de conclusie gekomen dat ik het maar op de moeilijke manier moest doen. Ik heb haar zachtjes proberen in een hoekje te drijven om haar dan proberen vast te nemen. Natuurijk beet ze heel hard, waardoor ik moest lossen. Na ongeveer vijf keer proberen is het toch gelukt. Ik denk niet dat ze pijn hebben of een trauma hebben opgelopen, want nog geen 30 seconden nadat ze beiden in hun kooitje zaten, begonnen ze zachtjes te kwetteren zoals ze dat altijd doen. ;D  Uiteindelijk heeft dit alles bij elkaar 1 uur en een kwartier geduurd! :P Hopelijk maken ze nog veel plezier in hun nieuwe kooitje! :D

doeiiiii!


Nadine

Nou fijn dat het gelukt is!  ;D

Anders had je ook de klepjes van de voer/waterbalkjes eraf kunnen halen.. dan hadden ze wel helemaal tegen elkaar gepast!
Maar goed tip voor de volgende keer lijkt mij! :)