Tam maken verloopt raar.

Gestart door Goofisch, mei 09, 2007, 18:17:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goofisch

Hallo.

Sinds een klein maandje hebben wij een nieuw parkietje Genaamd "Koos"  ;D
Het is een mooi geel beestje wat maar alte graag veel zingt en herrie maakt.
Het tam maken verloopt alleen wat raar. en vandaar ook dit topic.

Zodra ik mijn hand in de kooi steek springt die er meteen op en gaat dan mee de kooi uit. Zelfstandig zijn kooi uitgaan doet die niet.
Wanneer ik hem op mijn vinger heb zoekt die meteen mijn schouder op.
Zodra die dan op mijn schouder zit lijkt het dat die rustig ze kans afwacht om terug te vliegen zijn kooi in.
En zodra die ergens zit (bijvoorbeeld tafel) en ik ga er heen en leg me vinger bij hem in de buurt springt die er meteen op.

Ik vermoed dat koos mij als terugweg naar zijn kooi ziet. Dit omdat die zodra die zijn kooi ziet meteen erop af vliegt en direct zijn kooi in gaat.
Als ik zijn deurtje open zet zal die nooit zelfstandig eruit gaan. Alleen als ik mijn hand in de kooi steek gaat die erop zitten en kan ik hem er zo uithalen.
Maar het doel was dat die uiteindelijk uit mijn hand zou eten en zelfstandig zijn kooi uit zou komen zonder bang te zijn.

Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? ik heb veel geprobeerd hem uit zijn kooi te lokken met bijv eten . maar de vogel zelf kijkt me dan aan alsof ik helemaal gestoord ben en blijft rustig op zijn stok zitten.
ook eten vanuit mijn hand is geen succes.

Ik ben opzoek naar tips hoe ik hem beter tam kan krijgen. Dus bij deze. Alvast bedankt.

Joffrey.

Safrena

Hey Joffrey.

Welkom op het forum

Tips over het tam maken van je parkietje kun je vinden op onderstaande link ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Verder kan ik je alleen maar zeggen, veel blijven oefenen, altijd blijven praten tegen je parkietje, altijd rustig blijven wat je ook doet, en heel veel geduld.
Beloon je parkietje ook altijd als hij/zij iets doet wat jij wil, maar dwing en straf je parkietje nooit als hij/zij het niet meteen doet wat je wil.

Vele groetjes

Cropje

Het klink een beetje alsof je parkietje niet zozeer "niet bang" is voor je hand, maar meer dat hij het als een handig bruggetje ziet om de kooi uit te komen.

Op de link die Safrena je al gaf, kun je lezen dat het verstandig is om je parkietje eerst in de kooi handtam te maken. Dus dat hij zonder aarzelen op je hand springt, vanuit je hand eet en niet meteen de kooi uit sprint. Daarvoor kun je je ene hand met voer in de kooi houden, en met de andere hand de opening van de kooi dichthouden.

Als je parkietje gaat bijten: NIET reageren! Vooral niet gaan gillen, roepen, wegtrekken oid, als hij merkt dat het geen effect heeft, houdt hij vanzelf op!

Als dat eenmaal gelukt is (tam in de kooi), gewoon een keer als je veel tijd hebt, de hele dag thuis bent, het deurtje open zetten. En dan afwachten, misschien wat trosgierst net buiten de kooi hangen (dat hij eruit moet om erbij te komen).  Hij komt er vanzelf wel een keer uit nieuwsgierigheid uit, zo niet, gewoon een andere keer weer proberen. Als hij er eenmaal uit is, kan het even duren voor hij er weer ingaat. Ook hierbij: heb geduld! Meer info op de link die Safrena je gaf.

Succes!

Theuno

Ik denk dat hij het erg naar zijn zin heeft in zijn kooi, en waar jij bent. En ziet de rest van de kamer dus niet echt als interesant en speelplaats.
Laat hem inderdaad eens een dagje los, met her en der was gierst op plaatsen waar je denkt dat hij snel zal landen. Praat tegen hem als hij in de kooi zit, en jij ver weg bent, en probeer hem zo ook wat naar jou te lokken. Als hij dan inderdaad naar je toevliegt hem flink belonen natuurlijk :)