Hulp nodig bij 2e parkietje !!

Gestart door Matjee, mei 06, 2007, 13:39:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matjee

Hallo Allemaal,

Ik zit er sterk over na te denken om een 2de parkiet aan te schaffen.  Mijn mannetje (Dodo) van 6 jaar is niet echt eenzaam maar het lijkt me leuker voor hem en mij. Nu heb ik een aantal vraagjes:

-Is Dodo niet te oud voor een nieuw vriendje/vriendinnetje?
-Wat is beter een mannetje of vrouwtje, of maakt dit niets uit?
-Wat is beter een jonkie of een iets oudere parkiet?
-Wat is beter de zelfde kleur of een andere? of maakt dit niets uit?
-Hoe groot moet de kooi minimaal zijn? (ik heb al een aardig grote kooi)

Nu weet ik dat er hier al een aantal topics over zijn maar hoe moet ik ze aan elkaar laten wennen? Mijn pa zegt dat ik Dodo op een andere plek moet zetten (in het donker) . En dat ik ze dan tegelijk in de kooi zet.  Zo denk Dodo ook dat hij in een nieuwe omgeving is. En dat ik de kooi  als ze gewend zijn  op de oude plaats terug zet.

Of moet ik gewoon de nieuwe in een kleiner kooi er naast zetten?  Ik moet er wel bij zeggen dat dit wel moeilijk word . We hebben ook 2 katten in die gaan dit wel interessant vinden. (ze laten Dodo wel met rust hoor).
Dus ik denk dat dit dan ook in een andere ruimte/kamer gaat gebeuren.

!!! Zoals je kunt zien heb ik er niet zoveel verstand van , ha ha ha... , dus alle hulp is welkom !!!

Mars

Citeer-Is Dodo niet te oud voor een nieuw vriendje/vriendinnetje?
Nee hoor! Dat zal hij hardstikke gezellig vinden.

Citeer-Wat is beter een mannetje of vrouwtje, of maakt dit niets uit?
Als je zeker weet dat Dodo een mannetje is (blauwe neusdop), dan maakt het niet uit wat je er bij neemt. Twee popjes kan soms wel een lastige combinatie zijn.

Citeer-Wat is beter een jonkie of een iets oudere parkiet?
Maakt niets uit. Ik zou zelf voor een iets ouder parkietje kiezen, maar dat is puur een gevoelskwestie. Je kunt eens rondkijken op marktplaats of bijvoorbeeld even informeren bij het asiel.

Citeer-Wat is beter de zelfde kleur of een andere? of maakt dit niets uit?
Dat maakt helemaal niets uit.

Citeer-Hoe groot moet de kooi minimaal zijn? (ik heb al een aardig grote kooi)
Een kooi kan nooit groot genoeg zijn. Afmetingen vind ik altijd wat lastig. Belangrijk is dat ze wel allebeide een eigen etensbakje hebben en liefst zelfs eentje meer dan het aantal parkietjes dat je hebt.

We adviseren vaak even een tijdje (een week/twee weken) twee kooien naast elkaar te zetten als je die hebt. Voor je ze samen zet, kun je het beste de kooi even opnieuw inrichten, als ze in de huidige kooi van je parkietje gaan. Dan moeten ze allebeide een beetje wennen aan de nieuwe kooi en inrichting.

Als ik jou was zou ik me eens goed in gaan lezen op dit forum en de site van parkietenfreak.nl Je zult nog een hoop plezier hebben van de tips over voeding, verzorging enz.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Matjee

Ja Dodo is zeker een mannetje ha ha ha..., kheb geluk dat mijn vader er meer verstand van heeft dan ik  :D
Ik wil wel graag een jongere, liefst een popje .Ik heb al een beetje rondgekeken. En er zijn sommige die aardig jonge parkietjes aanbieden. Ook sommige die je nog met de hand moet opvoeden. Omdat ik hier geen ervaring mee heb denk ik dat ik wel voor een vogel ga die al zelfstandig is.

Ik ga binnekort ook even kijken bij de dierenzaak, misschien dat tie nog jonge heeft. Hoe jong/oud zijn ze ongeveer als ze zelfstandig zijn?

Ik denk dat ik het zo ga aanpakken:
-nieuwe vogel aantal dagen in het kleine kooitje, en aan elkaar laten wennen.
-daarna 1 of 2 dagen allebei in het kleine kooitje
-terwijl ze allebei in het kleine kooitje zitten, ga ik de kooi heeeeeeel grondig schoonmaken en nieuwe speeltjes erbij  doen en de inrichting iets veranderen.
- en dan ga ik ze allebei in de "nieuwe" kooi doen. En hopen dat het goed gaat ;)

Trippy

Wat tips om een jong parkietje te herkennen :

- Jonge parkietjes hebben meestal nog een zwart plekje op hun snavel.
- Bij jonge parkietjes zijn de oger 'helemaal zwart' die hebben dus geen iris
- Jonge parkietjes hebben meestal kopstrepen ( zwarte strepen op hun hoofd)
- En jonge parkietjes zijn nog niet zo vel van kleur...
( al wil een parkietje die velle kleuren heeft niet altijd een oud parkietje zijn)

Heel veel plezier met het uitzoeken van een parkietje en het houden ervan natuurlijk ook ;D

Mars

Hele goede tips van Trippy.
Als een parkietje een streepjestekening over de vleugels heeft, dan loopt deze tot ongeveer 3 maanden door tot aan de ogen, helemaal over het voorhoofd dus. Dat is het belangrijkste kenmerk van jonge parkietjes.

Een zwart plekje op het snaveltje hoeft helemaal niet aanwezig te zijn bij jonge parkietjes, die van mij hadden het niet :)

Let even goed op:
Zorg er voor dat zijn staart lang is en dat hij mooi glad in de veertjes zit. Als het parkietje niet gewiekt is (ingekorte vleugels), dan moet het ook mooi lange vleugelveren hebben. Er worden veel parkietjes verkocht met kruipersziekte, die koop je liever niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Matjee

Ik word even niet goed.  Nu gaat mijn pa & ma moeilijk doen.  Hij weet zeker dat ze elkaar gaan aanvallen enzo (hij heeft ervaring mee zegt tie ;) en andere "smoesjes".  Nu probeer ik het wel van hem te "winnen" met argumenten (allemaal van jullie ha ha ha....) maar het is en blijft moeilijk om ze te overtuigen. Ze hebben een paar argumenten namelijk:

-ze zijn dus bang dat Dodo de nieuwe gaat aanvallen
-ze zijn bang dat Dodo "verandert" en dan binnenkort dood gaat.
-ze zijn bang dat er geen aandacht meer wordt besteedt aan Dodo
NOEM MAAR OP !!!

Nog even en ik haal er een kooi bij en ik zet hem op mijn slaapkamer met 2 nieuwe kleintjes. Kijken wat ze daar van vinden !!!!

Tjilp

Citaat van: Matjee op mei 09, 2007, 17:12:32
Ik word even niet goed.  Nu gaat mijn pa & ma moeilijk doen.  Hij weet zeker dat ze elkaar gaan aanvallen enzo (hij heeft ervaring mee zegt tie ;) en andere "smoesjes".  Nu probeer ik het wel van hem te "winnen" met argumenten (allemaal van jullie ha ha ha....) maar het is en blijft moeilijk om ze te overtuigen. Ze hebben een paar argumenten namelijk:

-ze zijn dus bang dat Dodo de nieuwe gaat aanvallen
-ze zijn bang dat Dodo "verandert" en dan binnenkort dood gaat.
-ze zijn bang dat er geen aandacht meer wordt besteedt aan Dodo
NOEM MAAR OP !!!

Nog even en ik haal er een kooi bij en ik zet hem op mijn slaapkamer met 2 nieuwe kleintjes. Kijken wat ze daar van vinden !!!!

Hallo Matjee

twee parkietjes bij elkaar gaat heel goed hoor.
Ik zelf heb een popje (vrouwtje) die heeeel dominant is, ik dacht dit gaat niet goed ;)
Mijn popje Lazarus is 5 jaar..en is al 5 jaar alleen!
Nu heb ik een mannetje (Oscar)van een jaar oud er bij gezet..
*eerst een week lang in 2 aparte kooien gezet..en de kooien naast elkaar gezet zo dat ze elkaar kunnen           zien.
*de tweede week mocht Oscar een week lang bij Lazarus spelen,mar wel slapen in ieder eigen kooi

en op die manier ging het goed dat ze elkaar rustig kon wennen.
ze zijn erg gek op elkaar. kroelen "snavelen" elkaar voeren..zo nu en dan een ruzie.
kort om het gaat heel goed tussen die twee

Natuurlijk ging Lazarus bazig doen....en Oscar laten zien wie hier de baas is.
Popjes zijn wat "baziger en wat vinniger" van karakter (maar ze zijn even lief dan mannetjes)

Mischien toch handiger om een mannetje te nemen als vriendje (als je geen fok plannen hebt)

Dodo zal niet veranderen....hij blijft zo als hij is..als je maar genoeg aandacht geeft.
Lazarus is nog steeds lief voor mij.
kleine tip hang/zet twee voor/bakjes Lazarus wou niet haar eten delen en Joeg Oscar weg..
nu met twee voer bakjes gaat het heel goed!

succes met de komst van de tweede parkiet

Groetjes Elles


Matjee

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de hulp.   :-* Ik ben verliefd !!!!!
Ik heb een parkietje gevonden. Ik heb de hele week overal gekeken naar parkietjes (marktplaats, dierenzaken enzo) En vanmiddag zag ik hem bij mijn plaatselijke dierenzaak. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden , ik was meteen verkocht. Hij (mannetje dus) is ongeveer 8 maanden en knal knal knal (heb ik al gezegd knal!) geel.  Het is wel een engelse grasparkiet. Nu heb ik al even nagekeken op deze site en volgens mij moet dit goed gaan toch?????
En ik heb samen met 3 mensen van de dierenzaak gekeken of het nu een mannetje of vrouwtje was. Hij heeft een blauwe dop met roze stippen bij de neusgaten. Mannetje toch ??? 
Nu heb ik alleen even vergeten te vragen naar de prijs, een normaal grasparkietje was 8 euro. Hoeveel euro zal een engelse ongeveer zijn?

Ik heb gelijk heel veel nieuw speelgoed en stokjes gehaald om over een week of twee mijn grote kooi opnieuw in te richten.  Nu nog even de 2de kooi in orde maken, en dan ga ik hem vanavond of morgen ophalen. IK KAN NIET WACHTEN !!!!

Mars

Ja hoor een Engels parkietje kan best bij je andere parkietje, dat maakt niet uit. Hij zla niet veel duurder zijn dan een normale, mogelijk helemaal niets.

Als hij 8 maanden is en een blauwe neusdop met roze neusgaatjes, dan weet ik zo zeker nog niet of het een ventje is. Mannetjes hebben flink blauwe neusdop, soms nog richting paars. Is het dopje lichter blauw, dan is het een popje. Vanuit je omschrijving is dat niet helemaal duidelijk.

Veel plezier, het zla vast een fijn vriendje zijn voor Dodo.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Matjee

Brengt me toch aan het twijfelen of het nu een mannetje of vrouwtje is  ;)
Dodo heeft echt een donker blauwe dop vergeleken met die andere.
Maar maakt me niets uit wat het is, hij/zij gaat toch Tweety heetten. Ik weet het, heeeeeeeel origineel maar als je haar/hem ziet kun je echt geen betere naam bedenken . Het past er echt bij.

Kan niet wachten tot morgenvroeg. Kooien staan klaar (Dodo keek lekker vreemd, zo van, "wat moet dit nu weer voorstellen". Nu alleen nog Tweety ophalen.
Ik zal zo spoedig mogelijk een foto plaatsen (ander forum onderwerp) waarop de neusdop goed zichtbaar is.
Kunnen we met zijn allen bekijken wat Tweety nu is  ;D

Matjee

Wat is dat leuk , kijken hoe 2 parkieten op elkaar reageren. Ze hebben bijna de hele dag de kat uit de boom gekeken zeg maar. Maar vanavond zaten ze allebei aan de zijkant van hun eigen kooi naar elkaar te kijken, praten en te snavelen.  Tweety en Dodo brabbellen er lekker op los.  Ik kan wel merken dat Tweety een Engelse grasparkiet is. Ze/Hij is veel luider.  Tweety kwam boven het geluid van de stofzuiger uit. En dan is Dodo nooit gelukt  ;)

We weten alleen nog niet of het nu een mannetje of poppetje is . Maar ja ze zijn zich nu lekker aan het voorbereiden op de nacht.  Zal mij benieuwen hoe het morgen gaat.